Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91
Offentligt
1594027_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. februar 2016
J nr. 2015-1619
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 25. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 19 til L91 til energi-, forsynings- og klimaministeren, stillet efter øn-
ske fra Jens Joel (S), Søren Egge Rasmussen (EL), Ida Auken (RV) og Pia Olsen
Dyhr (SF), som hermed besvares.
Spørgsmål 19
”Vil
ministeren give en begrundelse for, hvorfor kommercielt fordelagtige aktiviteter
f.eks. bioforgasning
inden for et vandselskabs hovedvirksomhed, der øger så-
vel udgifter som indtægter, men som ikke kan rummes inden for den gældende
indtægtsramme, skal behandles og godkendes af både selskabets bestyrelse,
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, der ejer selskabet, og forsynings-
sekretariatet (for så vidt angår tillæg til indtægtsrammen), også set i lyset af mini-
sterens
udtalelser under 1. behandling af lovforslaget om, at det ”… er en forret-
ningsmæssig beslutning, som bedst træffes i det enkelte selskab, når der skal in-
vesteres.”
Svar
Det fremgår af vandsektorforliget, at når realisering af mål eller myndighedskrav
vedr. miljø, klima, sundhed, energi eller forsyningssikkerhed medfører væsentligt
øgede udgifter for vandselskaberne, skal disse udgifter kunne medføre en forøgel-
se af vandselskabernes indtægtsramme.
Et mål vil kunne besluttes af vandselskabet alene, hvis omkostningerne kan afhol-
des inden for indtægtsrammen. Hvis målet besluttes af vandselskabets bestyrelse,
men udgifterne hertil ikke kan holdes inden for indtægtsrammen, skal målet god-
kendes af kommunalbestyrelsen. Mål er i udgangspunktet ikke nødvendige for, at
et vandselskab kan levere vand og/eller håndtere spildevand, og vandselskaber er
monopoler, der kan overvælte alle omkostninger på forbrugere og vandforbrugende
virksomheder. Hvis et vandselskab derfor skal kunne hæve taksterne hos forbru-
gerne for at udføre andre aktiviteter, skal det godkendes af den/de kommunalbesty-
relser, der står til ansvar over for borgerne for vandtaksternes niveau.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om en begrundelse for, hvorfor kommercielt fordelagtige aktiviteter – f.eks. bioforgasning – inden for et vandselskabs hovedvirksomhed, der øger såvel udgifter som indtægter, men som ikke kan rummes inden for den gældende indtægtsramme, skal behandles og godkendes af mange parter, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1594027_0002.png
Forsyningssekretariatet skal i forbindelse med tillægget fremover kun påse, at
kommunalbestyrelsens godkendelse foreligger, og at omkostningerne overstiger
væsentlighedsgrænsen.
Da jeg i min tale under førstebehandlingen af lovforslaget talte om forretningsmæs-
sige beslutninger, der bedst træffes i det enkelte selskab, når der skal investeres,
henviste jeg ikke til tillæg og mål, men til princippet om
Total Cost of Ownership,
idet jeg i samme ombæring sagde, at jeg gerne ville
”opfordre til, at selskaberne
ikke kun kigger på prisen, men også altid kigger nøje på investeringens levetid,
energieffektivitet og holdbarhed.
Det er sund fornuft […]”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2