Skatteudvalget 2015-16
L 96
Offentligt
1595500_0001.png
4. februar 2016
J.nr. 15-3135149
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 96 - Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. (Fastfrysning af grundskyld
for ejerboliger i 2016).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. januar 2016.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 96 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 24/1-16 fra Andelsboligforeningen Milebuen, til skatteministeren
1595500_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. januar 2016 fra Andelsboligforenin-
gen Milebuen, jf. L 96 - bilag 4.
Svar
Andelsboligforeningen efterspørger i sin henvendelse en begrundelse for, at andels- og
lejeboliger ikke er omfattet af lovforslaget. Efter foreningens opfattelse sker der en nega-
tiv særbehandling af lejere og andelshavere, og foreningen henviser i den forbindelse
samtidig til BoligJobordningen.
Som jeg ligeledes har redegjort for i mit svar på FIU L1 spørgsmål 168, UUI alm. del
spørgsmål 197 og under min besvarelse i Skatteudvalget af samrådsspørgsmål C, udmøn-
ter lovforslaget regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti om en målrettet fastfrysning af grundskylden i 2016 for ejerboliger,
dvs. bl.a. parcelhuse, rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse, svarende til den afgræns-
ning af ejerboliger, som i forvejen ligger i vurderingsloven.
Fastfrysningen af grundskylden er ét element i den samlede finanslov, hvor det har været
afgørende for regeringen at sikre en økonomisk ansvarlig aftale. Det har derfor også været
nødvendigt at foretage nogle vanskelige prioriteringer inden for den økonomiske ramme,
der har været til rådighed, hvor vi således bl.a. har prioriteret at målrette fastfrysningen af
grundskylden til ejerboliger.
Samtidig er det vigtigt at holde sig for øje, at der i en række henseender er forskel på en
ejerbolig, en andelsbolig og en lejebolig. Ejer- og andelsboliger er fx ikke omfattet af reg-
lerne om boligstøtte, og der betales ikke ejendomsværdiskat af andels- og lejeboliger. Det
er derfor heller ikke uden videre muligt direkte at sammenligne de forskellige boligformer.
I forhold til lovforslaget om BoligJobordningen, L 95, ændrer vi ikke på de almindelige
betingelser for at anvende ordningen. Det indebærer, at i den udstrækning en beboer efter
lejeaftalen/vedtægterne i den pågældende boligforening har råderet i forhold til at vedli-
geholde eller forbedre boligens ydre og indre rammer og afholder disse udgifter selv, har
beboeren ret til fradrag efter BoligJobordningen på lige fod med personer i ejerbo-
lig/enfamiliehuse. Når den udvendige vedligeholdelse er afholdt af foreningen, vil den
enkelte beboer derimod ikke kunne benytte fradraget i forhold til udvendig vedligeholdel-
se, men det afskærer ikke beboeren fra at opnå fradrag i forhold til serviceydelser.
Samlet set mener jeg, at vi sammen med aftalepartierne har sikret en rigtig god finanslov
inden for den økonomiske ramme, der har været til rådighed, hvor fastfrysningen af
grundskyld og BoligJobordningen indgår blandt en række elementer, der samlet set styr-
ker kernevelfærden og trygheden, gør hverdagen lettere for familier og boligejere og giver
bedre vilkår for at drive virksomhed i Danmark.
Side 2 af 2