Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 87
Offentligt
1589115_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF) har den 11. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 til L 87 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 22 til L 87:
Vil ministeren uddybe begrundelsen for, at der ikke skal opkræves gebyrer for tyrkere,
eksempelvis i forbindelse med indgivelse af ansøgning om familiesammenføring, tidsube-
grænset ophold mv.? Og kan ministeren oplyse, om tyrkere i øvrigt vil blive ramt af de
øvrige stramninger i der foreslås med lovforslaget?
Svar:
EU og Tyrkiet indgik i 1963 en associeringsaftale, der betyder, at tyrkiske statsborgere, der
er arbejdstagere eller på anden måde økonomisk aktive i en medlemsstat, opnår visse
rettigheder. Aftalen er senere blevet suppleret med en tillægsprotokol og Associeringsrå-
dets afgørelse nr. 1/80, som indeholder såkaldte standstill-klausuler, der indebærer et
forbud mod at vedtage nye begrænsninger for tyrkiske statsborgere, der er økonomisk
aktive, inden for visse områder.
Det følger således af tillægsprotokollens artikel 41, stk. 1, at de kontraherende parter
afholder sig fra indbyrdes at indføre nye restriktioner, der hindrer etableringsfriheden og
den frie udveksling af tjenesteydelser. Af artikel 13 i afgørelse nr. 1/80 følger det, at Fæl-
lesskabets medlemsstater og Tyrkiet ikke må indføre nye begrænsninger for så vidt angår
vilkårene for adgang til beskæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der
på nævnte landes områder har fået opholds- og arbejdstilladelse i henhold til gældende
lovgivning.
Det betyder bl.a., at krav om betaling af gebyr i forbindelse med indgivelse af en ansøg-
ning ikke kan stilles, hvis der er tale om ægtefællesammenføring med en herboende tyr-
kisk statsborger, der er økonomisk aktiv.
Det følger således af EU-Domstolens praksis, at tyrkiske statsborgere, der er økonomisk
aktive i en medlemsstat, og deres familiemedlemmer ikke kan opkræves gebyrer, der ikke
normalt pålægges familiemedlemmer, der familiesammenføres med herboende EU-
borgere. Da der i Danmark ikke opkræves gebyr for behandlingen af sager vedrørende EU-
borgere og deres familiemedlemmer, der er omfattet af reglerne om den frie bevægelig-
hed, kan der ikke stilles krav om betaling af gebyr over for udlændinge, der er familie-
sammenført med en herboende økonomisk aktiv tyrkisk statsborger.
Dato: 17. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1986
Side
1/2
L 87 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om fortolkningsmulighederne i forhold til at kunne indføre gebyrer for tyrkere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det er vurderingen, at der heller ikke kan pålægges gebyr for ansøgninger om forlængelse
af opholdstilladelse og om tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives af familiemed-
lemmer til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere. Dette skyldes, at der heller ikke opkræ-
ves gebyr for EU-borgere, der er omfattet af reglerne om den frie bevægelighed, for så-
danne ansøgninger.
Er der derimod tale om ægtefællesammenføring med en herboende tyrkisk statsborger,
der ikke er økonomisk aktiv, vil der efter lovforslaget blive stillet krav om betaling af gebyr.
Jeg kan endvidere generelt oplyse, at tyrkiske statsborgere ikke umiddelbart vil være und-
taget fra de øvrige foreslåede ændringer omfattet af lovforslaget, medmindre det følger af
Danmarks internationale forpligtelser.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2