Transport- og Bygningsudvalget 2015-16, Transport- og Bygningsudvalget 2015-16, Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 161 Bilag 1, L 161 A Bilag 1, L 161 B Bilag 1
Offentligt
1618520_0001.png
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0002.png
vokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Tra-
fikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i
Danmark og Veteranknallertklubben Aktiv.
Transport - og Bygningsministeriet har modtaget 22 høringssvar.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne eksterne hørings-
svar, som er fremstillet efter hovedemner nedenfor. Transport- og Bygnings-
ministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv
og emne-
inddelt.
Østre og Vestre Landsret, Advokatrådet, Dansk Byggeri, Den Dan-
ske Dommerforening, Forbrugerombudsmanden, Institut for Men-
neskerettigheder, Københavns Byret
samt har ingen bemærkninger til
lovudkastet.
Dansk Bilbrancheråd, Frie Danske Lastbilvognmænd samt Lands-
foreningen Landsbyerne i Danmark
kan tilslutte sig lovudkastet og har
ikke yderligere bemærkninger.
1.1. Forsøgsordning med kørekort til 17-årige
HandicapBilistCentret
kan tilslutte sig forslaget og foreslår desuden, at det
præciseres, hvorvidt muligheden for at påbegynde køreuddannelsen 3 måneder
før det fyldte 18. år også gælder for 17-årige.
Falck Danmark
kan tilslutte sig etablering af en forsøgsordning med køre-
kort til 17-årige og tillægger det vægt, at sigtet med forslaget er at fremme tra-
fiksikkerheden. Falck Danmark anbefaler en grundig evaluering af effekten af
ordningen, inden der tages stilling til, om ordningen skal gøres permanent.
Rådet for Sikker Trafik
er overordnet set positivt indstillet over for forsøget
med kørekort til 17-årige betinget af ledsaget kørsel pga. de positive effekter på
trafiksikkerheden blandt unge, som en lignende ordning har haft i eksempelvis
Tyskland.
Rådet er imidlertid betænkelig ved fravalget af en godkendelsesordning af led-
sagere i Danmark. Rådet frygter, at det kan betyde, at ledsagerrollen tages
mindre seriøst, og at der vil opstå et stort informationsbehov hos ledsagere, der
er usikre på, om de lever op til ledsagerkravene.
Rådet anbefaler dertil, at man afsætter tilstrækkelige ressourcer til en gennem-
gribende og grundig informationsindsats om ordningen, da det vil være afgø-
rende for en positiv modtagelse i befolkningen. Desuden anbefaler Rådet, at
man iværksætter en grundig evaluering af forsøget, og understreger i den for-
Side 2/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0003.png
bindelse vigtigheden af, at evalueringen planlægges og påbegyndes allerede
inden, forsøgsordningen træder i kraft.
Endvidere er Rådet bekymret over, at 17-årige underlægges samme promille-
grænser som øvrige bilister, da forskning viser, at ulykkesrisikoen for en given
promille er højere, jo yngre man er. Rådet anbefaler i den forbindelse, at man i
forsøgsordningen overvejer at fastsætte en promillegrænse på 0,2 promille for
forsøgets deltagere. Rådet foreslår desuden, at man benytter lejligheden til
generelt
at sætte promillegrænsen for nye bilister med kørekort på prøve ned
til 0,2 promille.
Endelig er det Rådets opfattelse, at sanktionsniveauet for overtrædelse af for-
søgsordningens betingelser er for lavt, og at det ikke i tilstrækkelig grad signa-
lerer, at kravet om ledsagerens tilstedeværelse skal tages alvorligt.
DTU Transport
fraråder generelt, at man nedsætter aldersgrænsen for kørsel
med motorkøretøjer, da forskningen viser, at unge trafikanter har øget uhelds-
risiko, og at effekten af alder er større end effekten af erfaring. Imidlertid påpe-
ger DTU, at det samtidig er veldokumenteret, at øvelseskørsel mindsker risiko-
en for færdselsuheld, hvorfor DTU Transport principielt støtter tiltag, der bi-
drager til større kørselserfaring, hvis det foregår under de rette omstændighe-
der.
I den forbindelse anbefaler DTU Transport, at ledsageren skal godkendes til
ledsagelse samt modtage vejledning i at ledsage nye bilister, bl.a. med den be-
grundelse, at ledsageren har afgørende betydning for den unge bilists fremtidi-
ge kørestil, og fordi det i højere grad vil sikre, at ledsageren tager opgaven som
ledsager alvorligt og udviser ansvarlig adfærd.
Endvidere påpeger DTU Transport, at der i lovudkastet gøres for lidt ud af at
præcisere, hvordan man vil forsøge at forebygge overtrædelser af betingelserne
forbundet med forsøgsordningen. Endeligt påpeger DTU Transport, at det er
afgørende, at forsøgsordningen evalueres.
Forbrugerrådet Tænk
støtter forslaget om en forsøgsordning med kørekort
til 17-årige betinget af ledsaget kørsel. Tænk er dog betænkelig ved, at ordnin-
gen ikke omfatter en godkendelse af ledsagere. Da der er tale om en tidsbe-
grænset ordning, mener Tænk, at der er særligt behov for, at det ikke alene er
op til politiet at kontrollere ledsageren ved almindelig trafikkontrol.
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
bemærker på bag-
grund af en studieopgave om erfaringerne fra en række lande med forskellige
variationer af ”trinvis kørekort”,
at forskellige former for trinvis erhvervelse af
kørekort fører til et fald i antallet af færdselsuheld blandt de unge bilister.
Side 3/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0004.png
Da aldersgruppen 18-24-årige er involveret i uforholdsmæssigt mange uheld i
forhold til ældre aldersgrupper, anbefaler Trafikforskningsgruppen, at man
overvejer at lade forsøgsordningen omfatte alle unge op til 24 år.
Subsidiært anbefaler Trafikforskningsgruppen, at alle op til 24 år får tilbud om
at kunne erhverve kørekort gennem en trinvis ordning, der indebærer betinget
erhvervelse i en begrænset periode. Endvidere anbefaler gruppen, at det over-
vejes at supplere perioden med betinget kørekort med andre restriktioner,
f.eks. nedsat alkoholpromillegrænse, begrænsning af antallet af passagerer mv.
Cyklistforbundet
er imod forsøgsordningen med kørekort til 17-årige. Cyk-
listforbundet mener ikke, man kan forvente de samme positive effekter for tra-
fiksikkerheden, som man har set i Tyskland, da der ikke lægges op til en god-
kendelsesordning for ledsagere i stil med den tyske.
Endvidere mener Cyklistforbundet, at forsøgsordningen vil få en negativ
sundhedsmæssig virkning på de 17-årige, da flere af disse vil vælge cyklen fra,
og at ordningen vil bidrage til et dårligere miljø og klima og have en negativ
samfundsøkonomisk effekt. Endelig mener Cyklistforbundet ikke, at forsøgs-
ordningen vil medføre øget mobilitet, da ledsageren lige så godt kan køre bilen.
Rådet for Bæredygtig Trafik
og
NOAH-Trafik
har i deres fælles hørings-
svar anført, at de er imod forsøgsordningen med kørekort til 17-årige. Overord-
net set mener foreningerne, at den førte trafikpolitik ikke understøtter ønsket
om lavere ulykkestal, bedre miljø og mindre CO2-udledning.
De to foreninger fraråder en forsøgsordning med kørekort til 17-årige ud fra
den begrundelse, at unge har langt større risiko i trafikken pga. deres mentale
og erfaringsmæssige umodenhed, som ikke kompenseres af, at de skal ledsages
af en erfaren bilist. Endvidere mener foreningerne, at ordningen vil øge de un-
ges tilvænning til bil frem for kollektiv transport og cykel med skadelige effek-
ter for sundhed, miljø og klima til følge.
Foreningerne peger desuden på, at det er kritisabelt, at der henvises til gode
tyske erfaringer med ledsagerordningen, når der ikke er samme krav til ledsa-
geren som i den tyske ordning. Endvidere mener foreningerne ikke, at beslut-
ningen træffes på et veldokumenteret grundlag, som Færdselssikkerhedskom-
missionen anbefaler, at man gør i forhold til indførelse af trinvis kørekort i
Danmark.
1.1.1. Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger
(opdelt
efter emner)
Vedr. begyndelsestidspunkt for køreuddannelsen
Der indføres en præcisering i lovudkastet af, at muligheden for at påbegynde
køreuddannelsen 3 måneder før det fyldte 18. år også gælder for 17-årige.
Side 4/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0005.png
Vedr. evaluering af forsøgsordningen
Det er Transport- og Bygningsministeriets hensigt, således som det også
fremgår af de almindelige bemærkninger til lovudkastet, at der skal gennem-
føres en evaluering af forsøget, som allerede påbegyndes inden forsøgets
igangsættelse. Dette vil gøre det muligt at følge deltagerne i forsøgsordningen
fra begyndelsen af forsøget og sammenligne med andre, der tager kørekort
på traditionel vis.
Vedr. godkendelsesordning for ledsagere
For så vidt angår fravalget af en godkendelsesordning for ledsagere bemær-
kes, at Transport- og Bygningsministeriet har søgt at afveje hensynet mellem
på den ene side at sikre, at ledsageren tager sin rolle alvorligt og lever op til
ledsagerkravene, og på den anden side at undgå en tung administrativ god-
kendelsesproces i forbindelse med en ordning, der har en relativt kort varig-
hed, samt at få så mange unge med i ordningen som muligt.
Endvidere er det ønsket at undgå en unødig bureaukratisering og i stedet
vægte tilliden til, at ledsagerne i udgangspunktet selv kan vurdere deres egen
opfyldelse af ledsagerkravene, som er ganske få og enkle, højest.
Det er i den forbindelse afgørende, at udgangspunktet for forsøgsordningen
ikke er, at ledsageren skal tage del i den unges køreuddannelse. Forsøgsord-
ningen har til formål at forbedre trafiksikkerheden blandt de unge nyuddan-
nede bilister ved
ud over deres fulde køreuddannelse
at lade dem få et års
kørselserfaring bistået af en ældre erfaren bilist, eksempelvis en forælder.
Enkelte høringssvar anfører, at man ikke kan forvente en tilsvarende positiv
effekt af ordningen som i Tyskland, når man ikke indfører samme godkendel-
sesordning som i Tyskland.
Efter Transport- og Bygningsministeriets vurdering er det tvivlsomt, i hvilket
omfang man sikrer ledsagernes ansvarlighed og evne til at give den rette
rådgivning videre til unge førere ved at lede dem igennem en formel godken-
delsesprocedure, hvor man alene tjekker opfyldelsen af de få formelle krav,
der stilles til ledsagelse, som man gør i Tyskland og Holland.
En sådan sikring af, at ledsagerne giver den rette rådgivning videre, ville
fordre en reel obligatorisk vejledning i ledsagelse, som ville gøre ordningen
væsentligt mere bureaukratisk, og som sandsynligvis ville medføre et væsent-
ligt mindre deltagerantal.
I forbindelse med planlægningen af evalueringen af forsøgsordningen vil
Transport- og Bygningsministeriet være særligt opmærksom på eventuelle
effekter af, at der ikke er en formel godkendelsesprocedure.
Side 5/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0006.png
Vedr. information om ordningen
For så vidt angår det behov for oplysning og vejledning om ordningen, der vil
opstå hos kommende deltagere og ledsagere, vil det i forbindelse med den
nærmere planlægning og indretning af ordningen
og med inddragelse af
erfaringer fra Tyskland og Holland
blive nøje overvejet, hvorledes man på
en hensigtsmæssig måde kan imødekomme dette informationsbehov, herun-
der via internetbaseret information, kampagner, eventuel oprettelse af hotline
el. lign.
Det bemærkes generelt, at lovudkastet ikke beskriver de nærmere detaljer
omkring ordningens tilrettelæggelse og informationsindsatsens beskaffenhed.
Den nærmere tilrettelæggelse af ordningen vil ske efter lovens vedtagelse og
vil blive fastlagt ved bekendtgørelse. En del af denne tilrettelæggelse vil bestå i
planlæggelse af en informationsindsats, som vil søge at imødekomme det be-
hov, som indførelsen af forsøgsordningen skaber.
De nævnte bemærkninger har dog givet anledning til en uddybning af beskri-
velsen i lovforslagets almindelige bemærkninger af, at informationsindsatsen
vil blive udformet med inddragelse af internationale erfaringer med henblik
på at sikre, at både deltagere i forsøgsordningen og ledsagere får dækket de-
res behov for oplysning og vejledning.
Vedr. promillegrænse for 17-årige
I Danmark er der ikke en lavere promillegrænse for alkoholindtag for unge
eller nyuddannede bilister, ligesom der er i eksempelvis Tyskland og Holland.
I overensstemmelse med ønsket om at etablere en enkel og let administrerbar
ordning for ledsaget kørsel i Danmark er det Transport- og Bygningsministe-
riets vurdering, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at indføre en særlig
promillegrænse for 17-årige deltagere som led i forsøgsordningen.
Transport- og Bygningsministeriet finder endvidere, at den generelle promil-
legrænse for unge og/eller nyuddannede førere af motorkøretøjer er et brede-
re politisk spørgsmål, som skal adresseres særskilt og ikke inden for rammer-
ne af forsøgsordningen med kørekort til 17-årige.
Vedr. sanktionsniveau for 17-årige
Sanktioneringen af en 17-årig, der kører uden ledsager, er fastlagt ud fra et
hensyn til sammenhængen med færdselslovens øvrige sanktionssystem. Et
meget strengere sanktionsniveau, f.eks. svarende til sanktionsniveauet i Tysk-
land, ville ikke være proportionalt med eksempelvis straffen for at køre helt
uden at have erhvervet kørekort.
Vedr. øget uheldsrisiko for 17-årige
Transport- og Bygningsministeriet er fuldt opmærksom på sammenhængen
mellem alder og risiko i trafikken, herunder problemstillingen omkring 17-
Side 6/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0007.png
åriges mentale og kognitive modenhed. Det er netop et hovedformål med for-
søgsordningen at adressere denne øgede risiko ved at indføre ledsaget kørsel
det første år.
Den samtidige nedsættelse af aldersgrænsen er også en vægtig grund til, at
ordningen etableres som et forsøg, som skal evalueres for at sikre, at det har
den ønskede positive effekt på de unges færdselssikkerhed, før den eventuelt
kan gøres permanent.
Vedr. ledsaget kørsel op til 24 år
For så vidt angår forslaget om at lade forsøgsordningen med ledsaget kørsel
omfatte alle nyuddannede bilister op til 24 år, subsidiært at give tilbud om en
trinvis kørekortordning, skal Transport- og Bygningsministeriet bemærke, at
forslaget er noteret. En sådan ordning ligger imidlertid ikke inden for ram-
merne af den ordning, som der på nuværende tidspunkt er ønske om at etab-
lere.
Vedr. effekter på miljø, klima og sundhed
Transport- og Bygningsministeriet bemærker, at Vejdirektoratet har vurde-
ret, at de miljømæssige effekter (herunder CO2-udledning) af forsøgsordnin-
gen vil være minimale, hvilket også fremgår af de almindelige bemærkninger
til lovudkastet.
For så vidt angår de eventuelle negative sundhedsmæssige effekter af forsla-
get, er det Transport- og Bygningsministeriets opfattelse, at de fleste deltage-
re i forsøgsordningen vil være unge, som ville have erhvervet kørekort tidligt,
selvom forsøgsordningen ikke havde eksisteret. Omfanget af ”tabte” cykel-
eller gåture som følge af ordningen i løbet af det 17. år vurderes derfor at væ-
re meget begrænset
også henset til, at en stor andel af de ledsagede ture
alligevel ville være foregået med bil, blot med ledsageren bag rattet.
1.2. Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark
anbefaler en gennemførelse af
forslaget om nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert til 15 år.
Foreningen mener, at de nuværende regler er unødigt strenge, og at de ulykker,
der i dag sker på knallert, ikke kan henføres til de unges evne til at køre knal-
lert, men i højere krad må tilskrives andre lovovertrædelser.
Rådet for Sikker Trafik
støtter ikke forslaget om nedsættelse af aldersgræn-
sen for kørekort til lille knallert fra 16 til 15 år. Den primære årsag hertil er, at
nedsættelsen ifølge Rådet forventeligt vil medføre flere dræbte og kvæstede
unge knallertførere, herunder flere 14-årige, da der sandsynligvis vil ske en
”afsmitning nedad” i forhold til 14-årige,
som kan blive fristet til at køre ulovligt
på knallert.
Side 7/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0008.png
Rådet peger på, at lille knallert er den farligste transportform på vejene pr. kørt
kilometer, hvilket ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt taler imod at
give en yngre og mere umoden årgang adgang til denne transportform. Rådet
bemærker endvidere, at nedsættelsen af aldersgrænsen til 15 år i Danmark fra
1971-1980 medførte en femdobling af antallet af dræbte og tilskadekomne 15-
årige knallertkørere.
Trafitec har for Rådet for Sikker Trafik undersøgt effekten af en nedsættelse af
aldersgrænsen i 2015. Ifølge undersøgelsen vil en sænkning af aldersgrænsen
resultere i 1 dræbt, 20 alvorligt- og 25 lettere tilskadekomne om året blandt de
14-15-årige. Dette estimat er baseret på politianmeldte uheld i årene 2012-
2014. Da politiet kun registrerer ca. 12-13 pct. af personskaderne på knallert, vil
det reelle tal ifølge Trafitec og Rådet for Sikker Trafik være langt højere.
Desuden henviser Rådet til erfaringer fra Sverige og Østrig, hvor aldersgrænsen
for kørekort til lille knallert er 15 år, hvilket har haft markante negative færd-
selssikkerhedsmæssige effekter for denne aldersgruppe i de pågældende lande.
Endelig mener Rådet, at omfanget af utryghedsskabende knallertkørsel i bolig-
områder vil stige som følge af alderssænkningen.
Falck Danmark
er betænkelig ved en nedsættelse af aldersgrænsen for køre-
kort til lille knallert og henviser i den forbindelse til høringssvaret fra Rådet for
Sikker Trafik.
DTU Transport
anbefaler ikke en nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort
til lille knallert. I den forbindelse tilføjes, at DTU Transport ikke finder, at for-
slaget om forældresamtykke i forbindelse med salg af knallert til unge under 16
år ændrer ved, at uheldsrisikoen er større, jo yngre trafikanten er, bl.a. som
følge af den unges kognitive udvikling.
Forbrugerrådet Tænk
støtter ikke forslaget om nedsættelse af aldersgræn-
sen til 15 år med den begrundelse, at det med stor sandsynlighed vil øge antal-
let af ulykker.
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
fraråder nedsættelse
af aldersgrænsen til 15 år, da forskningsgruppen ikke mener, der er fagligt be-
læg for at tro, at det er trafiksikkerhedsmæssigt ansvarligt at nedsætte alders-
grænsen.
Rådet for Bæredygtig Trafik
og
NOAH-Trafik
modsætter sig forslaget om
nedsættelse af aldersgrænsen til 15 år. Foreningerne henviser til trafikforsker
Niels Agerholms udtalelser fra juni 2015 om, at det gav en forbedring af trafik-
sikkerheden blandt knallertførere, da man i 1980 hævede aldersgrænsen fra 15
til 16 år, og at en væsentlig årsag hertil er, at evnen til at forudse konsekvenser-
ne af ens egne handlinger udvikles ret sent.
Side 8/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0009.png
Cyklistforbundet
er imod nedsættelse af aldersgrænsen til 15 år af samme
årsager, som de er imod forsøgsordningen med kørekort til 17-årge, jf. ovenfor.
Mobilitetsfordelen er ifølge Cyklistforbundet minimal og står ikke mål med
omkostninger i form af ringere trafiksikkerhed.
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
er imod nedsættelse af alders-
grænsen til 15 år. Foreningen begrunder dette med, at 15-årige ikke har den
fornødne modenhed til at magte et motoriseret køretøj og kan overskue trafika-
le forhold og risici. Foreningen bakker op om ønsket om mere mobilitet til unge
uden for de større byer, men mener ikke, at dette bør ske på bekostning af tra-
fiksikkerheden.
Ungdomsskoleforeningen
er imod en nedsættelse af aldersgrænsen for
kørekort til lille knallert. Foreningen henviser til erfaringer fra andre lande og
fra den periode mellem 1971 og 1980, hvor aldersgrænsen var nedsat til 15 år i
Danmark, og hvor antallet af ulykker blandt 15-årige steg.
Ungdomsskoleforeningen opfordrer desuden til, at man mindsker den periode,
hvori de unge kan påbegynde knallertundervisningen før erhvervelse af køre-
kortet (i dag er det et halvt år før), da der ifølge foreningen i denne periode kan
gå meget tabt i en teenagehjerne.
Endelig påpeger Ungdomsskoleforeningen, at alderssænkningen vil medføre
kapacitetsudfordringer i første år, hvor to årgange vil skulle undervises og ek-
samineres.
1.2.1. Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger
(opdelt
efter emner)
Vedr. færdselssikkerheden for 15-årige
Baggrunden for nedsættelsen af aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til
lille knallert er, at regeringen ønsker at styrke de unges mobilitet. Dette gæl-
der ikke mindst for de unge 15-årige, som bor uden for de større byer, hvor
der kan være lange afstande mellem eksempelvis hjemmet og den unges skole
eller fritidsaktiviteter og et begrænset udbud af kollektiv transport.
Transport- og Bygningsministeriet er fuldt opmærksom på, at der er sam-
menhæng mellem alder og risiko i trafikken, herunder at 15-åriges forståelse
af risici i trafikken kan være begrænset, og at dette giver anledning til skepsis
fra en række organisationer og myndigheder ud fra hensyn til de unges færd-
selssikkerhed.
Lovudkastet skal imidlertid ses i sammenhæng med, at man i de senere år har
indført en række tiltag, som har sigtet til at forbedre færdselssikkerheden for
knallertførere, herunder en række tiltag, som særligt har rettet sig mod unge
Side 9/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0010.png
knallertførere. Således er knallertuddannelsen blevet markant forbedret for
personer under 18 år, og der er blevet indført skærpede sanktioner, bl.a. over
for kørsel uden førerbevis, kørsel med tunede knallerter samt kørsel i narko-
og spirituspåvirket tilstand.
Herudover foreslås det, at der indføres et krav om forældresamtykke forud
for salg, udleje eller anden overladelse af en knallert til personer under 16 år
uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver. Baggrunden for et så-
dant krav er, at det vurderes, at der med nedsættelsen af aldersgrænsen er et
særligt behov for at sikre, at den mindreåriges anskaffelse og brug af en knal-
lert sker med forældremyndighedens kendskab og accept.
Det er korrekt, at der skete en betydelig forbedring af 15-åriges ulykkesrisiko,
da man hævede aldersgrænsen fra 15 til 16 år i 1980. Men selvom de helt unge
har en øget risiko for at blive involveret i færdselsuheld, må det også medta-
ges i afvejningen, at der i løbet af de 40 år, der er gået, siden aldersgrænsen
sidst blev sat ned til 15 år i Danmark, er sket en meget markant forbedring af
trafiksikkerheden med et stort fald i antallet af færdselsrelaterede ulykker til
følge.
Fra 2010 til 2014 er der ifølge Rådet for Sikker Trafik sket en reduktion på
mere end en 60 pct. af antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne 15-17-
årige på lille knallert. Denne positive udvikling skyldes ifølge Rådet for Sikker
Trafik både faldende transportarbejde på knallert og målrettede tiltag.
På den baggrund har regeringen foretaget en samlet afvejning mellem for-
bedringen af de unges mobilitet, særligt i områder uden for de større byer, og
færdselssikkerhedsmæssige hensyn og vurderet, at det nu må anses for for-
svarligt at nedsætte aldersgrænsen for kørekort til lille knallert til 15 år.
Vedr. utryghed i boligområder
Transport- og Bygningsministeriet noterer sig bemærkningen om, at nedsæt-
telsen af aldersgrænsen kan medføre øget utryghed i boligområder i byerne
som følge af øget knallertkørsel.
Vedr. begyndelsestidspunkt for knallertkursus
For så vidt angår forslaget om at nedsætte perioden, hvori den unge kan på-
begynde sin knallertundervisning før erhvervelse af førerbeviset, skal Trans-
port- og Bygningsministeriet bemærke, at varigheden af et knallertkursus
fastsættes af de enkelte kommuner.
Da et knallertkursus består af minimum 30 undervisningstimer ekskl. et obli-
gatorisk førstehjælpskursus, vil det efter Transport- og Bygningsministeriet
vurdering næppe være et generelt problem, at der kan gå lang tid mellem
undervisningens afslutning og erhvervelsen af førerbeviset.
Side 10/11
L 161 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1618520_0011.png
Vedr. kapacitetsudfordringer for ungdomsskoler og politi
Transport- og Bygningsministeriet skal bemærke, at da de eventuelle kapaci-
tetsudfordringer begrænser sig til det første år, efter at ordningen træder i
kraft, er det ministeriets vurdering, at kapacitetsudfordringerne er håndter-
bare.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,
som har været i høring
De indkomne høringssvar har affødt følgende ændringer i lovudkastet:
Der er indsat en præcisering i lovudkastets almindelige bemærkninger af, at
muligheden for at påbegynde køreuddannelsen 3 måneder før det fyldte 18. år
også gælder for 17-årige.
Der er indsat en uddybning i lovudkastets almindelige bemærkninger vedr.
tilrettelæggelsen af informationsindsatsen i forbindelse med forsøgsordningen
med kørekort til 17-årige betinget af ledsaget kørsel.
Der er endvidere foretaget en række redaktionelle og lovtekniske justeringer i
lovudkastet.
Side 11/11