Skatteudvalget 2015-16
S 345
Offentligt
1577515_0001.png
8. december 2015
J.nr. 15-3214192
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 345 af 2. december 2015, indleveret af Alex Ahrendt-
sen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
S 345 - 2015-16 - Endeligt svar på S 345: Vil ministeren oplyse, om han skattemæssigt vil ligestille private ejere af bevaringsværdige træskibe med bevaringsværdige træskibe i forenings- og erhvervseje?
1577515_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om han skattemæssigt vil ligestille private ejere af bevaringsværdige
træskibe med bevaringsværdige træskibe i forenings- og erhvervseje?
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der er en række forskellige skattereg-
ler, der relaterer sig til fartøjer, herunder historiske fartøjer, og at det ikke er i alle sam-
menhænge, at fartøjerne skattemæssigt behandles forskelligt.
Der er navnlig tre tilfælde, hvor fartøjer skattemæssigt behandles forskelligt afhængigt af,
om der er tale om et erhvervsfartøj, dvs. et fartøj der bruges erhvervsmæssigt, eller om
der er tale om et lystfartøj, som ikke benyttes erhvervsmæssigt.
Det drejer sig først og fremmest om en momsfritagelse for værftsregninger og materialer
til vedligeholdelse og istandsættelse af erhvervsfartøjer. I dag er salg, ombygning, repara-
tion, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af skibe med en bruttotonnage på 5 ton el-
ler en bruttoregistertonnage på 5 ton eller derover momsfritaget. Formålet med momsfri-
tagelsen er at lette byrderne for erhvervsdrivende, som har fartøjer, der i løbet af deres
sejlrute, lægger til i forskellige lande. Såfremt fartøjerne ikke var momsfritaget, skulle er-
hvervsdrivende alternativt momsregistreres i alle de lande, hvor fartøjet lægger til for at
kunne udnytte fradragsretten. Der ligger således ikke et særligt beskyttelseshensyn til
grund for fritagelsen, men i højere grad et praktisk hensyn til erhvervsdrivende.
Momsfritagelsen omfatter ikke lystfartøjer. Hvorvidt der er tale om et lystfartøj, beror i
hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, hvor der bl.a. lægges vægt på fartøjets klas-
sificering efter reglerne om skibsregistrering, fartøjets konstruktion, indretning og anven-
delse. Dog betragtes fartøjer, der efter deres størrelse, art og konstruktion fremtræder
som erhvervsfartøjer, og som er i foreningseje, som udgangspunkt ikke for lystfartøjer.
Derfor vil foreningsejede fartøjer i nogle tilfælde også være omfattet af momsfritagelsen.
Hertil kommer, at momsloven baserer sig på EU’s momsdirektiv, hvorefter det ikke er
muligt at momsfritage private for værftsregninger og materialer til vedligeholdelse og
istandsættelse.
Der er derudover en afgiftsmæssig forskel på den afgift, der skal betales som led i en ting-
lysningsekspedition, afhængigt af, om der er tale om et erhvervsfartøj eller et lystfartøj.
Det gælder både ved tinglysning af ejerskifte og panterettigheder i Skibsregistret. Ved
tinglysning af ejerskifte og panterettigheder i Skibsregistreret er afgiften lempeligere, så-
fremt fartøjet bruges erhvervsmæssigt. Baggrunden for den afgiftsmæssige forskel er, at
afgiftssatsen skal svare til det internationale niveau, som skal sikre, at erhvervsdrivende er
i stand til at konkurrere med andre internationale aktører på området. Dette hensyn gør
sig ikke gældende for private ejere af historiske lystfartøjer.
Endelig er der en særlig afgift, der betales af private på forsikringer af lystfartøjer, som
ikke skal betales af forenings- og erhvervsejede fartøjer, der bruges erhvervsmæssigt. Jeg
kan dog oplyse, at Skatterådet i en konkret sag har bekræftet, at et historisk lystfarfartøj,
Side 2 af 3
S 345 - 2015-16 - Endeligt svar på S 345: Vil ministeren oplyse, om han skattemæssigt vil ligestille private ejere af bevaringsværdige træskibe med bevaringsværdige træskibe i forenings- og erhvervseje?
1577515_0003.png
som er erklæret bevaringsværdigt af Skibsbevaringsfonden, og som anvendes til muse-
umsformål, i nogle tilfælde kan fritages for afgift. Det er SKAT, som har kompetence til
at træffe afgørelse om en evt. fritagelse.
Der vil, som der fremgår af regeringsgrundlaget, blive igangsat et analysearbejde med hen-
blik på at undersøge muligheden for at lette og rydde op i de nationale punktafgifter. Af-
giften på lystfartøjsforsikringer og tinglysningsafgiften vil også indgå i en sådan analyse.
Det er samtidig vigtigt at være opmærksom på, at en afskaffelse eller lempelse af afgif-
terne vil medføre et provenutab. En ændring af reglerne vil derfor kræve, at der findes al-
ternativ finansiering. Det er ikke på nuværende tidspunkt regeringens hovedprioritet at
lempe eller afskaffe de afgifter, der relaterer sig til lystfartøjer.
Side 3 af 3