Beskæftigelsesudvalget 2015-16
S 1341
Offentligt
1659124_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. august 2016
Folketingsmedlem Finn Sørensen (EL) har den 18. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1341, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1341:
J.nr. 16/12413/2016-4657
”Er ministeren ikke enig i, at ny beregningsmetode af boligydelse og indførelsen af
integrationsydelse og kontanthjælpsloft har medført en voldsom forøgelse af ar-
bejdsbyrden i Udbetaling Danmark, således at ventetiden på beregning af boligstøt-
te er op til 3 måneder, og hvad vil ministeren gøre for at tilføre Udbetaling Dan-
mark de fornødne ressourcer, således at borgerne ikke skal vente på at få afklaret
deres økonomiske situation? ”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er Udbetaling Danmarks bestyrelse, der har ansvaret for,
hvordan sagsbehandlingen tilrettelægges, hvilke ressourcer der skal afsættes til
sagsbehandling og hvilke sagsbehandlingsfrister, der skal gælde på de enkelte
ydelsesområder, som Udbetaling Danmark er ansvarlig for.
Det er kommunerne, der betaler omkostningerne for administrationen af tidligere
kommunale ydelsesområder. Administrative omkostninger som følge af lovæn-
dringer er forhandlet på plads mellem regeringen og de kommunale parter.
I forhold til spørgsmålet om ventetider i Udbetaling Danmark henviser jeg til svaret
på S 1344.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen