Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 9
Offentligt
1594286_0001.png
1. februar 2016
J.nr. 15-2253539
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 95 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i
2016 og 2017).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 95 - 2015-16 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. beh., fra skatteministeren
1594286_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og
2017) (L 95)
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 8 V, stk. 4, 4. pkt.,
indsættes efter
»indkomståret
2017«:
»for
personer, hvis indkomstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret]
Til § 2
2)
I
stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter
»indkomståret
2017«:
»for
personer, hvis ind-
komstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret]
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
5.
En person, hvis indkomstår 2016 påbegyndes i kalenderåret 2015, kan for
arbejde, der er fradragsberettiget i indkomståret 2016 efter reglerne i denne lov
eller de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V, vælge at foretage fradrag
efter reglerne i denne lovs § 1, nr. 5, eller efter den hidtil gældende § 8 V, stk. 5.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Overgangsregel for personer med forskudt indkomstår]
Til bilag 1
4)
I
gruppe B
i
afsnittet Energiforsyning
indsættes efter
»Reparation
eller udskift-
ning af gasfyrskedler og varmeanlæg,«:
»bortset
fra oliefyr, biokedelanlæg, pille-
fyr, biomassefyr og fastbrændselskedler,«.
[Præcisering af bilag]
Side 2 af 5
L 95 - 2015-16 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. beh., fra skatteministeren
1594286_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der ikke kan foretages fradrag for arbejde,
der betales den 1. marts 2018 eller senere. Efter de generelle regler i ligningslo-
vens § 8 V, stk. 4, vil arbejde, der er udført i kalenderåret 2017 og betales senest
den 28. februar 2018, blive henført til indkomståret 2017. For arbejde udført i tid-
ligere år henføres fradraget til det indkomstår, hvor betaling sker.
På den baggrund foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 4, at fradraget for arbejde ud-
ført i kalenderåret 2016, som betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den
28. februar 2018, henføres til indkomståret 2017. Den generelle periodiseringsre-
gel ville føre til, at fradraget henføres til indkomståret 2018, hvor ordningen for
personer, hvis indkomstår følger kalenderåret, er ophørt.
Den særlige henføringsregel i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås ikke at skulle gælde
for personer med bagudforskudt indkomstår, da disse personer i forvejen efter de
almindelige regler i visse situationer får henført fradrag til indkomståret 2018. Det
vil eksempelvis være tilfældet, hvis en person med bagudforskudt indkomstår har
fået udført arbejde i den del af kalenderåret 2017, som ligger i personens ind-
komstår 2018, eller hvis personen betaler for udført arbejde fra og med den 1. ja-
nuar 2018 til og med den 28. februar 2018.
Dette er en konsekvens af de almindelige regler om bagudforskudt indkomstår og
svarer til den måde, som personer med bagudforskudt indkomstår hidtil er blevet
håndteret på i BoligJobordningen. Det er en generel forudsætning for fradragsret-
ten, at arbejdet er betalt senest den 28. februar 2018.
Til nr. 2
Dette ændringsforslag har samme sigte som den del af ændringsforslaget, der be-
skrives under nr. 1. Forskellen er, at dette ændringsforslag vedrører arbejde, som
er udført i kalenderåret 2015 under den tidligere ordning.
Arbejde udført i kalenderåret 2015, der efter sin art videreføres i den nye Bo-
ligJobordning, vil kunne fradrages, hvis det betales senest den 28. februar 2018, jf.
overgangsreglen i lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis betaling sker fra og med
den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, foreslås det i lovforslagets § 2,
stk. 3, 2. pkt., at henføre fradraget til indkomståret 2017, idet den generelle perio-
diseringsregel ellers ville føre til, at fradraget henføres til indkomståret 2018, hvor
ordningen i princippet er ophørt.
Den foreslåede henføringsregel for arbejde udført i 2015 i lovforslagets § 2, stk. 3,
2. pkt., foreslås ikke at skulle gælde for personer med bagudforskudt indkomstår.
Side 3 af 5
L 95 - 2015-16 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. beh., fra skatteministeren
1594286_0004.png
For disse personer gælder de almindelige henføringsregler, jf. bemærkningerne til
nr. 1 vedrørende arbejde udført under ordningen i kalenderåret 2016 og kalender-
året 2017.
Til nr. 3
For personer med bagudforskudt indkomstår, som har fået udført arbejde i kalen-
deråret 2015, men i deres indkomstår 2016, vil henføringsreglerne i ligningslovens
§ 8 V, stk. 4, føre til, at arbejde betalt i kalenderåret 2015 henføres til personens
indkomstår 2016, hvor de foreslåede regler er indført. Tilsvarende gælder i de situ-
ationer, hvor en person med bagudforskudt indkomstår har fået udført arbejde, der
efter sin art videreføres i den ny BoligJobordning, i den del af kalenderåret 2015,
som ligger i personens indkomstår 2015, men først betaler for arbejdet senere end
2 måneder efter udgangen af personens indkomstår 2015. Dette indebærer, at de
nye foreslåede beløbsgrænser på henholdsvis 12.000 kr. for håndværksydelser og
6.000 kr. for serviceydelser gælder for dette arbejde.
Da den foreslåede BoligJobordning skal have virkning fra den 1. januar 2016, kan
det have enten en skærpende eller en begunstigende tilbagevirkende kraft for de
pågældende personer. I de tilfælde, hvor personen med bagudforskudt indkomstår
eksempelvis har fået udført en håndværksydelse i kalenderåret 2015 (men i sit
indkomstår 2016), kan reglerne virke skærpende, fordi det maksimale fradragsbe-
løb for håndværksydelser for indkomståret 2016 er mindre end efter de hidtil gæl-
dende regler. I de tilfælde, hvor personen med bagudforskudt indkomstår eksem-
pelvis har fået udført både service- og håndværksydelser, kan reglerne virke be-
gunstigende, fordi det maksimale fradragsbeløb, når begge kategorier udnyttes
fuldt ud, er højere end det gældende maksimale fradragsbeløb.
På baggrund heraf foreslås det med ændringsforslaget at give personer med bagud-
forskudt indkomstår valgfrihed mellem anvendelse af fradragsbeløbene i de hidtil
gældende regler og de foreslåede regler for det samlede arbejde i de situationer,
hvor de har fået udført arbejde, der er fradragsberettiget i indkomståret 2016 (se
eksemplerne ovenfor) efter de foreslåede regler i denne lov eller efter de hidtil
gældende regler i ligningslovens § 8 V.
Det følger af de hidtil gældende regler, at der kan opnås fradrag for arbejde, der
udføres i kalenderåret 2015, hvis det er betalt senest den 29. februar 2016. Det
betyder, at der ikke kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i kalenderåret 2015,
men først betales den 1. marts 2016 eller senere. Dette gælder for arbejder, der
ikke videreføres i den foreslåede BoligJobordning. For arbejder, der videreføres i
den foreslåede BoligJobordning, foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 3, at give mu-
lighed for, at der kan opnås fradrag for sådanne arbejder udført i kalenderåret
2015, selv om der først betales for arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men
senest den 28. februar 2018. Disse regler gælder også for personer med bagudfor-
skudt indkomstår. Det betyder, at selv om det i ændringsforslaget foreslås at give
Side 4 af 5
L 95 - 2015-16 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. beh., fra skatteministeren
1594286_0005.png
disse personer valgfrihed mellem fradragsbeløbene i de hidtil gældende regler og
de foreslåede regler for arbejde, der er fradragsberettiget i indkomstår 2016, så er
det også en betingelse for disse personer, at de har betalt senest den 29. februar
2016 for arbejde, der udføres i kalenderåret 2015, og som ikke videreføres som
fradragsberettigede i den foreslåede BoligJobordning.
Til nr. 4
Fradragsretten foreslås ikke videreført for udgifter til en række ikke-grønne hånd-
værksydelser i 2016 og 2017. Reparation, installation eller udskiftning af biokede-
lanlæg, herunder pillefyr, biomassefyr og fastbrændselskedler, udgår således af
ordningen sammen med en række andre ydelser, jf. afsnit 4.1. i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger. Arbejde på oliefyr er som hidtil ikke omfattet af ordnin-
gen. Således ophørte fradragsretten for installation, reparation eller udskiftning af
oliefyr med virkning fra den 1. januar 2012.
Det fremgår imidlertid ikke af selve bilaget til lovforslaget, at fradragsberettiget
arbejde vedrørende varmeanlæg ikke omfatter oliefyr og biokedelanlæg. Det fore-
slås derfor at præcisere lovforslagets bilag med ydelser omfattet af BoligJobord-
ningen 2016-2017, så det tydeligt fremgår, at fradragsretten vedrørende reparation
eller udskiftning af varmeanlæg ikke omfatter oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr,
biomassefyr og fastbrændselskedler.
Side 5 af 5