Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 84
Offentligt
1615199_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
10. marts 2016
Stig R. Hemdorff/Anders
Møller Gaardbo
[email protected]/[email protected]
+45 7244 3301
16/03726-1
1/3
Vedr.: Eventuel forhøjelse af hastig-
hedsgrænsen for tunge køretøjer fra 70
til 80 km/t udenfor tættere bebygget
område
I forbindelse med besvarelse af spm. 2 til L 84 (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne
og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for motorredskaber) har Vejdirektora-
tet i et tidligere notat kommenteret en mulig regelændring, hvor lastbiler – der i dag er pålagt en køre-
tøjsbestemt hastighedsgrænse på 50 km/t i byområde – vil få mulighed for på veje i byområde at følge
en højere lokal hastighedsgrænse (op til 80 km/t), hvor en sådan er angivet ved færdselstavler.
Nærværende notat vedrørende veje uden for byområde er udarbejdet som supplement til dette tidlige-
re notat. I det tidligere notat blev det konkluderet, at regelændringen vil have marginal effekt på antal-
let af ulykker, mens der måtte forventes en lille stigning i antallet af personskader. Baggrunden for
denne konklusion var bl.a., at regelændringen kun ville berøre en meget lille del af vejnettet, eftersom
langt de fleste veje i byområde har en hastighedsgrænse på 50 km/t.
For veje uden for byområde er udgangspunktet anderledes, idet langt de fleste veje i åbent land har
en hastighedsgrænse på 80 km/t, og langt de fleste ulykker sker dermed også på veje, som vil være
omfattet af den påtænkte regelændring. Størsteparten af disse veje er kommunale og af meget varie-
rende standard med vejbredder helt ned til 5�½ meter, og mange er uden cykelstier.
Hastigheder og registrerede ulykker
I tabellen på næste side er vist fordelingen af ulykker med lastbiler eller forvogne til sættevogne (efter-
følgende samlet betegnet som lastbiler) udenfor byzone (ekskl. motorveje og motorvejsramper) samt
de registrerede personskader i disse ulykker i perioden 2010-2014 (seneste hele femårige periode
med endelige tal i Vejdirektoratets ulykkesdatabase). Det skal bemærkes, at personskaderne vedrører
alle personskader i ulykkerne – ikke kun dræbte og tilskadekomne i lastbilerne.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
L 84 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at indhente og til udvalget oplyse relevante vurderinger af de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser af ændringsforslag 1 og 2, til transport- og bygningsministeren
1615199_0002.png
Ulykker med
Personskader
Dræbte i
Materiel
alle ulykker
År
Personskade
skade
I alt
Dræbte Alvorlig Lettere
I alt
udenfor by
2010
78
115
193
18
41
34
93
151
2011
87
133
220
25
52
48
125
138
2012
70
122
192
12
57
35
104
99
2013
95
141
236
16
58
49
123
120
2014
64
135
199
9
37
30
76
121
I alt
394
646 1.040
80
245
196
521
629
Politirapporterede ulykker med lastbiler og personskader i ulykker med lastbiler på veje i åbent land i
perioden 2010-2014. Til sammenligning er desuden længst til højre vist det totale antal dræbte i åbent
land.
Ud fra politiets oplysninger har i alt 1.101 lastbiler været involveret i de 1.040 ulykker uden for byzone i
den pågældende periode. Nedenfor er vist fordelingen af politiets skønnede hastigheder for disse
1.101 lastbiler.
Hastighedsgrænse i km/t
Hastighedsskøn
<= 50
60
70
80
90
I alt
0 km/t
6
4
8
67
5
90
< = 50 km/t
29
52
77
271
8
437
51 - 59 km/t
3
2
5
10
60 km/t
1
11
8
53
73
61 - 69 km/t
1
5
22
28
70 km/t
3
5
18
162
12
200
71 - 79 km/t
1
3
38
1
43
80 - 89 km/t
1
3
134
9
147
90 km/t
7
3
10
Uoplyst
6
2
5
49
1
63
I alt
45
80
129
808
39
1.101
Hastighedsskøn for lastbiler fordelt på hastighedsgrænse i ulykker med person- eller alene materiel
skade for 2010 – 2014 samlet.
Som det fremgår, har ca. 500 af de ulykkesinvolverede lastbiler holdt stille eller har kørt med ha-
stigheder under 50 km/t ved ulykken. Det formodes (men kan ikke verificeres inden for rammerne af
denne besvarelse), at der er tale om ulykker i kryds, hvor den lave hastighed skyldes svingmanøvrer,
køkørsel eller lignende. Den foreslåede regelændring ville altså næppe have ændret på disse lastbi-
lers hastighed.
Interessen knytter sig derimod især til de ulykkesinvolverede lastbiler, som må antages at have haft
uhindret kørsel, som har overholdt den køretøjsbestemte hastighedsgrænse på 70 km/t, og som har
kørt på veje, hvor hastighedsgrænsen for de øvrige trafikanter har været over 70 km/t. Hovedparten af
disse ulykkesinvolverede lastbiler (markeret med gråt i tabellen) ville formentlig have kørt hurtigere på
ulykkestidspunktet, såfremt den påtænkte regelændring havde været gældende. Også blandt de last-
biler som på veje med hastighedsgrænse over 70 km/t har kørt hurtigere end den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse på 70 km/t (192 lastbiler) vil der formentlig være nogle, som ville have kørt endnu
hurtigere, hvis den påtænkte regelændring havde været gældende.
2
L 84 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at indhente og til udvalget oplyse relevante vurderinger af de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser af ændringsforslag 1 og 2, til transport- og bygningsministeren
1615199_0003.png
I alt har 847 lastbiler (ca. 77% af lastbilerne i ulykker udenfor byområde) været involveret i ulykker på
veje med en hastighedsgrænse over 70 km/t.
Indvirkning på ulykker og personskader.
For veje i byområde blev det som tidligere nævnt konkluderet, at regelændringen vil have marginal
effekt på antallet af ulykker, og at der måtte forventes en lille stigning i antallet af personskader (ca. en
ekstra dræbt pr. år). Den overordnede tendens i denne konklusion må forventes også at være gæl-
dende for landområder, men regelændringen i landområder vil berøre en meget større del af vejnettet
end i byområde. Det er derfor også en meget større mængde ulykker og personskader, der kan påvir-
kes af ændringen. I den forbindelse skal det også nævnes, at ulykker på veje i det åbne land generelt
er alvorligere (med flere og mere alvorlige personskader i hver ulykke) end ulykker på veje i byområ-
de.
En forhøjelse af tunge køretøjers hastighed fra 70 til 80 km/t kan indvirke på trafiksikkerheden på to
måder. Dels vil
gennemsnitshastigheden
(gennemsnittet af de faktisk målte kørselshastigheder) på de
pågældende vejstrækninger antageligt stige, dels vil
hastighedsspredningen
(forskellen på de laveste
og de højeste målte hastigheder) antageligt mindskes.
Både for gennemsnitshastigheden og for spredningen har det erfaringsmæssigt vist sig, at en øgning
medfører flere og mere alvorlige ulykker, mens en reduktion medfører færre. I dette tilfælde må der
altså forventes to modsatrettede effekter, hvilket gør en kvantitativt vurdering af den påtænkte regel-
ændrings forventede sikkerhedsmæssige effekt særdeles usikker.
Usikkerheden knytter sig bl.a. til spørgsmålet om, hvor meget lastbilernes faktiske hastigheder vil æn-
dre sig, såfremt den påtænkte regelændring gennemføres. Ifølge Vejdirektoratets seneste ha-
stighedsmålinger kører lastbiler på statsveje i åbent land ca. 78 km/t i gennemsnit. Her skal man være
opmærksom på, at statsvejene udgør det overordnede vejnet, som typisk er af en højere standard end
tilfældet er generelt for de kommunale veje i åbent land. For hovedparten af de kommunale veje i
åbent land må det derfor nok antages, at gennemsnitshastigheden er lavere end for statsvejene alene
på grund af vejenes standard.
3