Kulturudvalget 2015-16
L 77
Offentligt
1605453_0001.png
Bilag 3 – Skema over de generelle
fordelingspolitikker, jf. KUU spm. 11 (L 77)
Skemaet er udarbejdet af Kulturministeriet på baggrund af de bidrag, der er modtaget fra de kollektive
forvaltningsorganisationer. Der er ikke tale om en fuldstændig gengivelse, og Kulturministeriet har foretaget
redaktionelle ændringer af hensyn til overskueligheden. For det fulde billede kan der henvises til de modtagne
høringssvar.
CAB
Fordelingsplaner
Udgangspunktet i alle CAB, Filmret og Filmkopi er, at beløb modtaget fra Copydan fordeles individuelt – enten
direkte fra de 3 foreninger til av-producenter - eller fra andre organisationer, primært IFPI og FDV, der modtager en
del af rettighedsmidlerne til videre fordeling.
En undtagelse herfra er den lovhjemlede kollektive fordeling af en del af blankbåndsmidlerne.
Ved individuel fordeling af vederlag hidrørende fra retransmission, som udgør langt størstedelen af indtægterne fra
Copydan, opgøres og fastsættes den enkelte rettighedshavers andel på grundlag af det enkelte værks spilletid og
seertal i det pågældende år sammenholdt med årets samlede spilletid og seertal. Der udbetales på kanaler, der er
vurderet repræsentative af bestyrelserne i de respektive foreninger.
På andre områder fordeles vederlag tillige individuelt efter den rapportering, der modtages fra brugeren.
Eksempelvis fordeles AVU-medier fra Copydan på grundlag af Center for Undervisningsmidlers indberetninger,
således at vederlaget beregnes på baggrund af titlens antal udlån pr. royalty år sammenholdt med det samlede antal
udlån pr. royalty år.
Under den tidligere administration har omkostninger til forvaltning baseret sig på aftaler mellem administration og
de 3 foreninger, som har betydet, at administrationen har været berettiget til at modtage op til 10 % i
administrationsomkostninger af de samlede rettighedsvederlag. Fremadrettet skal administrationsomkostningerne
være variable og transparente og alene udgøre de faktiske omkostninger til forvaltningen.
Copydan Tekst & Node er en nonprofitorganisation og har således ingen formue. Grundlaget for al fordeling af
vederlag er, at Copydan Tekst & Node følger et fast princip om en 50/50-fordeling. Dette betyder, at alle vederlag som
COPYDAN TEKST
& NODE
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0002.png
hovedregel fordeles med 50 % til ophavsmænd og 50 % til udgivere og andre producenter.
Herudover fremgår de overordnede parametre for Copydan Tekst & Nodes fordelingspolitik af vedtægternes § 8:
§ 8.
8.1.
8.2
Vederlagsfordeling
Copydan Tekst & Node har ingen formue.
Der skal i videst muligt omfang foretages individuel fordeling blandt rettighedshaverne af de vederlag
Copydan Tekst & Node opkræver som led i sin forvaltning af disses rettigheder. Fordelingen bør så vidt muligt
afspejle den faktiske brug af rettighedshavernes værker inden for forvaltningsområderne.
Efter fradrag af omkostningerne ved forvaltningen og Copydan Tekst & Nodes øvrige drift udbetales hele det
indgåede vederlag for værksudnyttelse samt Copydan Tekst & Nodes øvrige indtægter til de individuelle
rettighedshavere, jf. § 8.2, til medlemsorganisationerne, jf. § 8.4, eller de udenlandske
forvaltningsorganisationer, med hvem der er indgået aftale om udveksling af vederlag.
Den enkelte medlemsorganisation kan træffe beslutning om, at der skal fradrages en mindre andel af deres
medlemmers vederlag før udlodning til dækning af medlemsorganisationens nødvendige omkostninger ved
deltagelse i Copydan Tekst & Nodes bestyrelsesmøder og øvrige rettighedsforvaltning. Hvis fradraget udgør
mere end 10 % af medlemmernes vederlag, skal midlerne anvendes til kollektive formål jf. §§ 4.5 – 4.7 i
Fællesforeningen Copydans vedtægter.
Medlemsorganisationerne inden for et forvaltningsområde kan i særlige tilfælde efter beslutning i Bestyrelsen
anvende midler til kollektive formål jf. § 4.4 i Fællesforeningen Copydans vedtægter.
Side 2
8.3.
8.4.
8.5.
Det fremgår af vedtægternes § 8.3, at der kan ske fradrag af administrative omkostninger, og det kan hertil
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0003.png
bemærkes, at administrationsomkostningerne for de seneste fem regnskabsår (2010-2014) ikke har oversteget en
administrationsprocent på 8,5 %. Regnskab for året 2015 er endnu ikke udarbejdet, hvorfor der ikke kan fremsendes
oplysninger herom.
Copydan Tekst & Node forestår selv arbejdet med udbetaling af vederlag. Udbetalingen til danske rettighedshavere
sker praktisk ved, at vederlagene sættes ind på den enkelte rettighedshavers Nemkonto. Udbetaling til udenlandske
rettighedshavere sker primært gennem bilaterale aftaler med udenlandske, kollektive forvaltningsorganisationer,
hvor det mellem organisationerne er aftalt at forestå udbetaling af vederlag til repræsenterede såvel som ikke-
repræsenterede rettighedshavere i de respektive lande.
Som anført i vedtægternes § 8.2 foretages der i videst muligt omfang individuel fordeling. Et godt eksempel på den
individuelle fordeling er vederlag for brug af ophavsretligt beskyttet materiale til undervisningsvirksomhed. Den
individuelle fordeling er baseret på et statistisk samplingsystem, hvor der hvert år udpeges et antal
uddannelsesinstitutioner på alle uddannelsesniveauer, som igennem et skoleår eller ved semesterstart skal betragte
Copydan Tekst & Node som en ekstra elev/studerende i klassen. For skoleåret 2014/15 er der på baggrund af
indberetninger fra over 175 uddannelsesinstitutionerne registreret 25.863 forskellige værker.
Som følge heraf blev der i januar 2016 fordelt 302,4 mio. kr. til 69.896 rettighedshavere for den kopiering, der fandt
sted på uddannelsesområdet i skoleåret 2014/15.
Beløbene er fordelt på følgende måde:
Beløb
100.304.859 kr.
26.772.021 kr.
127.076.880 kr.
Beløb
20.241.987 kr.
1.531.133 kr.
Antal
22.956
31.866
54.822
Antal
4.276
4.222
Side 3
Danske autorer
Udenlandske autorer
Total
Danske billedautorer
Udenlandske billedautorer
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0004.png
Total
21.773.120 kr.
Beløb
133.911.437 kr.
19.633.053 kr.
153.544.490 kr.
Side 4
8.498
Antal
2.532
4.044
6.576
Danske udgivere
Udenlandske udgivere
Total
COPYDAN
BILLEDER
Copydan Billeders generelle fordelingspolitik er beskrevet i Copydan Fællesforeningens vedtægter §§ 4.1 – 4.7, der
lyder som følger:
§4.1
Enhver forening, som er tilsluttet COPY-DAN, skal sikre, at der i videst muligt omfang foretages individuel fordeling
blandt rettighedshaverne af de vederlag, foreningen opkræver som led i sin forvaltning af disses rettigheder.
Fordelingen bør så vidt muligt afspejle den faktiske brug af rettighedshavernes værker og præstationer indenfor
forvaltningsområdet. Ufordelbare midler kan anvendes til de i § 4.6 nævnte formål.
§ 4.2
Fordelingen af vederlag varetages af foreningens medlemsorganisationer eller – efter disses beslutning – af foreningen.
§ 4.3
I de tilfælde, hvor medlemsorganisationerne varetager fordelingen af vederlag, er de berettiget til af vederlaget at dække
de udgifter som er nødvendige hertil. De indkomne vederlag må ikke anvendes til at dække medlemsorganisationernes
almindelige drift.
§ 4.4
Såfremt omkostningerne ved at gennemføre en individuel fordeling blandt rettighedshaverne er uforholdsmæssigt høje i
forhold til det samlede vederlag, som en medlemsorganisation modtager, eller såfremt antallet af individuelt
berettigede er så stort, at såvel den gennemsnitlige som den højeste udbetaling til en enkelt rettighedshaver vil blive
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0005.png
meget små, kan medlemsorganisationen beslutte at anvende vederlagene til de i § 4.6 angivne formål.
§ 4.5
En medlemsorganisation, som træffer beslutning om helt eller delvist at tillade kollektiv fordeling, skal, forinden der
sker udbetaling, give foreningen underretning herom med nærmere beskrivelse af årsagerne til beslutningen samt
fremlægge dokumentation for, at beslutningen er i overensstemmelse med de ovenfor fastsatte kriterier for ikke at
foretage individuel fordeling.
§ 4.6
I det omfang en forening accepterer kollektiv fordeling, kan medlemsorganisationerne anvende de indkomne vederlag til
følgende formål:
støtte til uddannelsesformål, kulturelle eller sociale formål i form af legater, stipendier eller priser til enkelte
rettighedshavere efter ansøgning eller efter medlemsorganisationernes egen beslutning
støtte til varetagelse af rettighedshavernes retlige, herunder særligt ophavsretlige interesser
støtte til kulturelle projekter og aktiviteter, hvori rettighedshaverne er engageret, og som efter
medlemsorganisationernes skøn bør nyde støtte.
§ 4.7
En medlemsorganisation, som på denne baggrund har foretaget kollektiv fordeling, skal hvert år indrapportere
skriftligt til foreningen, til hvilket formål de af medlemsorganisationen modtagne vederlag er benyttet. Denne
indrapportering skal være attesteret af medlemsorganisationens revisor.
Den generelle fordelingsregel i en Copydan-forening er, at der skal ske individuel fordeling af vederlagene i henhold til
den faktiske brug. Fordelingen af vederlag varetages af foreningens medlemsorganisationer eller efter disses
beslutning af foreningen. I de tilfælde, hvor medlemsorganisationerne varetager fordelingen af vederlag, er de
berettiget til af vederlaget at dække de udgifter, som er nødvendige hertil. De indkomne vederlag må ikke anvendes til
medlemsorganisationernes almindelige drift. Såfremt omkostningerne ved at gennemføre en individuel fordeling
blandt rettighedshaverne er uforholdsmæssigt høje i forhold til det samlede vederlag, som en medlemsorganisation
Side 5
COPYDAN AV-
FORENINGERNE
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0006.png
modtager, eller såfremt antallet af individuelt berettigede er så stort, at såvel den gennemsnitlige som den højeste
udbetaling til en enkelt rettighedshaver vil blive meget små, kan medlemsorganisationen beslutte at anvende
vederlagene til kollektive formål. Tilsvarende gælder ved ufordelbare midler. Kollektive formål er
støtte til uddannelsesformål, kulturelle eller sociale formål i form af legater, stipendier eller priser til enkelte
rettighedshavere efter ansøgning eller efter medlemsorganisationernes egen beslutning
støtte til varetagelse af rettighedshavernes retlige, herunder særligt ophavsretlige, interesser
støtte til kulturelle projekter og aktiviteter, hvori rettighedshaverne er engageret, og som efter
medlemsorganisationernes skøn bør nyde støtte.
Copydan AV-foreningerne (Copydan Verdens TV, AVU-medier, Copydan Arkiv og KulturPlus) varetager ikke
fordelingsarbejdet, idet medlemsorganisationerne har besluttet, at dette varetages af de enkelte
medlemsorganisationer.
Generelt fordeles vederlagene forholdsmæssigt ud fra hvilke produktioner, der har været vist, og ud fra rollens
betydning (førstegangshonorarets størrelse).
Filmex har gensidighedsaftaler med en række andre europæiske forvaltningsorganisationer, som viderefordeler
vederlag til deres medlemmer/rettighedshavere.
I 2015 fordelte Filmex kr. 91,5 mio. i vederlag til danske og udenlandske rettighedshavere.
Se beskrivelse af CABs fordelingsplaner.
Se beskrivelse af CABs fordelingsplaner.
Ifølge vedtægterne skal fordeling af vederlag så vidt muligt fordeles individuelt. Da Foreningen er ret ny, og kun har
været i reel drift i cirka et år, er midlerne i Foreningen primært gået til omkostninger i forbindelse med opstart, drift
af Foreningen, og enkelte individualiserede udbetalinger. Det er også organisationens sigte i fremtiden at udbetale
vederlag på individuelt grundlag.
Gramex’ bestyrelse arbejder i øjeblikket med en fordelingsplan, som vil få virkning for vederlag optjent i 2016 (som
fordeles i 2017). Fordelingsplanen er derfor også gældende for fordelingen i indeværende år.
Side 6
FILMEX
FILMKOPI
FILMRET
FORFATTERNES
FORVALTNINGS
SELSKAB
GRAMEX
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0007.png
Side 7
Helt overordnet fordeles det bruttobeløb, der tilflyder de to rettighedsgrupper tilsammen, med halvdelen til hver
rettighedsgruppe. Altså halvdelen til de udøvende kunstnere og halvdelen til fonogramproducenterne.
I §§ 2 og 3 reguleres hvorledes de afholdte omkostninger og renter fordeles mellem de to rettighedsgrupper. Hvorledes
de optjente vederlag fordeles forefindes i §§ 5 og 6.
For fremstillere fordeles der så vidt muligt efter effektiv spilletid. Blandt de udøvende kunstnere fordeles der efter
effektiv spilletid samt de udøvendes rolle på de pågældende lydoptagelser, se umiddelbart nedenfor:
§ 6.
De udøvende kunstneres andel af indtægter fra områder med individuelle brugsrapporteringer samt områder, som efter
beslutning af de udøvende kunstneres rettighedsgruppe i bestyrelsen med rimelighed kan fordeles på grundlag af de
foreliggende oplysninger, fordeles i forhold til det antal points, som tilkommer hver rettighedshaver, og som udfindes
ved multiplikation af de relevante tal fra nedennævnte afsnit I og II.
I) Spilletidsandel efter effektiv spilletid angivet i minutter og sekunder reguleret med en årligt beregnet faktor efter
antallet af totale point tildelt på den afspillede lydoptagelse.
II) Points efter følgende fordelingsskema:
a) Musikere/eller korister
b) Solister med orkester eller kor, jfr. f og g
1 point
8 points (hvis en b-solist samtidig optræder som dirigent,
registreres den pågældende som "k" til 4 point, således at
den pågældende i alt får 12 points)
6 points
8 points
c) Solister, alene eller i ensemble
d) Dirigent, jfr. f og g
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0008.png
Det under b) anførte pointtal modificeres, når flere solister optræder sammen, efter følgende skala:
2 solister = hver 7 points
3 solister = hver 5 points
Flere end 4 solister = hver 4 points
Det under c) anførte pointtal modificeres, når flere end 4 solister optræder sammen, efter følgende skala:
5 solister = hver 5 points
6 solister = hver 4 points
7 solister = hver 3 points
e) Grupper, små orkestre og små kor
6 points plus 1 point for hver medvirkende, dog højst i alt
24 points (Ved uvished om antal regnes med 6 dvs. 12
points)
f) Orkester eller kor fra 20 til 50 medvirkende
24 points
g) Orkester eller kor med over 50 medvirkende
40 points
h) Ikke egentlig solistisk akkompagnement, obligat
3 points
klaver, continuo medvirkende og lignende
k) Dirigent (kapelmester) for a-musikere, dog for
4 points (Såfremt der er færre end 9, får kapelmesteren 1
minimum 9
point og registreres som "a". En kapelmester for gruppe
"e" med færre end 9 medlemmer registreres på lige fod
med de øvrige medvirkende i gruppen).
l) Ved uvished om antal musikere og/eller korister som
5 points
akkompagnement
til c-solister
p) Drejer det sig om en spillende kapelmester for færre
2 points
end 9 a-musikere, tildeles han
Når der optjenes vederlag på udgivne lydoptagelser, hvorpå Gramex ikke kender rettighedshaverne og dette heller
ikke kan udledes af udveksling med Gramex’ søsterselskaber, bliver de optjente vederlag reserveret i det tilfælde,
Side 8
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0009.png
rettighedshaverne skulle kunne identificeres på et senere tidspunkt, jf. § 9.
Når optjente vederlag forældes (efter 3 år), indgår beløbene i den samlede fordeling for året efter, jf. § 11.
Når Koda fordeler indtægter til rettighedshaverne, fradrager Koda først sine omkostninger. Derefter fratrækkes en
andel til kulturelle formål, og det beløb, som derefter resterer, bliver fordelt til rettighedshaverne i overensstemmelse
med Kodas fordelingspolitik.
a. Administrationsomkostninger
Det følger af Kodas medlemsaftaler og de aftaler, Koda har indgået med andre forvaltnings-selskaber, at Koda er
berettiget til at afholde sine administrationsomkostninger forlods ud af indtægterne, før der sker fordeling af de
resterende beløb til rettighedshaverne.
Administrationsomkostningerne fratrækkes således i indtægterne, før Koda fordeler de resterende indtægter til
rettighedshaverne. Der er tradition for at opgøre administrationsomkostningerne som en procentdel af de samlede
indtægter, og Kodas administrationsprocent har de seneste år ligget på ca. 10 % i gennemsnit.
Administrationsfradraget er dog i praksis differentieret fra område til område, afhængigt af hvor ressourcetungt det
specifikke område er.
b. Fradrag til kulturelle formål
Det følger af såvel Kodas vedtægter som de aftaler, Koda har indgået med andre forvaltnings-selskaber, at Koda er
berettiget til at foretage fradrag i indtægterne til kulturelle formål. Koda kan på denne måde anvende op til 10 % af
de beløb, som resterer, når administrationsomkostningerne er fratrukket indtægterne.
Der henvises i øvrigt til Kodas bidrag til besvarelse af spørgsmål 12 fra Folketingets Kulturudvalg L77, Forslag til lov
Side 9
KODA
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0010.png
om kollektiv forvaltning af ophavsret, til beskrivelse af Kodas kulturelle midler.
c. Kodas fordelingsplan
Kodas fordelingspolitik – og dermed Kodas fordelingsplan – beskriver Kodas internt fastsatte principper for fordeling
af de resterende indtægter. Fordelingsplanen besluttes af Kodas bestyrelse i overensstemmelse med Kodas vedtægter.
I praksis udarbejdes fordelingsplanen af et bestyrelsesudvalg, som kaldes Kodas fordelingsplan-udvalg.
Fordelingsplanudvalget udarbejder indstillinger til bestyrelsen, som i sidste ende har det overordnede ansvar for
fordelingsplanen. Kodas bestyrelse består af medlemsvalgte repræsentanter, hvilket udgør det demokratiske grundlag
for at rettighedshaverne kan udøve kontrol med fordelingsplanen.
Fordelingsplanen er skabt for at sikre, at indtægterne fordeles til rettighedshaverne så præcist og retfærdigt som
muligt. Derfor rummer fordelingsplanen både de overordnede principper for fordeling af indtægterne og de mere
detaljerede regler for, hvordan fordelingen konkret foretages på hvert enkelt område.
Fordelingsplanen tager udgangspunkt i Kodas vedtægter, hvor en række kriterier for fordeling af indtægterne er
beskrevet. Disse kriterier er musikværkets opførelsesantal, spilletid, opførelsessted, varighed og arbejdsindsatsen bag
værkets skabelse.
Det altovervejende udgangspunkt for Kodas fordeling af indtægterne er, at der foretages en individuel fordeling, og at
denne fordeling foretages efter faktisk forbrug og konkret tilrådighedsstillelse af rettighedshavernes musikværker. På
denne måde sikres det, at indtægter fra et konkret anvendelsesområde også fordeles til de rettighedshavere, hvis
værker er blevet brugt og stillet til rådighed på disse områder. Koda har dog to puljer, hvor dette princip fraviges, dels
puljen for uropførelser, dels puljen for såkaldte subventionerede koncerter.
Kriterierne om opførelsesantal og spilletid betyder, at Koda fordeler indtægter fra et musikværk ud fra, hvor meget
musikværket konkret er blevet spillet. Dette kommer for eksempel til udtryk i Kodas fordeling af indtægter fra online
Side 10
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0011.png
musikstreamingtjenester, hvor indtægterne fordeles i forhold til, hvor mange gange et værk er blevet afspillet.
Kriteriet om opførelsessted betyder, at Koda i fordelingen af indtægter tager hensyn til, at der kan være forskel i
værdien af forskellige opførelsessteder. Begrebet opførelsessted skal forstås i bred forstand, idet der ikke alene er tale
om fysiske opførelsessteder, men også for eksempel forskellige tv-kanaler hos en tv-station eller hvorvidt, der er tale
om en uropførelse.
Kriterierne om musikværkets varighed og arbejdsindsatsen bag værkets skabelse tager hensyn til, at der kan være
forskel i værdien af et musikværk afhængigt af længden af musikværket og afhængigt af den arbejdsindsats, der har
ligget bag værkets skabelse.
De ovennævnte fordelingskriterier indebærer også, at Kodas fordeling af indtægter så vidt muligt afspejler den værdi,
som brugssituationen tilsiger. Det betyder for eksempel, at et musikværk får tildelt et lavere beløb, hvis det spilles i
natradio frem for i primetime, eller at en live-fremførelse bliver tildelt et højere beløb end en afspilning fra cd eller
anden form for mekanisk afspilning.
Puljerne for uropførelser og for subventionerede koncerter er skabt for at sikre, at fordelingen af indtægter tager højde
for den særlige værdi af en uropførelse og for kriteriet om arbejdsindsatsen bag musikværkets skabelse. Midlerne til
disse to puljer etableres ved, at der – ud af Kodas samlede fordelingsbeløb – afsættes midler til de to nævnte puljer.
Fordelingen af midler fra uropførelsespuljen finder sted for et musikværk, når det er blevet fremført offentligt
allerførste gang. Puljen har til formål at afspejle den højere værdi, som en uropførelse må antages at have. Puljen
fordeles på de musikværker, der uropføres, i forhold til det beløb, som værkerne hver især har fået fordelt for den
fremførelse, hvor uropførelsen fandt sted.
Den subventionerede koncertpulje har til formål at afspejle den værdi, som kan relateres til musikværker, der har
krævet en særlig omfattende arbejdsindsats. Alle Kodas medlemmer kan ansøge om, at en koncert tages i betragtning
ved fordeling af midler fra den subventionerede koncertpulje. Til orientering kan det nævnes, at Kodas bestyrelse som
led i sit løbende arbejde med fordelingsplanen er i færd med at revidere reglerne for fordeling af midler fra den
Side 11
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0012.png
subventionerede koncertpulje.
d. Rapportering for musikanvendelsen
Side 12
For at kunne fordele indtægterne så præcist som muligt, forsøger Koda i videst muligt omfang at indhente oplysninger
om den konkrete brug af rettighedshavernes musikværker. På baggrund af disse oplysninger er det muligt at
sammenholde den indhentede rapportering med oplysningerne i Kodas værksdatabase og derved identificere de
rettighedshavere, som har krav på at få udbetalt Kodas indtægter.
I tilfælde af, at det enten er umuligt eller forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger at indhente konkret
rapportering, vil Koda, så vidt det er muligt, anvende et repræsentativt fordelingsgrundlag fra tilsvarende
fordelingsområder. Med et sådant repræsentativt, analogt fordelingsgrundlag foretages der derefter en individuel
fordeling til rettighedshaverne. Dette er for eksempel tilfældet ved fordeling af indtægter fra baggrundsmusik i
butikslokaler, hvor Koda anvender et repræsentativt fordelingsgrundlag fra andre områder til at fordele indtægterne.
f. Ufordelbare midler
Som beskrevet gør Koda et stort stykke arbejde for at registrere alle relevante musikværker, og Koda arbejder
kontinuerligt på at identificere alle relevante musikfremførelser indenfor de områder, hvor Koda har indtægter.
Imidlertid kan det i visse tilfælde vise sig at være umuligt at identificere en fremførelse eller en rettighedshaver. Når
dette sker, bliver Koda nødsaget til at betegne de relevante andele af de pågældende indtægter som ufordelbare.
Koda recirkulerer de ufordelbare indtægter indenfor sit fordelingsregnskab, således at de ufordelbare indtægter
tillægges senere perioders puljer og på denne måde bliver fordelt blandt rettighedshaverne.
Den generelle fordelingspolitik er vedtaget af generalforsamlingen på MPOs stiftende generalforsamling. Fordeling af
rettighedsvederlag sker ud fra tre overordnede principper (i prioriteret rækkefølge):
1. Fordelingen af midlerne foretages på baggrund af faktisk forbrug i form af rapportering fra brugeren eller ekstern
MPO
(Musikproducent
ernes
forvaltningsorgan
L 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisationer, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark, til kulturministeren
1605453_0013.png
isation)
Side
registrering af brugen. De rettigheder, som er registeret som benyttede
13
honoreres for den pågældende brug
(forholdsmæssigt)
2. I mangel af information om faktisk forbrug benyttes den nærmeste fordeling baseret på faktisk forbrug. I visse
tilfælde vil det ikke være muligt at fremskaffe information om faktisk forbrug. Dette kan skyldes, at informationen på
ingen måde kan fremskaffes, eller det vil være uforholdsmæssigt byrdefuldt (fx økonomisk eller tidsmæssigt) at
tilvejebringe information om faktisk forbrug for det pågældende område. I disse tilfælde kan der efter
bestyrelsesbeslutning benyttes et analogt fordelingsgrundlag, såfremt der eksister et andet område – hvor det faktiske
forbrug er kendt – som er tilstrækkeligt beslægtet til at fordelingen kan foretages på baggrund af denne brug.
3. Fordelingen foretages på baggrund af det forrige års samlede udlodninger opgjort forholdsmæssigt. Fordelingen kan
benyttes i tilfælde af, at der ikke kan fremskaffes information om faktisk forbrug. Dette kan skyldes, at informationen
på ingen måde kan fremskaffes, eller det vil være uforholdsmæssigt byrdefuldt (økonomisk eller tidsmæssigt) at
tilvejebringe information om faktisk forbrug for det pågældende område. Herudover eksisterer der ikke et beslægtet
område med faktisk fordeling, som kan benyttes analogt. Fordelingen indebærer, at de samlede udlodninger fra det
foregående år opgøres således, at en rettighedshavers samlede procentandel af de udloddede midler det forrige år be-
nyttes som fordeling. Det er således rettighedshaverens gennemsnitlige andel af midler det foregående år, som
udlodningen er baseret på.
NCB's generelle fordelingspolitik er, at der fordeles "line by line" dvs. at hver enkelt musikbrug afregnes til den
respektive rettighedshaver. Royalties der ikke kan fordeles "line by line" fordeles som klumpsumsbeløb. Disse fordeles
på baggrund af forskellige fordelingsnøgler, som tager hensyn til brug, periode, territorium mv.
Performex fordeler musikudøvernes retransmissionsvederlag m.v. for tv på grundlag af oplysninger om den enkelte
musikudøvers indtjening ved medvirken i tv i vederlagets optjeningsår. Performex tilvejebringer oplysningerne om
musikudøvernes indtjening dels fra DR dels fra musikudøverne selv i form af kopier af kontrakter m.v. Musikudøvere
på månedsløn indgår i vederlagsfordelingen med et standardbeløb for hver tv-medvirken. 20 % af Performex’ tv-midler
fordeles mellem musikudøvere i musikvideo på grundlag af rapporteringsdata fra IFPI.
Retransmissionsvederlaget for radio fordeles af Gramex efter Gramex’ registreringer og fordelingskriterier.
NCB (Nordic
Copyright
Bureau)
PERFORMEX