Finansudvalget 2015-16
S 62
Offentligt
1561397_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
29. oktober 2015
Svar på spørgsmål S 62 af 13. oktober 2015 stillet af Benny
Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af Finansministeriets Opdaterede 2020-forløb fra sep-
tember vurdere, om følgende citat fra finansministeren i Politiken den 10. oktober
er rigtigt: »Der er mig bekendt et råderum frem mod 2020 på 31 milliarder kroner.
Det blev nedjusteret fra 39 milliarder kroner. Men for 2016 er der ingen penge«?
Svar
I forbindelse med
Opdateret 2020-forløb, september 2015
er der sket en række juste-
ringer af det offentlige forbrug og udgifter til forskning og udvikling (F&U) i
2016-2020 sammenlignet med den seneste fremskrivning august,
jf. Opdateret 2020-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2019.
Stigningen i ’det offentlige forbrug og F&U-udgifter’ fra 2015 til 2020 er på den
baggrund opjusteret med fra knap 14 mia. kr. i august til aktuelt godt 17 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det medfører, at den akkumulerede stigning i fra 2015 til 2020 øges fra
godt 31 mia. kr. i august til aktuelt omkring 40 mia. kr.
Tabel 1
Stigning i det offentlige forbrug og F&U-udgifter fra 2015 til 2020
Mia. kr. (2016-priser)
August 2015
Offentligt forbrug samt udgifter til F&U
14
Stigning 15 til 20
Justeringer i alt
Finanslovforslag for 2016
Lavere 2015-niveau
Aktivitetsmæssige ændringer og øvrige tekniske justeringer
3�½
2
1
�½
September
Offentligt forbrug samt udgifter til F&U
17�½
Anm.: Opgjort som det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) samt udgifter til forskning og udvikling mv.
Udgifter til forskning og udvikling mv. (F&U) blev i forbindelse med hovedrevisionen af nationalregnskabet
i september 2014 omklassificeret fra offentligt forbrug til offentlige investeringer. En stigning i udgifterne til
F&U vil således efter hovedrevisionen ikke opgøres som en vækst i offentligt forbrug i nationalregnskabet,
men som en vækst i de offentlige investeringer. Der er afrundet til nærmest halve mia. kr.
Kilde:
Mellemfristet fremskrivning, august 2015, mellemfristet fremskrivning, september 2015
og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
S 62 - 2015-16 - Endeligt svar på S 62: Vil ministeren på baggrund af Finansministeriets Opdaterede 2020-forløb fra september vurdere, om følgende citat fra finansministeren i Politiken den 10. oktober er rigtigt: »Der er mig bekendt et råderum frem mod 2020 på 31 milliarder kroner. Det blev nedjusteret fra 39 milliarder kroner. Men for 2016 er der ingen penge«?
1561397_0002.png
Side 2 af 2
Ændringerne siden kasseeftersynet i august kan henføres til tre forhold:
Justeringer som følge af regeringens finanslovforslag for 2016:
Det samlede finanslovforslag
for 2016 skønnes at medføre en opjustering af det offentlige forbrug på ca. 2 mia.
kr. frem mod 2020. Det skyldes blandt andet den diskretionære politiske beslut-
ning om at tilpasse udviklingsbistanden til ca. 0,7 pct. af BNI. Udviklingsbistand
indgår ikke i det offentlige forbrug, hvorfor de frigjorte midler øger det offentlige
forbrug i perioden frem mod 2020.
Justering som følge af lavere 2015-niveau:
De offentlige forbrugsudgifter er nedjusteret
med 1 mia. kr. i 2015. Det påvirker
niveauet
for det offentlige forbrug i 2015 og
medfører derfor isoleret set en større
vækst
i det offentlige forbrug fra 2015 til
2020. Det skal understreges, at nedjusteringen i 2015 ikke indebærer, at der er
flere midler til rådighed i 2016-20.
Aktivitetsmæssige ændringer og øvrige tekniske justeringer:
Afspejler blandt andet, at asyl-
udgifterne på regeringens finanslovforslag for 2016 i overensstemmelse med nor-
mal praksis er budgetteret flerårigt. Det indebærer, at det skønnende aktivitetsni-
veau i 2016 er teknisk videreført i de efterfølgende år, hvilket ikke var tilfældet på
det tekniske finanslovsforslag for 2016 i august.
Dette medfører en opjustering af asyludgifterne, som imidlertid helt overvejende
forudsættes DAC-finansieret (via en tilsvarende reduktion af udviklingsbistanden).
Denne opjustering vil teknisk indebære et øget offentligt forbrug, idet udviklings-
bistand ikke indgår i det offentlige forbrug.
Hertil kommer en række mindre tekniske justeringer.
Det bemærkes, at opgørelserne over offentligt forbrug (såvel stigningen fra 2015
til 2020 som den akkumulerede stigning) er behæftet med meget stor usikkerhed
og kan ændre sig løbende. Ændringerne vil ikke kun afspejle nye beslutninger,
men også justerede skøn og ændringer i aktiviteten på udgiftsområderne.
Det bemærkes endvidere, at råderummet, som altså teknisk opgøres som offent-
ligt forbrug, løbende vil kunne disponeres til andre formål end øget offentligt for-
brug – herunder skatte- og afgiftslettelser.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister