Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
S 111
Offentligt
1562257_0001.png
02-11-2015
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys skriftlige svar til medlem af Folke-
tinget Lotte Rod (RV) på spørgsmål af 23. oktober 2015 (nr. S 111)
”Hvad er ministerens holdning til, at »testresultater svinger, som vinden blæser«, jf. Folkeskolen den 22.
oktober, og giver det ministeren anledning til at gøre noget ved testene?”
Svar:
Jeg kan ikke på det foreliggende grundlag tilslutte mig skolelederens udtalelse om, at ”testresultaterne
blæser i vinden”, men jeg er enig i, at den pædagogiske anvendelse af de nationale test afhænger af, at
lærerne har tiltro til, at testene udgør et brugbart redskab til den løbende evaluering af eleverne.
Derfor har jeg bedt Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling om at foretage en nærmere un-
dersøgelse af de udsving i testresultater på Ørum Skole i Norddjurs Kommune, som er beskrevet i ar-
tiklen i Folkeskolen (”Testresultater svinger, som vinden blæser”, 22. oktober 2015).
Man må som udgangspunkt forvente, at en elevs faglige niveau er nogenlunde det samme i to på hinan-
den følgende uger eller måneder. Men testsystemet er ikke konstrueret med det formål at teste eleverne
to gange med kort mellemrum, hvilket kan have betydning i denne sammenhæng.
Ministeriets undersøgelse vil bl.a. søge at afdække, i hvilket omfang testresultaterne på skolen faktisk
svinger, og hvilke faktorer der bidrager til dette. Ministeriet vil inddrage Norddjurs Kommune i under-
søgelsen.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at der i forbindelse med alle test, prøver og eksaminer er en vis usikkerhed
forbundet med at måle en elevs færdigheder. Den statistiske usikkerhed vil altid være størst på elevni-
veau, mens den statistiske sikkerhed på grupper af elevers resultater er høj, især på kommunalt og nati-
onalt niveau.
Testresultaterne er udtryk for elevens niveau inden for de områder som testes. Testresultaterne kan
bidrage til lærerens planlægning af en undervisning målrettet hver enkelt elevs niveau og af skoleledere
og kommuner til den løbende kvalitetsudvikling på den enkelte skole og i forvaltningen som helhed.
Men det er vigtigt, at understrege, at et testresultat hverken kan eller skal stå alene, og at læreren må
sammenholde elevens testresultat med den viden, som læreren i øvrigt har om elevens faglige niveau.
Ellen Trane Nørby