Skatteudvalget 2015-16
L 99
Offentligt
1609008_0001.png
10. marts 2016
J.nr. 15-1566174
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 99 - Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningslo-
ven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighe-
dernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejen-
domsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker
sådanne rettigheder. (Ændringer som følge af forordning om EU-toldkodeksen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 4. marts 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF)
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at oplyse, om de dele af forordningen, der træder i kraft 1. maj 2016, og som er årsagen til justeringen af dansk lovgivning med L 99, får administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige, til skatteministeren
1609008_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om de dele af forordningen, der træder i kraft 1. maj 2016, og som
er årsagen til justeringen af dansk lovgivning med L 99, får administrative og økonomiske
konsekvenser for det offentlige?
Svar
Jeg vil indledningsvis henvise til den tekniske gennemgang, der fandt sted den 9. februar
2016.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil lovforslaget ikke i sig selv
have administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.
EU-toldkodeksen er en EU-forordning, som finder direkte anvendelse i dansk ret. Det er
derfor også EU-toldkodeksen, der kan medføre administrative og økonomiske konse-
kvenser for det offentlige.
De økonomiske og administrative konsekvenser, der følger af indførelsen af EU-toldko-
deksen, er endnu ikke fastlagt. Skatteministeriet og SKAT har igangsat et omfattende ana-
lysearbejde for at forberede SKAT på implementeringen af it-systemerne, herunder udar-
bejdelse af nærmere planer for arbejdet. Dette arbejde er dog endnu ikke tilendebragt,
men som det blev oplyst på den tekniske gennemgang og i mit svar på SAU spm. 1 af 25.
februar 2016, er det Skatteministeriets forventning, at resultaterne foreligger inden som-
meren 2016.
For så vidt angår de dele af forordningen, som træder i kraft den 1. maj 2016, har SKAT
igangsat et implementeringsarbejde med henblik på at forberede og planlægge ændringer
af administrative procedurer mv., som følger af EU-toldkodeksen. Udgiften til arbejdet er
foreløbigt og med betydelig usikkerhed skønnet til ca. 60 mio. kr. frem til den 1. maj
2016. SKAT har indtil videre finansieret udgifterne ved interne omprioriteringer. Den en-
delige finansiering tages der dog først stilling til, når det samlede analysearbejde for imple-
menteringen af EU-toldkodeks er tilendebragt.
Udgiften dækker bl.a. et arbejde vedr. virksomhedernes toldtilladelser (såkaldte bevillin-
ger), da EU-toldkodeksens medfører, at nogle eksisterende toldtilladelser for virksomhe-
derne bortfalder pr. 1. maj 2016. En række virksomheder skal derfor have udstedt nye be-
villinger inden den 1. maj 2016. Herudover har SKAT oprettet en implementeringsenhed
for EU-toldkodeks, der står for at koordinere implementeringsarbejdet frem til, at selve
it-projektet vedr. implementeringen af EU-toldkodeks igangsættes, herunder en række
vejledningsaktiviteter for virksomheder bl.a. ved gennemførsel af informationsmøder og
udarbejdelse af vejledningsmateriale bl.a. en dedikeret EU-toldkodekshjemmeside.
Pr. 1. maj 2016 vil der kun være meget begrænsede ændringer af SKATs it-systemer.
Ændringen vedrørende morarenter kræver en mindre tilretning af SKATs it-system
En
Skattekonto,
hvilket skønnes at koste ca. 6 mio. kr. Ændringen vil desuden – som det også
Side 2 af 3
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at oplyse, om de dele af forordningen, der træder i kraft 1. maj 2016, og som er årsagen til justeringen af dansk lovgivning med L 99, får administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige, til skatteministeren
1609008_0003.png
fremgår af mit svar på L 99 SAU spm. 2 – medføre et mindreprovenu for staten på knap
5 mio. kr. årligt.
Udvidelsen af SKATs sikkerhedsstillelsesordning til også at omfatte potentiel toldskyld
skønnes ikke at medføre administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det skyldes blandt andet, at der i udkastet til ændringerne til toldbehandlingsbekendtgø-
relsen er valgt en foreløbig promillesats på nul for at deltage i ordningen. Jeg kan i den
forbindelse henvise til det notat, som jeg tidligere har sendt til Skatteudvalget som bilag til
L 99 SAU spm. 8 af 25. februar 2016.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er en forventning om, at det kun vil være
meget få virksomheder, som skal stille sikkerhed for potentiel toldskyld pr. 1. maj 2016,
og dermed kun meget få virksomheder, som vil ansøge om tilladelse til at anvende
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld. De ressourcer, som SKAT skal
bruge på at behandle ansøgningerne, vil derfor også være meget begrænset.
Det er i samme ombæring vigtigt for mig at understrege, at Skatteministeriet vil benytte
enhver passende lejlighed til at understrege over for såvel EU-Kommissionen som de an-
dre medlemsstater, at det er en stor, dyr og omfattende opgave at omlægge it-systemer og
toldprocesser. Skatteministeriet vil derfor på EU-niveau fastholde, at der til stadighed skal
arbejdes på, at implikationerne for medlemsstaternes – og EU´s – budgetter holdes på et
så lavt niveau som muligt, og at implementeringen sker på en for erhvervslivet og told-
myndighederne enkel og håndterbar måde.
Side 3 af 3