Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 2
Offentligt
1588127_0001.png
14. januar 2016
J.nr. 15-2253539
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017)
(Lovforslag nr. L 95).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
finder, at det er en fejlprioritering
at videreføre BoligJobordningen.
Det anføres bl.a. med henvisning
til analysen ”Håndværkerfradraget
bliver skævere og skævere”
(www.ae.dk), at 30 pct. af det sam-
lede fradrag går til de rigeste 10
pct. af de danske familier, og at
fradrag især foretages af familier i
København og nord for Køben-
havn.
Desuden anføres det, at der ikke er
behov for ordningen, nu hvor der
er kommet gang i byggeriet.
Det er forventeligt, at der er en vis
sammenhæng mellem indkomstni-
veau og brug af BoligJobordnin-
gen. Optællinger fra SKATs regi-
stre viser dog, at hhv. ca. 570.000
og ca. 630.000 personer benyttede
sig af fradraget i 2013 og 2014,
hvilket viser, at ordningen er be-
nyttet af alle indkomstniveauer.
BoligJobordningen videreføres ik-
ke af konjunkturpolitiske årsager.
Den grønne BoligJobordning fast-
holder en velfungerende ordning,
som hjælper de travle familier i
hverdagen, samtidig med, at det
gøres mere favorabelt at renovere
boligen med energivenlige løsnin-
ger, og etableringen af velfunge-
rende bredbånd i alle dele af
Danmark understøttes. Bolig-
Jobordningen medvirker også til at
nedbringe sort arbejde.
Arbejdsgiverne
Arbejdsgiverne er positive over
for, at ordningen fremover er de-
dikeret grønne tiltag, men havde
gerne set, at det almindelige instal-
latørarbejde ikke var udgået af
ordningen.
Lovforslaget udmønter
Aftale om en
BoligJobordning i 2015-2017
fra den
29. juni 2015 og
Aftale om en Ny
grøn BoligJobordning i 2016 og 2017
fra den 6. november 2015 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Socialistisk Folkeparti
og de Konservative, hvorefter
ordningen fra 2016 omlægges, så
den understøtter den grønne om-
stilling, øget bæredygtighed og
Side 2 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
klimaindsatsen.
Om de konkrete fradragsberetti-
gede ydelser anføres det, at ikke
blot BedreBolig-rådgiverydelsen,
men al energirådgivning, der ud-
mønter sig i en fradragsberettiget
arbejdsydelse, bør være omfattet af
fradragsretten for energirådgivning
til energiforbedringer.
Det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger s. 14, at energirådgiv-
ning som led i BedreBolig-
ordningen er et eksempel på om-
fattet rådgivning. Endvidere vil
lignende ydelser, hvor der forelig-
ger en skriftlig rapport som doku-
mentation for energirådgivnings-
ydelsen også være omfattet, hvis
ydelsen udføres af andre energifag-
lige aktører indenfor byggeriet som
eksempelvis energivejledere ud-
dannet fra Teknologisk Institut.
Den endelige udformning af ord-
ningen, herunder afgrænsningen af
de omfattede ydelser, er resultatet
af en politisk beslutningsproces,
hvor der har været mange hensyn
at tage. De fradragsberettigede
ydelser fremgår af ”Bilag 1 Ydelser
omfattet af BoligJobordningen i
2016 og 2017”, der forslås indsat
som et bilag til ligningsloven.
Ydelserne er beskrevet nærmere i
lovforslagets bemærkninger.
SKAT vil som hidtil vejlede nær-
mere om de fradragsberettigede
ydelser, herunder på SKATs
hjemmeside.
Arbejdsgiverne finder endvidere,
at arbejde vedrørende biokedelan-
læg ikke burde udgå af ordningen,
og at det bør fremgå mere klart af
Bilag 1, hvad der er medtaget, og
hvad der ikke er medtaget under
ordningen.
Arkitektforeningen
Arkitektforeningen bakker op om
lovtiltag, som har til formål at
fremme klimaindsatsen og sikre
øget bæredygtighed.
Arkitektforeningen har en række
bemærkninger vedrørende den fo-
reslåede fradragsret for energiråd-
givning til energiforbedringer. Det
anføres bl.a., at kravet om en
Det er nødvendigt at udskille fra-
dragsberettigede udgiftsposter på
fakturaen, hvis fx en rådgivende
arkitekt står for renoveringen af en
bolig, og renoveringsplanen kun
Side 3 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skriftlig rapport som dokumenta-
tion for rådgivningsydelsen samt
betingelsen om, at lønudgiften
vedrørende energirådgivning
fremgår særskilt på fakturaen, er
yderst problematisk. Der peges på,
at arkitekters energirådgivning ofte
vil være en del af en større opgave,
der har til formål at give en bedre
og mere tidssvarende bolig, hvor-
for det er vanskeligt at udspecifice-
re hvor stor andel af den konkrete
rådgivningsydelse, der kan siges at
relatere sig til energiforbedring, og
hvor stor andel der relaterer sig til
øget komfort, bedre indeklima og
generel værdiskabelse for byg-
ningsejeren.
Arkitektforeningen mener, lov-
forslaget bør stille konkrete krav til
energirådgiverens uddannelse, ek-
sempelvis at der er tale om arkitek-
ter, konstruktører og ingeniører
samt forskellige efteruddannelser.
Det bør endvidere sikres, at råd-
givningen til energiforbedringer
knyttes op til uvildige rådgivere, da
der ellers kan ske en uheldig sam-
menblanding af rådgivning og ud-
førelse, samt at der fokuseres på
en enkelt teknisk løsning, der ikke
nødvendigvis tager hensyn til byg-
ningens øvrige kvaliteter.
indeholder mindre forslag til ener-
giforbedringer af boligen.
Det er vurderingen, at der med
lovforslagets krav vedrørende
energirådgivning er fundet en hen-
sigtsmæssig afgrænsning af den
fradragsberettigede ydelse, der på
en relativ smidig og enkel måde
sikrer, at kvalificerede energirådgi-
vere omfattes. Det følger af lov-
forslagets bemærkninger s. 14, at
energirådgivning som led i Bedre-
Bolig-ordningen er et eksempel på
omfattet rådgivning. Endvidere vil
lignende ydelser, hvor der forelig-
ger en skriftlig rapport som doku-
mentation for energirådgivnings-
ydelsen også være omfattet, hvis
ydelsen udføres af andre energifag-
lige aktører indenfor byggeriet som
eksempelvis energivejledere ud-
dannet fra Teknologisk Institut.
Der er efter lovforslaget ikke krav
om, at fradragsberettiget energi-
rådgivning ikke må ydes i sam-
menhæng med udførelse af andet
arbejde, forudsat at de generelle
Side 4 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betingelser er opfyldt, herunder at
energirådgivningen vedrører en
konkret bolig og kan dokumente-
res ved en skriftlig rapport.
Bygherreforeningen
Bygherreforeningen anfører, at
fradragsordningen uden tvivl vil
have en effekt i forhold til det pri-
vate boligsegment, men at der
fortsat ikke vil være nogen effekt
for lejeboliger, andelsboliger og
ejerlejligheder, medmindre de på-
gældende beboere har individuel
råderet over den berørte del af bo-
ligen.
Se bemærkningerne til Danske Ar-
kitektvirksomheder.
Bygherreforeningen finder til-
skudsordningerne ”Tilskud til
energirenovering” og ”Aftalt Grøn
byfornyelse” administrativt tunge,
og derfor hidtil uden effekt i for-
hold til gennemførte energibespa-
rende bygningsforanstaltninger.
Der opfordres til, at kravet om in-
dividuel rådighed for beboere i le-
jeboliger, andelsboliger og ejerlej-
ligheder genovervejes, og at loven i
stedet suppleres med fradragsmu-
lighed for energibesparende foran-
staltninger, der kan gennemføres
inden for rammerne af ejer-
/beboerforholdet.
Se bemærkningerne til Danske Ar-
kitektvirksomheder. Herudover
bemærkes, at kravet om individuel
rådighed gælder generelt og således
ikke er en særlig undtagelse for
beboere i lejeboliger mv.
Danmarks Almene Bo-
liger
Danmarks Almene Boliger bekla-
ger, at der ikke er fundet anledning
til at rette op på den tidlige ord-
nings forskelsbehandling af ejere
og lejere, idet fradraget kun gives
til en person, der selv har afholdt
udgiften til hjælp og istandsættelse
i hjemmet. Der opfordres til, at
Se bemærkningerne til Danske Ar-
kitektvirksomheder.
Side 5 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
reglerne justeres, så der sker en re-
el ligestilling med ejere.
Alternativt kan der oprettes en
særlig pulje til at støtte innovative
energirenoveringer i lejeboligsek-
toren.
Det følger af den indgåede aftale,
at der afsættes yderligere midler til
ordningen for energibesparende
initiativer i private udlejningsbyg-
gerier. Indførelse af en alternativ
tilskudsordning til energirenove-
ring for lejeboligsektoren ligger
uden for rammerne for nærværen-
de lovforslag.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening har
ikke ønsket at afgive bemærknin-
ger til lovforslaget, idet sagen fal-
der uden for DA’s virkefelt.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter Bolig-
Jobordningen, idet den findes at
være et godt og nødvendigt red-
skab til at stimulere boligejerne til
at forbedre deres boliger, samtidig
med at den bidrager til at forbedre
markedets funktion ved at reduce-
re sort arbejde. Dansk Byggeri
mener, at ordningen bør udvikle
sig i retning af en permanent ord-
ning uden begrænsning på fradrag
eller omfattede ydelser.
Med hensyn til de omfattede ydel-
ser peger Dansk Byggeri på, at der
ikke tages højde for de positive
klima- og energiforbedringer, der
følger med navnlig reduceret vand-
og energiforbrug ved renovering af
køkken og bad, hvorfor sådanne
renoveringer burde optages på po-
sitivlisten. Endvidere bør tagma-
ling omfattes af fradragsretten, li-
gesom nye metoder til opnåelse af
Den indgåede politiske aftale ved-
rører alene BoligJobordningen i
2015-2017 og er udtryk for, hvad
der er opnået enighed om og fi-
nansiering til.
Der har været fremført mange øn-
sker og forventninger til den frem-
tidige grønne ordning. Den endeli-
ge udformning af ordningen, her-
under afgrænsningen af de omfat-
tede ydelser, er resultatet af en po-
litisk beslutningsproces, hvor der
har været mange hensyn at tage, og
hvor energibesparende tiltag har
haft stort fokus.
Side 6 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de samme resultater som traditio-
nelle processer bør omfattes på li-
ge fod, fx processer til udtørring af
fundamenter eller ydervægge, der
ikke indebærer etablering af dræn,
men som i visse tilfælde kan levere
samme resultat.
Dansk Energi
Dansk Energi hilser den grønnere
BoligJobordning velkommen, men
finder det problematisk, at ordnin-
gen udløber ved udgangen af 2017,
idet ordningen med fordel kunne
løbe frem mod 2020.
Dansk Energi ønsker præciseret, at
energiselskabernes tilskud til ener-
gibesparelser ikke er at betragte
som offentlig støtte, der udelukker
fradrag efter BoligJobordningen.
Dansk Energi ser positivt på, at
der fokuseres på samfundsgavnlige
investeringer, såsom etablering af
bredbånd, ladestik til elbiler og
energieffektiviseringer samt etable-
ring af varmepumper i hushold-
ninger. Dansk Energi så gerne, at
etablering af el/gas hybridvarme-
pumper var omfattet af ordningen
sammen med etablering af indivi-
duel el-afmåling hos elvarmekun-
der, som begge er tiltag, der spiller
ind i Smart Energy-dagsordenen.
Dansk Energi anbefaler, at ikke
blot 12.000 kr., men hele fradrags-
beløbet på 18.000 kr. kan benyttes
ved grøn istandsættelse og etable-
ring af bredbånd.
Se bemærkningerne til Dansk Byg-
geri.
Tilskud fra energiselskabernes spa-
reindsats anses ikke for offentlig
støtte.
Installation af varmepumper, her-
under el/gas hybridvarmepumper,
er omfattet af fradragsretten.
Det følger af den indgåede politi-
ske aftale, at der indføres en todelt
BoligJobordning i 2016 og 2017,
der giver mulighed for et fradrag
på 6.000 kr. pr. person for service-
ydelser og fradrag for håndværks-
ydelser på 12.000 kr. pr. person.
Side 7 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fradragslofterne er fastsat som re-
sultat af en politisk proces, hvor
der har været mange hensyn tage,
herunder til finansiering inden for
rammerne af aftalen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er tilhænger af, at
man indfører en BoligJobordning,
der er så bred som mulig, og som
virker effektivt i forhold til at
mindske sort arbejde og transfor-
mere gør-det-selv-arbejde til hvidt
arbejde. Dansk Erhverv henviser
til gode erfaringer med den sven-
ske RUT-ordning målrettet mod
serviceydelser, som bl.a. har haft
en positiv effekt på det sorte ar-
bejde, og ser på den baggrund ger-
ne, at man kopierede den svenske
RUT-ordning.
Det følger af den indgåede aftale,
at ordningen fra 2016 udvides med
nye ”grønne” arbejder. Samtidig
fjernes fradraget for visse typer af
arbejde, der ikke har et grønt sigte.
Partierne er enige om, at der afsæt-
tes 0,5 mio. kr. til gennemførelse
af en udredning vedrørende erfa-
ringerne med den svenske RUT-
(Rengöring, Underhåll og Tvätt)
og ROT (Reparation og underhåll,
Ombyggnad og Tilbyggnad)-
ordning, der giver tilskud til løn-
udgifter til husarbejde og hånd-
værkerudgifter. Udredningen gen-
nemføres i 2016.
Det følger af aftalen, at der indfø-
res en todelt BoligJobordning i
2016 og 2017, der giver mulighed
for et fradrag på 6.000 kr. pr. per-
son for serviceydelser og fradrag
for håndværksydelser på 12.000 kr.
pr. person. Der er således inden
for aftalens økonomiske rammer
fundet plads til at fastholde fradrag
for serviceydelser, idet det samlede
fradrag er øget, mens det mulige
fradrag for serviceydelser er redu-
ceret.
Se bemærkningerne til Dansk Byg-
geri.
Dansk Erhverv finder det uheldigt,
at ordningen er indsnævret ved at
gøre den grøn, idet der herved i
større grad gives tilskud til arbejde,
der alligevel ville blive udført. Det
er desuden uheldigt, at beløbet der
kan bruges på at få udført service-
ydelser er begrænset til 6.000 kr.,
da det netop er i forhold til ser-
viceydelserne, der er en effekt på
gør-det-selvarbejde og sort arbej-
de.
Endvidere anføres det, at det fore-
kommer som en fejl, at maling af
Side 8 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tag er undtaget fra fradragsret.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme finder det posi-
tivt, at BoligJobordningen forlæn-
ges til 2016 og 2017 med særlig
henblik på at fremme den grønne
omstilling.
Dansk Fjernvarme formoder, at
der som hidtil ved omlægning af
ejendommens varmeinstallation til
fjernvarme kan opnås fradrag for
lønudgiften til etablering af nye
stikledninger og installering af ny
fjernvarmeunit.
Dansk Fjernvarme finder det hen-
sigtsmæssigt, om det af lovforar-
bejderne eller af SKAT blev præci-
seret, hvorledes fradraget skal be-
regnes i de tilfælde, hvor der an-
vendes en standardpris for etable-
ring af stikledningerne.
Der vil som hidtil være fradragsret
for etablering af stikledning og ud-
skiftning/installation eller repara-
tion af fjernvarmeunit.
Fradrag efter BoligJobordningen
forudsætter, at der kan fremlægges
dokumentation for udgifter til ar-
bejdslønnen. Det gælder også i
forhold til standardpriser for en
ydelse, der både dækker materialer
og arbejdsløn. Virksomheden er
den nærmeste til at vurdere, hvil-
ken andel af en standardpris, der
udgøres af arbejdsløn, og dermed
vil være fradragsberettiget.
Der er fradragsret for interne
vandbårne anlæg (vandbårne radia-
torer inkl. rør) ved omlægning fra
elvarme til fjernvarme.
Dansk Fjernvarme ønsker desuden
præciseret, om der ved omlægning
fra elvarme til fjernvarme gives
fradrag for etablering af interne
vandbårne anlæg i ejendommen.
Dansk Industri (DI)
DI har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Danske Arkitektvirk-
somheder
Danske Arkitektvirksomheder
bakker op om, at energirådgivning
i eksisterende boliger bliver fra-
dragsberettiget.
Side 9 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Arkitektvirksomheder fin-
der, at energirådgivning skal være
uvildig og uafhængig af leveran-
dørinteresser. Det anbefales der-
for, at der ikke kan foretages fra-
drag for rådgivning, og efterføl-
gende opnås fradrag for entrepri-
ser mv., som udføres af samme
rådgiver eller firma i samme kon-
sortium.
Danske Arkitektvirksomheder fin-
der, at beskrivelsen af energiråd-
givning i lovforslaget har god flek-
sibilitet, men det foreslås, at for-
muleringen vedrørende dokumen-
tation for energirådgivningen i en
skriftlig rapport tilføjes ”og/eller
tegningsmateriale, der beskriver
energirenoveringstiltag”.
Se bemærkningerne til Arkitekt-
foreningen.
Fradragsretten for energirådgiv-
ning forudsætter en skriftlig rap-
port som dokumentation for råd-
givningsydelsen. Det fremgår af
lovforslaget s. 14, at den fradrags-
berettigede lønudgift bl.a. kan an-
vendes til at udarbejde en skriftlig
rapport og heri udvælge de mest
relevante forslag til energirenove-
ring og beskrive forslagene med
tegninger/illustrationer, herunder
udarbejde estimater for potentielle
energibesparelser og påkrævede
investeringer.
Se bemærkningerne til Arkitekt-
foreningen.
Danske Arkitektvirksomheder fin-
der, at forslaget kan opfattes kon-
kurrenceforvridende, idet Bedre-
Bolig-rådgivere specifikt nævnes.
Det bør bl.a. stilles krav om, at
fradragsberettiget energirådgivning
kun ydes af rådgivende arkitekter,
ingeniører eller konstruktører, som
har en uddannelse fra en statsan-
erkendt uddannelsesinstitution.
Det bør specificeres, at også ener-
girådgivning om energibesparelser
i forbindelse med om- og tilbyg-
ning er fradragsberettiget.
Fradragsret efter ordningen forud-
sætter generelt, at der er tale om
arbejde vedrørende en eksisteren-
de bolig. Energirådgivning vedrø-
rende tilbygninger er som konse-
kvens heraf ikke fradragsberettiget.
Side 10 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Herudover foreslås det, at beboere
i etageejendomme får samme
nemme adgang til fradrag som be-
boere i enfamiliehuse, således at
foreninger kan betale og viderefak-
turere udgifterne til beboerne som
stigninger i fællesudgifter.
Der er med lovforslaget, jf. de po-
litiske aftaler af 29. juni og 6. no-
vember 2015, ikke ændret på de
almindelige betingelser for at an-
vende ordningen. Det indebærer,
at i den udstrækning en beboer ef-
ter lejeaftalen/vedtægterne i den
pågældende boligforening har rå-
deret i forhold til at vedligeholde
eller forbedre boligens ydre og in-
dre rammer og afholder disse ud-
gifter selv, har beboeren ret til fra-
drag efter BoligJobordningen på
lige fod med personer i ejerbo-
lig/enfamiliehuse.
Såfremt foreningen afholder udgif-
ten til udvendig vedligeholdelse, vil
der ikke være en direkte sammen-
hæng mellem de afholdte udgifter
til ejendommens udvendige vedli-
geholdelse og den månedlige bo-
ligafgift, som den konkrete beboer
i etageejendommen betaler til den
udvendige vedligeholdelse. Når
den udvendige vedligeholdelse er
afholdt af foreningen, vil den en-
kelte beboer således ikke kunne
benytte fradraget.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke umiddelbart
bemærkninger til lovforslaget.
Ejendomsforeningen
Danmark
Ejendomsforeningen Danmark
finder det positivt, at der er fokus
på energioptimering og klimatil-
pasning af bygningsmassen, men
ser hellere en bredere ordning,
hvor der anvendes enklere og me-
re markedskonforme midler til at
sætte gang i energirenoveringerne i
Lovforslaget udmønter
Aftale om en
BoligJobordning i 2015-2017
fra den
29. juni 2015 og
Aftale om en Ny
grøn BoligJobordning i 2016 og 2017
fra den 6. november 2015 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Socialistisk Folkeparti
og de Konservative, hvorefter
Side 11 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de private udlejningsejendomme.
ordningen fra 2016 omlægges, så
den understøtter den grønne om-
stilling, øget bæredygtighed og
klimaindsatsen.
Se bemærkningerne til Danske Ar-
kitektvirksomheder.
Det anføres, at ordningen ikke vil
have nogen grøn effekt på udlej-
ningsejendomme, andelsejede
ejendomme og ejerlejlighedsejen-
domme på grund af kravet om in-
dividuel råderet over den del af
boligen, som arbejdet udføres på.
Ejendomsforeningen Danmark
finder tilskudsordningerne ”Til-
skud til energirenovering” og ”Af-
talt Grøn byfornyelse” i private
udlejningsejendomme yderst kom-
plicerede i et omfang, der gør dem
næsten uanvendelige. Lovgivnin-
gen imødekommer ikke i tilstræk-
kelig grad, at det i private udlej-
ningsejendomme er ejer, der beta-
ler for energirenoveringen, mens
det primært er lejer, der høster ge-
vinsten i form af lavere energireg-
ning. Lovforslaget ændrer ikke på,
at der ikke er tilstrækkeligt incita-
ment for udførelsen af disse arbej-
der.
Det følger af aftalen af 29. juni
2015 om en BoligJobordning for
2015-2017, at der afsættes yderli-
gere midler til ordningen for ener-
gibesparende initiativer i private
udlejningsbyggerier. Endvidere
udvides ordningen, så der også kan
ydes tilskud til initiativer vedrø-
rende klimatilpasninger. Tilskud-
dene kan ske efter aftale mellem
ejere og et flertal af lejerne om
energibesparende arbejder eller ar-
bejder vedrørende klimatilpasnin-
ger. Denne og andre tilskudsord-
ninger berøres ikke af nærværende
lovforslag.
Ejerlederne
Ejerlederne støtter den fortsatte
mulighed for, at skatteborgerne i et
vist omfang kan få fradrag for for-
bedring af deres boliger, men så
helst at der var mindre begræns-
ninger i anvendelsesområdet.
Se bemærkningerne til Arbejdsgi-
verne.
Erhvervsstyrelsen
Høringen giver ikke Erhvervssty-
relsen anledning til bemærkninger.
Side 12 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR – Danske Reviso-
rer
FSR-Danske Revisorer har for
nærværende ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Håndværksrådet
Håndværksrådet er generelt posi-
tivt over for lovforslaget, men
havde gerne set en uændret fort-
sættelse af den hidtil gældende
ordning med mulighed for at give
fradrag til de samme håndværks-
ydelser som hidtil.
Med henvisning til Håndværksrå-
dets egne analyser, der viser, at Bo-
ligJobordningen siden starten har
lagt en betydelig dæmper på det
sorte arbejde, anføres det, at disse
effekter bør medtages i det samle-
de regnestykke af BoligJobordnin-
gens statsfinansielle virkninger.
Det følger af den indgåede aftale,
at ordningen fra 2016 udvides med
nye ”grønne” arbejder. Samtidig
fjernes fradraget for visse typer af
arbejde, der ikke har et grønt sigte.
Der er i provenuberegningerne
vedrørende BoligJobordningen
indregnet en adfærdseffekt (selvfi-
nansieringsgrad) på knap 12 pct.
Denne adfærdseffekt er udeluk-
kende baseret på effekten fra min-
dre sort arbejde.
Jf. bemærkningerne til lovforslaget
skønnes ordningen i 2016 og 2017
at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 0,6 mia. kr., og
ca. 0,45 mia. kr. efter tilbageløb på
moms og afgifter. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprove-
nuet således til ca. 0,4 mia. kr.
Håndværksrådet anbefaler endvi-
dere, at BoligJobordningen gøres
permanent for at skabe sikkerhed
om ordningen.
Se bemærkningerne til Dansk Byg-
geri.
KL
KL har ingen bemærkninger, men
kvitterer for, at virkningen af lov-
forslaget for de selvbudgetterende
kommuner i 2016 neutraliseres.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer (SEGES)
Fradraget henføres som udgangs-
Side 13 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
(SEGES)
peger på en problematik vedrø-
rende overgang til de nye regler,
der er aktuel for personer med
bagudforskudt indkomstår. Disse
personer vil i første del af deres
bagudforskudte indkomstår 2016
(kalenderåret 2015) have fradrag
efter de hidtil gældende regler
(højst 15.000 kr.) og i anden del af
det bagudforskudte indkomstår
2016 have fradrag efter de nye reg-
ler (højst 6.000/12.000 kr.). Desu-
den vil disse personer i det bagud-
forskudte indkomstår 2018 have
fradrag for arbejde, der er udført i
2017, hvilket de foreslåede regler
ikke tager højde for.
punkt til det indkomstår, hvor ar-
bejdet er betalt. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbej-
det er udført, hvis betalingen sker
inden for 2 måneder efter dette
indkomstårs udløb. Bestemmelsen
gælder også for personer med for-
skudt indkomstår. Efter lovforsla-
get gives ikke fradrag for lønudgif-
ter til arbejde, der først betales den
1. marts 2018 eller senere.
Der vil blive taget højde for den
rejste problemstilling i et æn-
dringsforslag til 2. behandling af
lovforslaget. Overgangsproblemet
kan løses ved, at personer med
bagudforskudt indkomstår for
indkomståret 2016 får mulighed
for at vælge mellem fradragsloftet
på 15.000 kr. og det nye fradrags-
loft på 6.000 kr. hhv. 12.000 kr.
Der vil også blive taget højde for,
at disse personer i det bagudfor-
skudte indkomstår 2018 kan få
fradrag for arbejde udført i 2017.
I det fremsatte lovforslag anven-
des formuleringen ”fastsættes di-
rekte”.
Landbrug & Fødevarer finder ikke,
at den foreslåede ændring af § 8 V,
stk. 6, om dobbeltstøtte vedrøren-
de solcelleanlæg mv., som anført i
høringsudgaven af lovforslaget er
en tydeliggørelse, men en be-
grænsning af fradragsretten.
Landbrug & Fødevarer har en
række betragtninger vedrørende de
omfattede ydelser, og ønsker her-
under bekræftet, at installati-
on/reparation af pumper mv. i
forbindelse med dræn- og afløbs-
arbejde er omfattet, idet disse vil
være nødvendige for at installatio-
nen virker efter hensigten.
Arbejde vedrørende pumper, der
er en del af kloaksystemet, vil som
hidtil være omfattet af fradragsret-
ten for kloakarbejde på egen
grund.
Side 14 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det anføres, at der i nogle få til-
fælde kan være behov for en stil-
lingtagen til, hvad det er der beta-
les, hvis kun en del af fakturaen
betales inden udgangen af februar
2016 hhv. februar 2018.
Det vil som hidtil være en betin-
gelse for fradragsret, at den skatte-
pligtige har skriftlig eller elektro-
nisk dokumentation for det udfør-
te arbejde inkl. bl.a. lønudgiftens
størrelse og datoen for arbejdets
udførelse, samt betalingen herfor.
Fradragsretten omfatter udgifter til
arbejde vedrørende varmeanlæg,
solceller og husstandsvindmøller, i
det omfang anlægget mv. forsyner
hjemmet med strøm/varme.
Landbrug & Fødevarer har i et
supplerende høringssvar anført, at
det formodes, at fradragsretten
vedrørende varmeanlæg, solceller
og husstandsvindmøller gælder,
uanset om solcellerne placeres på
taget af boligen, på jorden eller
andre bygninger på ejendommen,
så længe de forsyner hjemmet med
strøm, og tilsvarende uanset var-
meanlæggets placering, så længe
anlægget er hjemmets varmekilde.
Landbrug & Fødevarer finder det
besynderligt, hvis biokedelanlæg
ikke længere er omfattet af fra-
dragsretten som ”varmeanlæg”.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
det kunne være formålstjenligt, at
det blev beskrevet, hvilke typer
”offentlige støtteordninger”, der
medfører, at der ikke samtidig kan
foretages fradrag efter ordningen,
idet det forventes, at salg af ener-
gibesparelser ikke udelukker fra-
drag.
Se bemærkningerne til Arbejdsgi-
verne.
Tilskud fra energiselskabernes spa-
reindsats anses ikke for offentlig
støtte.
Rockwool A/S
Rockwool A/S anfører vedrørende
fradrag for isolering af tag, at der
er tale om videreførelse af en hid-
tidig fradragsmulighed, men at det
for at undgå misforståelser bør
præciseres, at der også kan foreta-
Fradragsberettiget tagisolering om-
fatter også efterisolering mod
uopvarmet loft.
Side 15 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ges fradrag for isolering mod uop-
varmet loft, som er en meget ud-
bredt løsning.
Solar Lightning Consul-
tants Aps
Solar Lightning Consultants Aps
hilser den grønne BoligJobordning
for 2016 og 2017 velkommen,
men har en række bemærkninger
og forslag til ændringer af ordnin-
gen.
Virksomheden finder, at bestem-
melsen om, at der ikke kan foreta-
ges fradrag efter BoligJobordnin-
gen for arbejde vedrørende solcel-
ler og husstandsvindmøller, hvis
der er ydet tilskud efter anden of-
fentlig støtteordning bør udgå af
lovforslaget, idet der er tale om
overimplementering af EU-regler.
Det ønskes endvidere tydeliggjort,
at solcelleanlæg tilsluttet nettomå-
lerordningen ikke er at sidestille
med offentligt tilskud.
Der er indhentet bidrag fra Ener-
gi-, Klima- og Forsyningsministe-
riet, som har oplyst følgende:
”Europa-Kommissionen har i ok-
tober 2014 godkendt driftsstøtte-
ordninger for henholdsvis solceller
og husstandsmøller ved afgørel-
serne SA.37122 støtte til hus-
standsmøller og havmøller med
forsøgselement og SA.36204.
Af Europa-Kommissionens god-
kendelse fremgår det, at der ikke
må ydes anden investeringsstøtte
til anlæg, der opnår støtte fra de
godkendte ordninger. Det er på
denne baggrund vurderingen, at
der i forhold til de støtteordninger,
som er godkendt af Europa-
Kommissionen i statsstøttesagerne
SA.36204 og SA.37122, ikke sam-
tidig kan ydes investeringsstøtte –
f.eks. via fradrag efter Bolig-
Jobordningen – til sådanne anlæg.
Der er således ikke tale om im-
plementering af et eller flere direk-
tiver, men om vurdering af to af-
gørelser fra Europa-
Kommissionen.
Der ses ikke at være noget til hin-
Side 16 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der for, at der samtidig med støt-
teordningerne til solceller og hus-
standsmøller opnås ret til nettoaf-
regning efter reglerne i nettoafreg-
ningsbekendtgørelsen.”
Nettoafregning efter de almindeli-
ge regler er heller ikke i sig selv til
hinder for, at der kan tages fradrag
efter BoligJobordningen.
Det foreslås, at BoligJobordningen
udvides, så beboere i etageejen-
domme kan foretage fradrag ved-
rørende fælles arbejder på etage-
ejendommen, der er besluttet på
boligforeningens generalforsam-
ling, evt. således at SKAT skal ad-
ministrere en hertil afsat pulje, der
skulle kunne søges af etagebolig-
ejendomme. Det foreslås endvide-
re, at ordningen skal give mulighed
for fradrag for fælles underjordiske
affalds- og genbrugsanlæg i de
større byer.
Se bemærkningerne til Danske Ar-
kitektvirksomheder. Indførelse af
en alternativ tilskudsordning til
energirenovering for boligforenin-
ger ligger uden for rammerne for
nærværende lovforslag.
Det foreslås herudover, at der stil-
les krav om, at fradragsberettiget
energirådgivning kun kan ydes via
BedreBolig-ordningen, af energi-
konsulenter og arkitekter og inge-
niører omfattet af ansvars- og er-
hvervsforsikring.
Se bemærkningerne til Arkitekt-
foreningen.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
TEKNIQ
TEKNIQ er i udgangspunktet
meget tilfreds med lovforslagets
udformning og de omfattede ydel-
ser.
Side 17 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
TEKNIQ havde gerne set, at ma-
terialeudgifter var omfattet af fra-
dragsretten.
TEKNIQ finder, at reparation, in-
stallation og udskiftning af bioke-
delanlæg burde være fradragsberet-
tiget, ligesom isolering af rør udgør
energiforbedring.
Der kan som hidtil ikke foretages
fradrag for materialeudgifter.
Den endelige udformning ordnin-
gen, herunder afgrænsningen af de
omfattede ydelser, er resultatet af
en politisk beslutningsproces, hvor
der har været mange hensyn at ta-
ge. De fradragsberettigede ydelser
fremgår af ”Bilag 1 Ydelser omfat-
tet af BoligJobordningen i 2016 og
2017”, der forslås indsat som et bi-
lag til ligningsloven. Ydelserne er
beskrevet nærmere i lovforslagets
bemærkninger. SKAT vil som hid-
til vejlede nærmere om de fra-
dragsberettigede ydelser, herunder
på SKATs hjemmeside.
Se bemærkningerne til Solar
Lightning ApS.
TEKNIQ anfører, at det er uhen-
sigtsmæssigt, at man betragter net-
tomålerordningen ved solceller og
husstandsvindmøller som et til-
skud, og derfor undtager tilskud
fra BoligJobordningen, såfremt de
er med i afregningsordningen.
TEKNIQ stiller sig til rådighed for
det udredningsarbejde, der skal
igangsættes med henblik på at vur-
dere erfaringerne med den svenske
RUT- og ROT-ordning.
Skatteministeriet har noteret sig
dette.
Trafik- og Byggestyrelsen
Trafik- og Byggestyrelsen foreslår,
at det fremgår af lovforslaget, at
der kun kan foretages fradrag for
arbejder, der overholder bygnings-
reglementets krav til arbejdet.
Det anføres om fradragsret for op-
sætning af solfilm bl.a., at solfilm
Bygningsreglementet vil skulle
overholdes uafhængigt af Bolig-
Jobordningen.
Den endelige udformning af ord-
ningen, herunder afgrænsningen af
Side 18 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
normalt ikke vil være en byggetek-
nisk fordelagtig løsning.
de omfattede ydelser, er resultatet
af en politisk beslutningsproces,
hvor der har været mange hensyn
at tage.
Den valgte afgrænsning af fra-
dragsberettiget isolering, hvor gen-
etablering af konstruktionen ikke
er fradragsberettiget, er sket på
baggrund af udfordringen forbun-
det med at afgrænse følgearbejde,
der er direkte afledt af isoleringen,
herunder så det sikres, at der ikke
er fradragsret for lægning af nyt
tag, nyt gulv m.v.
SKAT vil som hidtil vejlede nær-
mere om de fradragsberettigede
ydelser, herunder på SKATs
hjemmeside.
Om isoleringsarbejde anføres, at
det bør overvejes at medtage ud-
gifterne til genetablering af kon-
struktionen under fradragsretten
for isolering, og at den nuværende
formulering indebærer, at fra-
dragsberettigede ydelser skal ad-
skilles fra ikke-fradragsberettigede
ydelser på fakturaen, hvilket i
praksis vil være vanskeligt at fore-
tage korrekt.
Ældre Sagen
Ældre Sagen bemærker, at adgan-
gen til at købe serviceydelser som
fx hjælp til rengøring og havear-
bejde begrænses til 6.000 kr. pr.
person i husstanden. Ældre Sagen
foreslår, at pensionister får mulig-
hed for at anvende hele fradraget
på op til 18.000 kr. til køb af ser-
viceydelser.
Det følger af den indgåede politi-
ske aftale, at der indføres en todelt
BoligJobordning i 2016 og 2017,
der giver mulighed for et fradrag
på 6.000 kr. pr. person for service-
ydelser og fradrag for håndværks-
ydelser på 12.000 kr. pr. person.
Der er således inden for aftalens
økonomiske rammer fundet plads
til at fastholde fradrag for service-
ydelser, idet det samlede fradrag er
øget, mens det mulige fradrag for
serviceydelser er reduceret. Det er
ikke fundet hensigtsmæssigt at ha-
ve forskellige fradragsgrænser for
serviceydelser for forskellige per-
songrupper.
Kommunernes borgerservice bi-
står i forvejen borgerne med bl.a.
hjælp til selvbetjening på internet-
tet mv. Meromkostningerne til
Ældre Sagen bemærker, at der i det
sammenfattende skema over lov-
forslagets konsekvenser ikke er
angivet udgifter til den kommunale
Side 19 af 20
L 95 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1588127_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
borgerservice til indberetning af
fradrag efter ordningen for ikke-
digitale borgere.
borgerservice på baggrund af lov-
forslaget vurderes at være af ikke
nævneværdigt omfang.
Side 20 af 20