Retsudvalget 2015-16, Retsudvalget 2015-16, Retsudvalget 2015-16
L 98 , L 98 A , L 98 B
Offentligt
1595978_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0037-0147
1855822
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, for samleje
med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegen-
hed og for falsk anklage) (L 98), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 25. januar 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 98 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om falske anmeldelser for voldtægter end for andre forbrydelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, for
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk
overlegenhed og for falsk anklage) (L 98):
”Kan ministeren be- eller afkræfte, at der ikke eksisterer et
større problem med falske anmeldelser for voldtægter end for
andre forbrydelser?”
Svar:
Justitsministeriet er ikke umiddelbart bekendt med undersøgelser, der be-
lyser, om der eksisterer et større problem med falske anmeldelser for vold-
tægter end for andre forbrydelser.
Når jeg med lovforslaget foreslår, at straffen for falsk anklage for voldtægt
og for seksualforbrydelser mod børn skærpes, er det begrundet i, at hensy-
nene bag kriminalisering af falsk anklage ikke mindst gør sig gældende i
forhold til disse forbrydelser, som det er særligt krænkende at blive falsk
anklaget for at have begået. Der henvises til pkt. 2.3.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, hvor bl.a. følgende er anført:
”Kriminaliseringen af falsk anklage er begrundet i to væsentli-
ge hensyn. For det første samfundets interesse i at kunne stole
på de oplysninger, der meddeles retterne og den offentlige for-
valtning, idet de tjener som grundlag for retternes afgørelser og
forvaltningens dispositioner. Og for det andet risikoen for urig-
tige afgørelser baseret på usandfærdige udsagn, der kan have
alvorlige konsekvenser for de involverede parter.
[…]
Hensynene bag kriminaliseringen af falsk anklage gør sig ikke
mindst gældende i sager om falsk anklage for voldtægt eller for
seksualforbrydelser mod børn. Sagerne kan have karakter af
”ord mod ord” uden andre væsentlige konkrete beviser. Endvi-
dere fremgår det af undersøgelsen ”Voldtægt der anmeldes –
del II: Falsk anmeldelse af voldtægt” (2009) (en analyse af de
voldtægter mod kvinder, som blev anmeldt til politiet i perio-
den 2000-2002), at falske og sande anmeldelser i høj grad lig-
ner hinanden. Det er således ikke åbenlyst ved anmeldelsen, at
denne er falsk, hvorfor den falsk anklagede risikerer at blive
udsat for en indgribende efterforskning. Endelig gør det sig
gældende for disse sager, at den falsk anklagede risikerer både
en længere ubetinget fængselsstraf og betydelig stigmatisering
i offentligheden, der kan vedblive selv efter en eventuel påta-
leopgivelse eller frifindelse i retten. Det er således efter
2
L 98 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om falske anmeldelser for voldtægter end for andre forbrydelser, til justitsministeren
Justitsministeriet opfattelse særligt krænkende at blive falsk
anklaget for voldtægt eller en seksualforbrydelse mod et barn.”
3