Skatteudvalget 2015-16
L 96
Offentligt
1595495_0001.png
Tale
26. januar 2016
J.nr. 15-3135149
Ejendomme, Boer og Gæld
PEL
SAU – L 96 Samrådsspørgsmål A og B
Samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for rimeligheden i den
fordelingsmæssige og geografiske skævvridning,
som regeringens fastfrysning af grundskylden
forårsager, jf. svar på L 1 – spørgsmål 147, ikke
mindst tillagt det forhold, at regningen for denne
skatterabat også betales af lavere boligydelse og
færre penge til kvalitet i velfærdstilbuddene i
kommuner, hvor borgerne i praksis ikke får no-
gen nævneværdig gevinst.
Samrådsspørgsmål B
Ministeren bedes forklare hvordan regeringens
fastfrysning af grundskylden i 2016, der begun-
stiger boligejere i velhavende kommuner i områ-
der, hvor prisudviklingen har været ganske gun-
stig jf. svar på L 1 – spørgsmål 170, stemmer
overens med regeringens angivelige hensigt om
at understøtte udviklingen uden for de største
danske byer og i landdistrikterne.
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren
1595495_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om L 96 om fastfrysning af grundskyld for ejer-
boliger i 2016. Jeg skal gøre mit bedste for at be-
svare de tre spørgsmål så grundigt så muligt.
Jeg vil først svare på spørgsmål A og B og deref-
ter besvare spørgsmål C særskilt.
[Spørgsmål A – fordelingsmæssig og geografisk rimelig-
hed]
I spørgsmål A spørges der til rimeligheden i de
fordelingsmæssig og geografiske effekter af fast-
frysningen af grundskylden.
[Størst betydning for boligerne med største stigninger]
Til det vil jeg gerne indledningsvist gentage es-
sensen af det mundtlige svar, som Hr. Jesper Pe-
tersen fik inden jul.
Nemlig, at det selvfølgelig er sådan, at fastfrys-
ningen relativt set har størst betydning i de om-
råder, hvor boligejerne stod over for de største
stigninger. Det er nu engang konsekvensen, når
grundskylden stiger mere i visse dele af landet
end i andre dele.
Side 2 af 6
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren
1595495_0003.png
Omvendt vil fastfrysningen selvsagt have mindre
betydning for boligejerne i de kommuner, der
i
gennemsnit
står over for mindre stigninger i grund-
skylden end resten af landet.
Det ændrer dog ikke ved, at de enkelte boligejere
også i disse kommuner vil være beskyttet mod
stigninger i grundskylden.
[Alle ejerboligejere er beskyttet]
Med fastfrysningen hjælper vi alle de boligejere,
som ellers står over for stigninger i grundskyld-
betalingen – uanset hvor i landet boligen er be-
liggende, og uanset om ejeren er ingeniør, folke-
skolelærer eller pensionist. Det er kun ret og ri-
meligt.
Efter min opfattelse har regeringen sammen med
aftalepartierne samlet set sikret en rigtig god fi-
nanslov for 2016 inden for de økonomiske ram-
mer, der er til rådighed.
[Spørgsmål B – om byer og landdistrikter]
I spørgsmål B spørges der til, hvordan fastfrys-
ning af grundskylden stemmer overens med re-
geringens hensigt om at skabe vækst og udvikling
i hele Danmark.
Side 3 af 6
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren
1595495_0004.png
[Vækst og udvikling i hele Danmark]
Spørgsmålet synes at bygge på en præmis om, at
regeringen ikke gør noget for at understøtte ud-
viklingen uden for de største danske byer og i
landdistrikterne. Jeg vil derfor gerne indlednings-
vist mane denne misforståelse til jorden.
Regeringen fremlagde i november en sammen-
hængende strategi, ”Vækst og udvikling i hele
Danmark”, med mere end 100 konkrete forslag,
der skal understøtte, at landet ikke bliver delt op i
områder med udvikling og områder med afvik-
ling.
Udspillet indebærer fx bedre rammer for land-
brugs- og fødevareerhvervet, en liberalisering af
planloven og ikke mindst udflytningen af ca.
3.900 statslige arbejdspladser.
På Skatteministeriets område er der tale om, at
der oprettes 575 arbejdspladser uden for Hoved-
staden.
[Størst betydning for boligerne med største stigninger]
Som allerede nævnt i forhold til samrådsspørgs-
mål A vil fastfrysningen af grundskylden ganske
naturligt have størst betydning – relativt set – for
Side 4 af 6
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren
1595495_0005.png
de boligejere, som stod over for de største stig-
ninger i 2016.
På samme måde ville en ændring af fx topskatten
jo heller ikke ramme ens i alle kommuner, men
ville tilsvarende have størst betydning i de kom-
muner, hvor den gennemsnitlige indkomst er
højst.
Når grundskylden stiger mere i visse dele af lan-
det end i andre dele, vil konsekvensen nu engang
være, at effekten af fastfrysningen også vil være
forskellige fra landsdel til landsdel.
[Formål med fastfrysningen]
Men formålet med fastfrysningen af grundskyl-
den er jo ikke at tilgodese særlige landsdele, men
derimod at hjælpe alle de boligejere, som ellers
stod over for stigninger i grundskyldbetalingen.
Alle ejerboligejere vil – hvis lovforslaget vedtages
– være omfattet af fastfrysningen af grundskyl-
den i 2016 – også dem i landdistrikterne.
Det er kun ret og rimeligt, og jeg har svært ved at
se, at der skulle være nogen uoverensstemmelse
mellem dette, og det at vi samtidig gennemfører
Side 5 af 6
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren
1595495_0006.png
en meget ambitiøs plan for vækst og udvikling i
hele Danmark.
[Arbejdet med at skabe vækst fortsætter]
Og arbejdet med at skabe vækst – ikke mindst i
landdistrikterne – stopper ikke her.
Jeg ser derfor også frem til de kommende for-
handlinger om en nedsættelse af skatten på ar-
bejde. Det vil bidrage til, at vi kan realisere rege-
ringens ambition om, at det skal være lettere og
billigere at være dansker – og samtidig sikre et
højere arbejdsudbud og dermed vækst – i hele
Danmark.
Side 6 af 6