Retsudvalget 2015-16
S 1423
Offentligt
1666365_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
21. september 2016
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Stine Maria Tolstrup Chri-
stensen
Sagsnr.: 2016-0033-0846
Dok.:
2073135
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1423, som medlem af Folke-
tinget Rune Lund (EL) har stillet til justitsministeren den 14. september
2016.
Søren Pind
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 1423 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1423: Hvad mener ministeren om, at afslag på aktindsigt begrundes med, at en journalist skriver kritiske artikler?
Spørgsmål nr. S 1423 fra medlem af Folketinget Rune Lund (EL):
”Hvad mener ministeren om, at afslag på aktindsigt begrundes
med, at en journalist skriver kritiske artikler?”
Svar:
1.
I begrundelsen for spørgsmålet har spørgeren anført, at erhvervs- og
vækstministeren har givet afslag på aktindsigt til journalist Lasse Skou
Andersen, hvor der i afslaget indgår formuleringer om, at journalisten
skriver kritiske artikler.
Indledningsvis bemærkes, at sager om aktindsigt afgøres af ressortmyn-
digheden, bl.a. når der er tale om afgørelsessager. I andre sager træffes af-
gørelse af den myndighed, der har dokumentet i sin besiddelse, jf. offent-
lighedslovens § 36, stk. 1.
Justitsministeriet kan ikke behandle klager over afgørelser om aktindsigt
uden for Justitsministeriets område. Justitsministeriet har i øvrigt ikke
nærmere kendskab til sagen, der henvises til i spørgsmålet.
Justitsministeriet finder derfor ikke at burde tage stilling til den konkrete
sag, som der henvises til i spørgsmålet.
2.
Mere generelt kan Justitsministeriet imidlertid oplyse, at efter offentlig-
hedslovens § 7, stk. 1, tilkommer retten til aktindsigt ”enhver”. Der stilles
som udgangspunkt ikke nærmere krav til begrundelsen for at søge om akt-
indsigt eller om en særlig interesse heri.
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til Mohammad Ahsan, Offentlig-
hedsloven med kommentarer (2014), side 168 f, hvor der er anført følgen-
de:
”Der gælder som udgangspunkt hverken et legitimationskrav (at
den aktindsigtssøgende oplyser sin nærmere identitet) … eller et
begrundelseskrav (at den aktindsigtssøgende giver en nærmere
begrundelse for aktindsigtsanmodningen).
Det kan af ordlyden af § 7, stk. 1, udledes, at det ikke kan kræ-
ves, at den, der anmoder om aktindsigt, giver en nærmere be-
grundelse for anmodningen, eller at den pågældende på anden
måde påviser en særlig interesse i sagen eller har en særlig fag-
2
S 1423 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1423: Hvad mener ministeren om, at afslag på aktindsigt begrundes med, at en journalist skriver kritiske artikler?
lig indsigt i sagen eller oplysningerne. Dette skal ses i sammen-
hæng med de formål, som en offentlighedsordning understøtter,
herunder informations- og ytringsfriheden, jf. § 1, stk. 1. En
myndighed vil dog efter omstændighederne kunne anmode den
aktindsigtssøgende om at redegøre for den pågældendes interes-
se i at søge aktindsigt, idet der ved meroffentlighedsvurderingen
kan (og skal) lægges vægt på hensynet til de interesser, der lig-
ger bag aktindsigtsanmodningen.”
3.
Offentlighedsloven giver som udgangspunkt heller ikke grundlag for at
lægge vægt på den anvendelse af oplysningerne, som den aktindsigtssø-
gende måtte påtænke, herunder på (risikoen for), at den, der søger om akt-
indsigt, vil skrive kritiske artikler eksempelvis om myndighedens håndte-
ring af en given sag.
Det bemærkes samtidig, at der efter flere af offentlighedslovens bestem-
melser om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt kan lægges vægt på
skadevirkningen af at meddele aktindsigt i oplysningerne. Det gælder efter
offentlighedslovens § 30, nr. 2, hvorefter retten til aktindsigt ikke omfatter
oplysninger om bl.a. drifts- eller forretningsforhold, for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplys-
ningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes. Det gælder endvidere
bl.a. efter offentlighedslovens § 32, nr. 2, hvorefter retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige
hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser mv., herunder forholdet til
andre lande eller internationale organisationer mv.
4.
En anmodning om aktindsigt kan i øvrigt afslås, hvis anmodningen må
antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende, jf. offentlig-
hedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
3