Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
S 1438
Offentligt
1668233_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 19 (Alm. del):
I brev af 2. september 2015 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 19:
”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, når skolerne ”klumper”
den faglige fordybelse sammen til en eller to dage ugentligt, når formålet
med den faglige fordybelse var at understøtte elevernes læringsmål og
undervisning i fagene samt mindske behovet for at læse lektier hjemme?”
Svar:
Med de nye regler om lektiehjælp og faglig fordybelse er kravene til or-
ganisering af lektiehjælp og faglig fordybelse ophævet. Hensigten med de
ændrede regler er at give skolerne større frihed til at tilrettelægge skole-
dagen i overensstemmelse med lokale ønsker og behov og med fokus på
eleverne.
Inden folketingsvalget var det på grund af krav fra Det Konservative
Folkeparti nødvendigt at lægge lektiehjælp og faglig fordybelse i blokke
sidst på skoledagen, da der alene skulle være tale om et frivilligt tilbud,
som kunne fravælges. Med de nye regler får skolerne mulighed for at
tilrettelægge lektiehjælp og faglig fordybelse på mange flere forskellige
måder til gavn for elevernes læring.
Indholdet af lektiehjælp og faglig fordybelse kan således have meget for-
skellig karakter, fordi det netop ikke kun handler om lektier, men også
om undervisningsdifferentiering, talentudvikling, turboforløb, fordybelse
mv. Derudover kan lektiehjælp og faglig fordybelse nu lægges både i den
understøttende undervisning og/eller som en integreret del af undervis-
ningen i fagene.
17-09-2015
S 1438 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1438: Er det ministerens holdning, at elever bliver dygtigere af at blive tvunget i lektiecafé end af at være i en klasse med en tolærerordning?
1668233_0002.png
2
Skolerne skal derfor kunne tilrettelægge og gennemføre de konkrete akti-
viteter fleksibelt, så de afspejler den enkelte elevs eller elevgruppes be-
hov.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har udgivet en pjece,
som skal give inspiration til, hvordan man kan tilrettelægge lektiehjælp og
faglig fordybelse:
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF15/Aug/1
50810%20UVM%20Lektiehjaelp.pdf
Skolerne kan altså tilrettelægge skoledagen efter lokale ønsker og behov,
og med udgangspunkt i elevernes behov og ønsker. Hvis det lokalt bety-
der, at der en hel dag køres intensive læringsforløb for de fagligt svageste
elever og tilsvarende talentforløb for de dygtigste, så ser jeg ingen grund
til at mene, at det er en uhensigtsmæssig lokal beslutning. Generelt ser
jeg friheden og fleksibiliteten i reglerne som en god og nødvendig mulig-
hed for at udvikle og udfordre undervisningen i folkeskolen på en række
forskellige områder – alt sammen drevet af lokale kompetencer og idéer.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby