Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
S 27
Offentligt
1554894_0001.png
09-10-2015
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys skriftlige svar til medlem af Folke-
tinget Carolina Magdalene Maier (ALT) på spørgsmål af 6. oktober 2015 (nr. S 27)
”Er ministeren enig i, at folkeskolereformen har strukturelle problemer, der dels gør det svært at inklu-
dere alle elever – især elever med særlige behov – og som dels har en negativ effekt på børns trivsel?”
Svar:
Inklusion kan med den nødvendige støtte være med til at give rigtig mange børn med særlige behov en
bedre skolegang og bedre forudsætninger for at tage en ungdomsuddannelse.
Inklusion handler ikke om at nå en bestemt procentsats, men skal foregå, når det er til gavn for børne-
ne. Nogle steder i landet har man en større andel elever inkluderet end andre, og alligevel fungerer in-
klusionen bedre end på skoler, hvor der ikke er så mange elever med særlige behov.
Elementerne i folkeskolereformen kan, hvis de tilrettelægges ud fra lokale behov, styrke skolernes ar-
bejde med at skabe en undervisning, der imødekommer elevernes forskellige behov og forudsætninger.
Mulighederne i reformen er bl.a. øget fleksibilitet til holddannelse, tid til understøttende undervisning
og øget samarbejde med det omgivende samfund.
Der har været store udfordringer forbundet med både at gennemføre målsætningen om øget inklusion
og en reform af folkeskolen over en kortere årrække. Selv om kommuner og skoler har været i gang
med omstillingen til inklusion siden 2011, er inklusionen nogle steder gået for hurtigt og har ikke taget
udgangspunkt i den enkelte elev.
Derfor vil jeg her i efteråret igangsætte et eftersyn af inklusionen i folkeskolen. Det kommende eftersyn
skal være med til at sikre, at arbejdet med inklusion kommer til at fungere bedre. Det er en forudsæt-
ning at kende omfanget og karakteren af problemet for, at vi kan forbedre indsatsen med at inkludere
elever med særlige behov i almenundervisningen.
Eftersynet skal give os konkrete og handlingsrettede redskaber, der kan højne kommuners og skolers
arbejde med at inkludere elever, så alle elever får en god skolegang, hvor de lærer og trives.
Ellen Trane Nørby