Beskæftigelsesudvalget 2015-16
S 290
Offentligt
1571658_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christianborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
23. November 2015
J.nr. 2015- 5813
Folketingsmedlem Finn Sørensen (EL) har den 16. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. S 290, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 290:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at Ankestyrelsen i sin principafgørelse 75-15
om ulovligt stop for sygedagpenge afviser at genoptage sagerne med henvisning til,
at det er en betydelig administrativ byrde og at ikke alle sager kan identificeres, og
vil ministeren indskærpe over for Ankestyrelsen og kommunerne, at sagerne bør
gennemgås, således at det sikres, at loven er overholdt i disse sager?”
Endeligt svar:
Som udgangspunkt skal den underkendte myndighed af egen drift genoptage de sa-
ger, der er omfattet af underkendelsen, forudsat, at det ikke er forbundet med meget
betydelige administrative vanskeligheder at finde frem til sagerne. I den situation
har myndigheden i stedet pligt til at informere offentligt om muligheden for at bede
om genoptagelse.
Om Ankestyrelsens begrundelse for ikke at kunne identificere sager, der kan gen-
optages på baggrund af principafgørelse 75-15, har Ankestyrelsen oplyst følgende,
som jeg henholder mig til:
”Ankestyrelsen har vurderet, at det ikke er muligt at identificere alle sager efter
sygedagpengelovens § 24, stk. 1, jf. § 27, stk. 1, hvor styrelsen eller de fem tidligere
regionale beskæftigelsesankenævn har truffet en afgørelse, der kan være i strid
med den nye praksis, som fastlægges i 75-15.
Klagesagsbehandlingen var tidligere fordelt på dels de regionale beskæftigelses-
ankenævn, dels Ankestyrelsen. Registreringen af sagerne i de tidligere beskæftigel-
sesankenævn og i Ankestyrelsen giver ikke mulighed for en ensartet og entydig
identifikation af de sager, som berøres af problemstillingen i principafgørelsen.
Alle afgørelser i sygedagpengesager truffet af Ankestyrelsen efter § 24, stk. 1, jf. §
27, stk. 1, er i styrelsens journalsystem registreret i samme sagsgruppe, og det er
ikke muligt via journaliseringen at fremsøge sager med en bestemt problemstilling.
S 290 - 2015-16 - Endeligt svar på S 290: Mener ministeren, at det er rimeligt, at Ankestyrelsen i sin principafgørelse 75-15 om ulovligt stop for sygedagpenge afviser at genoptage sagerne med henvisning til, at det er en betydelig administrativ byrde og at ikke alle sager kan identificeres, og vil ministeren indskærpe over for Ankestyrelsen og kommunerne, at sagerne bør gennemgås, således at det sikres, at loven er overholdt i disse sager?
Heller ikke relevante afgørelser truffet af de fem tidligere regionale beskæftigel-
sesankenævn vil Ankestyrelsen kunne fremsøge på basis af journaliseringen. Alle
afgørelser i sygedagpengesager blev i beskæftigelsesankenævnene registreret i
samme sagsgruppe, uanset hvilken paragraf i sygedagpengeloven afgørelsen blev
truffet efter. I en stor del af sagerne findes akterne endvidere ikke elektronisk, men
alene i papirform.
Det vil derfor forudsætte en manuel gennemgang af et meget stort antal sager be-
handlet over en periode, der ikke kan afgrænses nærmere, for at finde sager, der
eventuelt skal genoptages. En sådan manuel gennemgang vil endvidere ikke kunne
føre til, at alle sager identificeres. Det skyldes bl.a., at der ikke kan sættes en be-
stemt tidsmæssig grænse for, hvilke sager der kan genoptages. Der er således ikke
tale om gennemgang af sager fra en afgrænset periode.
Ankestyrelsen har på denne baggrund vurderet, at en manuel gennemgang af et
meget stort antal sager truffet over en ikke nærmere bestemt periode vil kræve
uforholdsmæssigt mange ressourcer, uden at vi vil kunne identificere alle sager,
hvor der kan være truffet en afgørelse, der eventuelt skal genoptages.
Ankestyrelsen bemærker, at styrelsen vil behandle anmodninger om genoptagelse,
uanset hvornår de modtages. Der er ikke en tidsfrist for anmodning om genopta-
gelse.
Ankestyrelsen kan endvidere oplyse, at styrelsen har aftalt med Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (STAR), at STAR orienterer kommunerne om den nye
praksis, og om at de enkelte kommuner skal vurdere, om de kan identificere de sa-
ger, hvor de har truffet en afgørelse, som eventuelt skal genoptages, eller om de
skal vejlede lokalt om muligheden for at søge om genoptagelse.”
Som det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse, så skal de enkelte kommuner
nu vurdere, om de kan identificere de sager, hvor de har truffet en afgørelse, som
eventuelt skal genoptages, eller om de skal vejlede lokalt om muligheden for at sø-
ge om genoptagelse.
Supplerende kan jeg oplyse, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering sam-
me dag principafgørelse 75-15 blev offentliggjort – som aftalt med Ankestyrelsen –
sendte et brev til landets kommuner, der i kort form gengiver oplysningerne i prin-
cipafgørelsen, herunder oplysningerne om kommunernes genoptagelse af relevante
sager. Endvidere kan jeg oplyse, at Ankestyrelsen, ligeledes samme dag, sendte
breve både til KL, og til forbundene LO, DA, FTF, AC, 3F, FOA og DH om den
nye praksis og om genoptagelsesspørgsmålet.
2
S 290 - 2015-16 - Endeligt svar på S 290: Mener ministeren, at det er rimeligt, at Ankestyrelsen i sin principafgørelse 75-15 om ulovligt stop for sygedagpenge afviser at genoptage sagerne med henvisning til, at det er en betydelig administrativ byrde og at ikke alle sager kan identificeres, og vil ministeren indskærpe over for Ankestyrelsen og kommunerne, at sagerne bør gennemgås, således at det sikres, at loven er overholdt i disse sager?
Borgerne skal naturligvis have den ydelse, som de har ret til efter den nye praksis,
og jeg håber, at det med fælles hjælp kan sikres, at de berørte borgere kan få gen-
optaget deres sager.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3