Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
S 4
Offentligt
1556101_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 14. oktober 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPSBRE
Sagsnr.: 1506096
Dok. nr.: 1793333
Medlem af Folketinget Stine Brix (EL) har den 6. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. S 4 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 4:
”Hvorfor har regeringen skåret alle indsatser vedrørende selvmordsforebyggelse fra
forebyggelsespakken april 2015 væk i forslaget til finanslov 2016?”
Svar:
Regeringen har med sit finanslovsforslag valgt særligt at prioritere ældre patienter,
herunder bl.a. en handlingsplan for ældre medicinske patienter og en handlingsplan
for demens. Ligeledes har regeringen prioriteret midler til at indføre patientrettighe-
der, der skal sikre hurtigere udredning og behandling. Det skal understreges, at et
godt og et trygt sundhedsvæsen er en hovedprioritet for regeringen. Derfor lægger
regeringen op til at løfte sundhedsområdet med 2,4 mia. kr. i 2016.
I forhold til selvmordsforebyggelse har regeringen blandt andet afsat 6 mio. kr. på
Finansloven til Livslinien, der yder telefonrådgivning til selvmordstruede.
Og med satspuljeaftalen for 2015-2018 blev der afsat 0,5 mio. kr. i 2015 til en ekstern
evaluering af Livsliniens foreløbige erfaringer med natåbning. Dette for at tilstræbe,
at natåbningen også kan fortsætte i 2016, hvis det viser sig at have en god effekt.
Evalueringen viser, at Livsliniens telefonrådgivning samlet set gennemfører flere
rådgivningssamtaler, end den gjorde forud for etableringen af natrådgivning. Siden
etableringen af natrådgivningen i januar 2014 er der blevet gennemført mere end
2300 samtaler i tidsrummet mellem klokken 23 og klokken 3, hvilket viser, at der fra
brugernes side er efterspørgsel efter rådgivning om natten.
Evalueringen viser tillige, at etableringen af natrådgivning har medført udfordringer
for organisationen, idet Livslinien har vanskeligt ved at sikre bemanding af nattevag-
terne på basis af frivillighed alene, og både rekruttering og fastholdelse af de frivillige
rådgivere udfordres ved et krav om at tage nattevagter.
Etablering af et døgnåbent tilbud kræver således, at Livsliniens forretningsmodel
suppleres med andre modeller end det traditionelle frivillighedsprincip. Som svar på
udfordringerne har Livslinien på nuværende tidspunkt indført mulighed for betaling
af frivillige, der tager nattevagter. Det er dog uklart, om det gennem denne ordning
vil være muligt at motivere et tilstrækkeligt antal frivillige.
Regeringen foreslår på denne baggrund, at der afsættes yderligere midler til Livslinien
i den kommende satspuljeaftale og at det drøftes mellem partierne, hvordan midler-
ne bedst udmøntes i lyset af evalueringens resultater.
S 4 - 2015-16 - Endeligt svar på S 4: Hvorfor har regeringen skåret alle indsatser vedrørende selvmordsforebyggelse fra forebyggelsespakken april 2015 væk i forslaget til finanslov 2016?
Side 2
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Sarah Bang Refberg