Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91
Offentligt
1593957_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. februar 2016
J nr. 2015-1619
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 18. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L91 til energi-, forsynings- og klimaministeren som hermed be-
svares.
Spørgsmål 1
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. januar 2016 (dateret den 16/1-
16) fra Guldborgsund Forsyning, jf. L 91 - bilag 3.”
Svar
Guldborgsund Forsyning nævner i deres henvendelse fem punkter (A-E), som jeg
hermed skal besvare:
Ad A) Den såkaldte luftkorrektion følger direkte af vandsektorforliget fra april 2015,
hvori det lyder, at for at begrænse vandselskabernes mulighed for uhensigtsmæs-
sigt høje opsparinger, tilpasses selskabernes driftsomkostninger i prislofterne de
faktiske driftsomkostninger ved overgangen til den fremtidige regulering. Den så-
kaldte ’luft’ er nogle selskabers uudnyttede ret til at opkræve betaling fra forbruger-
ne; det vil sige penge, som selskaberne ikke har haft brug for at opkræve til at
dække sine driftsomkostninger. De penge skal komme forbrugerne og de vandfor-
brugende virksomheder til gode. Vandselskaber er takstfinansierede monopolsel-
skaber, og formålet med luftkorrektionen er, at disse selskaber ikke skal oparbejde
uhensigtsmæssigt høje opsparinger af forbrugernes penge.
Alle vandselskaber, der er reguleret af vandsektorloven, skal kontinuerligt blive
mere effektive, så forbrugere og virksomheder får så meget ud af denne sektor
som muligt. Derfor indføres fra 2017 generelle effektiviseringskrav til samtlige sel-
skaber. Det betyder, at også de vandselskaber, der er i dag er mest effektive, skal
effektivisere yderligere. Men de mest effektive vandselskaber vil ikke modtage
yderligere individuelle krav. På denne måde vil de mest effektive selskabers hidtidi-
ge effektiviseringsindsats komme dem til gode. Dette giver også de mest effektive
vandselskaber incitament til en fortsat god placering i den totaløkonomiske bench-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/1-16 (dateret den 16/1-16) fra Guldborgsund Forsyning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1593957_0002.png
marking, og samtidigt vil disse selskabers positive påvirkning på den generelle
udvikling i sektoren fortsætte.
Ad B) Jeg er optaget af, at de nødvendige og optimale investeringer i vandsektoren
foretages. Med hensyn til reinvesteringer i anlæg og infrastruktur skal disse i ud-
gangspunktet dækkes af selskabernes givne investeringstillæg. De selskaber, der i
mange år har undladt at reinvestere i sin infrastruktur, får imidlertid et lavt investe-
ringstillæg. Hvis disse selskaber har brug for at investere mere end investeringstil-
læggets størrelse, skal investeringerne lånefinansieres. For nogle selskabers ved-
kommende er investeringsefterslæbet og dermed de kommende investeringer dog
så store, at renter og afdrag på nye lån overstiger den økonomiske ramme væsent-
ligt. Derfor kommer der i ny bekendtgørelse om økonomiske rammer mulighed for
at give et supplerende investeringstillæg i disse situationer med henblik på at sikre
blandt andet forsyningssikkerhed. Det supplerende investeringstillæg vil også kun-
ne afhjælpe den situation, hvor et vandselskab er kommet i en teknisk likviditets-
klemme, hvis den maksimale låneperiode er kortere end et anlægsaktivs reelle
levetid.
Med hensyn til investeringer til nye mål kan selskaber få tillæg til indtægtsrammer-
ne, når kommunalbestyrelsen har godkendt projektet, hvis omkostningerne oversti-
ger den væsentlighedsgrænse, der politisk er besluttet i forbindelse med forligets
udmøntning. Tillægget vil dække alle omkostninger – også renter og afskrivninger.
Ad C) Ifølge vandsektorforliget skal der indføres effektiviseringskrav på vandsel-
skabernes totaløkonomi. Dette udmøntes i vandsektorloven. Herved er muligheden
for ’bogføringsøvelser’, som det omtales i henvendelsen fra Guldborgsund Forsy-
ning, i sektoren reduceret markant, fordi selskaberne fra 2017 kan realisere de nye
effektiviseringskrav inden for selskabernes samlede økonomi.
Der vil i den økonomiske regulering blive taget hensyn til samfinansierede klimatil-
pasningsprojekter, idet selskaberne vil kunne få tillæg til indtægtsrammen for alle
de dele af omkostningerne, der skal afholdes af vandselskabet.
Ad D) Vandselskaber fastsætter takster, der godkendes af kommunerne. Der æn-
dres ikke på dette forhold med lovforslaget. Den kommunale godkendelse er be-
grundet i, at vandselskaber er naturlige, stedbundne monopoler, hvor alle omkost-
ninger overvæltes på forbrugerne.
Ad E) Kommunernes sektorplaner er primært planlægning for kommunens egen
administration på forsyningsområdet. Kommunernes planer er ikke bindende for en
forsyning i sin helhed. Med lovforslaget får kommunalbestyrelserne konkrete på-
budsmuligheder til at sikre forsyningssikkerheden for kommunens borgere, blandt
andet ved at kunne påbyde vandselskaberne at sikre forsyning af udlagte kloake-
ringsområder og til i særlige tilfælde at påbyde en vandforsyning at overtage nye
Side 2/3
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/1-16 (dateret den 16/1-16) fra Guldborgsund Forsyning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1593957_0003.png
forsyningsområder. Vandselskabernes forsyningsområder og kloakeringsområder
vises i planerne, og etablering af nye ledninger må ikke være i strid med kommu-
nens planlægning. De foreslåede bestemmelser forventes primært anvendt i de
tilfælde, hvor et vandselskab ikke ønsker at forsyne et område eller ikke ønsker at
indtræde i et vandsamarbejde.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3