Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1626169_0001.png
27. april 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store personbi-
ler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 27. april 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at opdatere det beregningseksempel, som fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 2, nr. 2 på side 21 vedrørende indførelse af en tekniske beregning, med de foreslåede nye forudsætninger for den tekniske beregning, jf. ændringsforslag nr. 10, til skatteministeren
1626169_0002.png
Spørgsmål 7
Ministeren bedes opdatere det beregningseksempel, som fremgår af lovforslagets be-
mærkninger til § 2, nr. 2 på side 21 vedrørende indførelse af en tekniske beregning, med
de foreslåede nye forudsætninger for den tekniske beregning, jf. ændringsforslag nr. 10.
Beregningen bedes opdateret, så det er muligt at sammenligne den tidligere beregning
med de foreslåede ændringer, dvs. for de tre bilgenerationer, som den tekniske beregning
nu foreslås opdelt i.
Svar
I lovforslaget som fremsat, er der i eksemplet taget udgangspunkt i en stor dieseldrevet bil
med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brændstofforbruget ikke er oplyst. For denne bil
beregnes et brændstofforbrug på 7,4 l per 100 km, tillagt 0,2 pct. af differencen mellem
2.765 kg og 2.585 kg, svarende til 0,36 l per 100 km, således at det samlede forbrug udgør
7,76 l per 100 km. Det svarer til, at bilen kører 12,9 km per liter, og der dermed skal beta-
les en årlig ejer- og udligningsafgift på 9.380 kr.
I ændringsforslaget opdeles beregningen i 3 dele:
1) dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 6 eller renere, hvor det faste ele-
ment udgør 6,4 l pr. 100 km.
2) dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro
6, hvor det faste element udgør 7,4 l pr. 100 km.
3) dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, hvor det
faste element udgør 9,0 l pr. 100 km.
For benzindrevne biler vil der også efter ændringsforslaget skulle tillægges 10 pct.
Tages udgangspunkt i en dieseldrevet bil med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brænd-
stofforbruget ikke er oplyst, bliver de tekniske beregninger følgende,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Eksempler på beregning af brændstofforbrug efter det stillede ændringsforslag
Køreklar
vægt
(kg)
Euro 6
Euro 5 (og lovforslaget som fremsat)
Euro 4 og tidligere
2.765
2.765
2.765
Brændstofforbrug
(l pr. 100 km)
6,76
7,76
9,36
(km pr. l)
14,8
12,9
10,7
Årlig afgift
(2016-sats)
(kr.)
7.740
9.380
12.580
Euronorm (bilgeneration)
Side 2 af 2