Retsudvalget 2015-16
S 250
Offentligt
1569694_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2015-0033-0745
1792025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 250, som medlem af Folke-
tinget Christina Egelund (LA) har stillet til justitsministeren den 11. no-
vember 2015.
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 250 - 2015-16 - Endeligt svar på S 250: Hvordan forholder ministeren sig til, at en afskaffelse af retsforbeholdet, der er til folkeafstemning 3. december 2015, vil få retssikkerhedsmæssige konsekvenser for danske borgere, da en sådan afskaffelse vil føre til en tiltrædelse af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse, så dansk politi risikerer at blive tvunget til at efterforske forhold, der ellers ikke er strafbare i Danmark, som juraprofessor Thomas Elholm påpeger i Jyllands-Posten den 9. november 2015?
Spørgsmål nr. S 250 fra medlem af Folketinget Christina Egelund
(LA):
”Hvordan
forholder ministeren sig til, at en afskaffelse af rets-
forbeholdet, der er til folkeafstemning 3. december 2015, vil få
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for danske borgere, da en
sådan afskaffelse vil føre til en tiltrædelse af direktiv om den
europæiske efterforskningskendelse, så dansk politi risikerer at
blive tvunget til at efterforske forhold, der ellers ikke er straf-
bare i Danmark, som juraprofessor Thomas Elholm påpeger i
Jyllands-Posten den 9. november 2015?”
Svar:
Der findes allerede i dag en forpligtelse til at imødekomme visse anmod-
ninger om gensidig retshjælp i straffesager, uden at dette kræver dobbelt
strafbarhed. Sådanne bestemmelser findes f.eks. i § 6, stk. 1, og § 13 e, stk.
1, i lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union, jf. lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. februar 2013, vedrørende be-
slaglæggelseskendelser og bevissikringskendelser.
Efter disse regler kan fuldbyrdelse ikke afslås, selv om en tilsvarende
handling ikke er strafbar efter dansk ret, hvis handlingen i den anmodende
stat kan straffes med fængsel i mindst 3 år, og handlingen er omfattet af
bestemmelsernes liste over lovovertrædelser (positivlisten).
Denne systematik videreføres i direktivet, ligesom Danmark efter direkti-
vet heller ikke vil kunne afslå at udføre visse ikke indgribende efterforsk-
ningsskridt under henvisning til, at den handling, som efterforskningen
vedrører, ikke er strafbar i dansk ret.
Det bemærkes, at direktivet desuden angiver, hvornår fuldbyrdelse af en
efterforskningskendelse kan afslås, herunder hvis den pågældende hand-
ling er udført uden for udstedelsesstatens territorium og helt eller delvist i
Danmark, eller hvis der er vægtige grunde til at tro, at fuldbyrdelse ville
være uforenelig med bl.a. Danmarks forpligtelser efter EU’s menneskeret-
tighedscharter.
Sammenfattende er der således ikke noget nyt i, at Danmark kan blive for-
pligtet til at foretage efterforskning i forhold til handlinger, som ikke er
strafbare efter dansk ret.
2
S 250 - 2015-16 - Endeligt svar på S 250: Hvordan forholder ministeren sig til, at en afskaffelse af retsforbeholdet, der er til folkeafstemning 3. december 2015, vil få retssikkerhedsmæssige konsekvenser for danske borgere, da en sådan afskaffelse vil føre til en tiltrædelse af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse, så dansk politi risikerer at blive tvunget til at efterforske forhold, der ellers ikke er strafbare i Danmark, som juraprofessor Thomas Elholm påpeger i Jyllands-Posten den 9. november 2015?
Det nye er, at politiet med direktivet får et mere effektivt og smidigt red-
skab i kampen mod den grænseoverskridende kriminalitet.
3