Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1783089_0001.png
Til frikommunenetværket Bedre styring af udgifterne på det
specialiserede socialområde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Kære frikommunenetværk
Sagsnr.
2017 - 2237
Doknr.
471372
Dato
16-06-2017
Tak for jeres ansøgninger om konkrete forsøg, som vi modtog den 1. maj 2017. De
vidner om et stort engagement i netværket i forhold til at udvikle nye tilgange på det
specialiserede socialområde. Regeringen har nu behandlet ansøgningerne og er nået
frem til følgende beslutning.
Regeringen vil delvist imødekomme tre af jeres ansøgninger, idet ansøgningen om
sammenhæng mellem almenboligloven og serviceloven betragtes som bestående af
fire delansøgninger. De delvist imødekomne ansøgninger omfatter sammenhæng
mellem almenboligloven og serviceloven (delansøgning 1, 3 og 4),
jf. tabel 1.
Eventu-
elle forudsætninger fremgår af tabellen.
For ansøgningen vedrørende mere sammenhængende forløb i psykiatrien gælder, at
regeringen ser positivt på forsøget. Der er dog behov for, at netværket i samarbejde
med ressortministerierne afklarer en række centrale spørgsmål omkring forsøget,
herunder myndighedsansvar og finansieringsmodel frem mod sidste ansøgningsrunde
den 1. november 2017.
For ansøgningen om sammenhæng mellem almenboligloven og serviceloven (delan-
søgning 2) gælder, at regeringen har besluttet ikke at imødekomme ansøgningen, idet
det vurderes, at et eventuelt forsøg primært vil give kommunerne økonomiske fordele
snarere end forenkling af regler og bedre styringsmuligheder. Ansøgningen om bedre
overgang fra ung til voksen imødekommes ikke, idet det vurderes, at forsøget mangler
et specifikt ungefokus for de 15-17-årige, og at serviceniveauet risikerer at blive sæn-
ket for forsøgets målgruppe. Det er foreslået netværket i stedet at udføre forsøg med
udvidelse af servicelovens efterværnsbestemmelser, så disse også kan anvendes
over for personer, som vurderes at være uden udviklingspotentiale. Netværket har dog
ikke ønsket at udføre dette alternative forsøg.
Videre proces
Regeringen vil søge Folketingets opbakning til forsøg, der kræver ny hjemmel. Lov-
forslaget sendes efter planen i ekstern høring inden sommerferien og forventes frem-
sat i oktober med henblik på ikrafttrædelse d. 1. januar 2018.
Afslutningsvis har vi noteret, at ca. halvdelen af alle ansøgninger i denne runde af
forskellige årsager kun har én kommune som afsender. Som optakt til tredje og sidste
ansøgningsrunde vil ministeriet derfor opfordre alle netværk til at være opmærksom-
me på, at organiseringen i netværk også har til hensigt at give mulighed for at få et
solidt grundlag for evalueringerne i og med, at der med samme forsøg i flere kommu-
ner kan skabes et mere robust erfaringsgrundlag.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 315: Orientering om 2. ansøgningsrunde i frikommuneforsøg II
1783089_0002.png
Frist for næste ansøgningsrunde er den 1. november 2017. Ansøgningsskema og
vejledning kan findes på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjemmeside
(www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii).
Vi vil kontakte jer om den videre proces.
Med venlig hilsen
Torben Buse
Afdelingschef, Afdelingen for Kommunal- og Regionaløkonomi
Tabel 1
Forsøgsansøgninger, der gives helt eller delvist tilsagn om
Forsøg
Sammenhæng
mellem almenbo-
ligloven og ser-
viceloven (delan-
søgning 1)
Indhold
Udvidet opsigelsesret i
almene plejeboliger.
Hjemmel
-
Bemærkninger
Imødekommes ikke, idet forsøg
med mulighed for udvidet opsigel-
sesret i almene plejeboliger øn-
skes begrænset til ét frikommune-
netværk.
Udlejning af almene ældre-
og ungdomsboliger som
udslusningsboliger.
Udvidet anvendelse af
kommunal anvisning til
private udlejningsboliger.
Søges hjemlet i lov
Imødekommes.
om ændring af lov om
frikommunenetværk.
Søges hjemlet i lov
Imødekommes.
om ændring af lov om
frikommunenetværk.
Mulighed for kommunal
Søges hjemlet i lov
Imødekommes.
dækning af udgifter i forbin- om ændring af lov om
delse med indretningen af en frikommunenetværk.
almen familiebolig til et
kollektivt familieboligfælles-
skab samt udgifter til varme i
ledige værelser i bofælles-
skabet.
Sammenhæng
mellem almenbo-
ligloven og ser-
viceloven (delan-
søgning 3)
Mulighed for kommunal
dækning af udgifter for
skader forårsaget af beboe-
ren, som skyldes dennes
handicap eller sindslidelse.
Anvendelse af almene
familie- og ældreboliger til §
108 botilbud efter servicelo-
ven uden bortfald af ydel-
sesstøtte.
Søges hjemlet i
forslag til lov om
ændring af lov om
almene boliger m.v.
Imødekommes gennem generel
regelændring. Det forventes, at
Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteren fremsætter lovforslag
herom i oktober 2017. Forventet
ikrafttrædelse 1. januar 2018.
Imødekommes ikke, idet en even-
tuel fritagelse vurderes primært at
give kommunerne økonomiske
fordele snarere end forenkling af
regler og bedre styringsmulighe-
der. Derudover vurderes formålet i
vid udstrækning opnået ved at give
mulighed for kommunal dækning
af udgifter til skader forårsaget af
beboeren, som skyldes dennes
handicap eller sindslidelse, jf. oven
for.
Imødekommes ikke, idet en even-
tuel fritagelse vurderes primært at
give kommunerne økonomiske
fordele snarere end forenkling af
regler og bedre styringsmulighe-
der.
Afklares nærmere frem mod næste
ansøgningsrunde, idet der fortsat
udestår afklaring af en række
spørgsmål vedr. forsøget, herun-
der retssikkerheden for de borge-
re, som berøres af en opsigelse.
-
Fritagelse for deponerings-
pligt ved leje af almene
boliger og private udlej-
ningsboliger.
-
Adgang til opsigelse af lejere -
i almene plejeboliger ved
om- og reorganisering af
tilbuddet.
Sammenhæng
mellem almenbo-
ligloven og ser-
viceloven (delan-
søgning 4)
Mulighed for forlænget
anvendelse af udslusnings-
boliger i op til 1 år.
Søges hjemlet i lov
Imødekommes delvist ved at give
om ændring af lov om mulighed for forlængelse af an-
frikommunenetværk. vendelsen af udslusningsboliger i
op til et halvt år.
2