Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568609_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1767116
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren ikke kan se en eneste retssikkerhedsmæssig betænkelighed ved forslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Kan ministeren ikke se en eneste retssikkerhedsmæssig be-
tænkelighed ved forslaget?”
Svar:
Der skal naturligvis med et lovforslag som det foreliggende være den rette
balance mellem på den ene side hensynet til, at PET effektivt kan løse sine
opgaver i forhold til at forebygge og efterforske bl.a. terrorisme og på den
anden side hensynet til borgernes ret til privatliv og beskyttelse af person-
oplysninger.
Det synes jeg imidlertid også, at lovforslaget er udtryk for.
Når det foreslås at give PET en hurtig og effektiv adgang til PNR-
oplysninger, ligger der således tungtvejende samfundsmæssige hensyn
bag. I den forbindelse skal det holdes for øje, at efterretningsarbejde ofte er
som at lægge puslespil, hvor enkeltoplysninger, som ikke nødvendigvis er
belastende, kan have afgørende betydning for terrorforebyggelse, når de
samles med andre oplysninger.
Samtidig skal det selvfølgeligt være sådan, at PET kun får adgang til de
PNR-oplysninger, som PET har behov for.
Lovforslaget indebærer således, at PET kun kan indhente PNR-
oplysninger via SKAT, hvis oplysningerne kan have betydning for vareta-
gelse af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
vil Tilsynet med Efterretningstjenesterne kunne efterprøve PETs vurdering
af, om oplysninger, som PET har indhentet fra SKAT, kan have betydning
for tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af over-
trædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, jf. PET-lovens § 18.
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren ikke kan se en eneste retssikkerhedsmæssig betænkelighed ved forslaget, til justitsministeren
For at sikre Tilsynet med Efterretningstjenesterne de bedste muligheder for
at tilrettelægge sin kontrol med PETs anvendelse af den foreslåede lov-
hjemmel forudsættes det, at PET med passende mellemrum orienterer til-
synet om anvendelsen af den foreslåede bestemmelse om adgangen til
PNR-oplysninger.
I øvrigt gælder PET-lovens regler for behandling af oplysninger og de al-
mindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og proporti-
onalitet. PETs behandling af PNR-oplysninger indhentet efter lovforslaget
vil være omfattet af de grundlæggende databeskyttelsesprincipper i per-
sondatalovens § 5, jf. PET-lovens § 7, stk. 1 (der ikke foreslås ændret).
PET vil således i forbindelse med behandling af PNR-oplysninger være
underlagt krav om saglighed og proportionalitet. PET vil også være omfat-
tet af det såkaldte finalité-princip i persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter
en behandling ikke må være uforenelig med de formål, der har begrundet
indsamlingen af de pågældende oplysninger. Persondatalovens § 5 indebæ-
rer endvidere, at indhentede PNR-oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
ningerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5.
Personoplysninger modtaget efter den foreslåede ordning kan kun videre-
behandles af PET, hvis der foreligger et samtykke, oplysningerne må anta-
ges at have betydning for tjenestens opgaver vedrørende straffelovens ka-
pitel 12 og 13 eller er nødvendige for tjenestens øvrige arbejdsopgaver, jf.
PET-lovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil også kunne prøve PETs efterføl-
gende interne behandling af de indhentede oplysninger.
Oplysninger indhentet i medfør af lovforslaget vil endvidere være omfattet
af den indirekte indsigtsordning, der er etableret med PET-lovens § 13
(som ikke foreslås ændret). Tilsynet med Efterretningstjenesterne skal så-
ledes efter anmodning fra en borger undersøge, om PET behandler oplys-
ninger om den pågældende, herunder om PET uberettiget har indhentet og
efterfølgende behandlet oplysninger indhentet i medfør af den foreslåede
bestemmelse. Tilsynet vil således være borgerens garant for, at PET ikke
uberettiget behandler oplysninger om borgeren. Som led i denne indsigts-
ordning kan tilsynet bl.a. pålægge PET at slette oplysninger, som PET ef-
ter tilsynsmyndighedens opfattelse behandler med urette.
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren ikke kan se en eneste retssikkerhedsmæssig betænkelighed ved forslaget, til justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.4.6-4.4.9 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger og pkt. II, 3 i den kommenterede høringsoversigt.
4