Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 85 Bilag 4
Offentligt
1594193_0001.png
Forslag til lov om ændring af lov om DSB
– vilkår for udlån af tjenestemænd (L85)
Deputation i Transport- og Bygningsudvalget den
2. februar 2016
L 85 - 2015-16 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde d. 2/2-16, fra Dansk Jernbaneforbund
1594193_0002.png
Vilkår for udlån af tjenestemænd (L85)
Udlån er mulig under den nuværende lovgivning
ved frivillighed
Ved vedtagelse af L85 bliver der tale om tvang
L 85 - 2015-16 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde d. 2/2-16, fra Dansk Jernbaneforbund
1594193_0003.png
Vilkår for udlån af tjenestemænd (L85)
Løn
Høringsnotatet, side 4, 3. og 4. dot i Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger:
”… fortsat have ret til samme løn, herunder for det samme arbejde, dvs. samme type
arbejde.”
”De vil have samme løn- og ansættelsesvilkår og bevare retten til tjenestemands-
pension og pensionsopsparing.”
Dansk Jernbaneforbunds medlemmer er på ”Ny Løn” og har en lønstruktur, der består af
basisløn, anciennitetstillæg, kvalifikationstillæg og funktionstillæg
Det må sikres, at funktionstillæg ikke opsiges, når funktionen føres videre i den nye
virksomhed
Udlån må ikke være en begrundelse til at opsige funktionstillæg eller andre tillæg, der
er fast påregnelige
Ved DSB’s seneste udbud har Dansk Jernbaneforbund set, at DSB opsiger
funktionstillæg, selv om funktionen fortsætter under udlån
L 85 - 2015-16 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde d. 2/2-16, fra Dansk Jernbaneforbund
1594193_0004.png
Vilkår for udlån af tjenestemænd (L85)
Samme arbejde/samme type arbejde
Høringsnotatet, side 4, 3. dot i Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger:
”… fortsat have ret til samme løn, herunder for det samme arbejde, dvs. samme type arbejde.”
Højesteretsdom U2012.3621H:
”Endvidere udfører tjenestemændene samme værkstedsarbejde, som da FynBus stod for driften af
værkstedet, på samme sted og med samme stillingsbetegnelse.”
Hvilket arbejde kan tjenestemanden pålægges at udføre – det arbejde, tjenestemanden udførte på
udlånstidspunktet eller alt arbejde i den private virksomhed og dennes underleverandører
Væsentligt med en grænse for det arbejde tjenestemanden er forpligtet til at udføre i den private
virksomhed
Fra DSB’s seneste udbud har vi erfaret, at tjenestemænd også skulle forpligte sig til at
arbejde hos
underleverandører, og der blev udvist stor interesse for kompetencer til andet arbejde end
det udbudte arbejde
Forpligtelsen til udlån skal ikke gå videre end til arbejde i den private virksomhed og indenfor det
udbudte arbejde (kontrakten mellem DSB og den private virksomhed) forudsat at der er tale om en
passende stilling i henhold til tjenestemandsloven
Der bør gives tjenestemændene en beskyttelse, der sikrer, at de kan forblive beskæftiget med
”DSB-arbejde” – med mindre andet aftales med tjenestemanden
Ser den nævnte grænse som i overensstemmelse med
højesteretsdommen
L 85 - 2015-16 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde d. 2/2-16, fra Dansk Jernbaneforbund
1594193_0005.png
Vilkår for udlån af tjenestemænd (L85)
Aftale om udlån
Høringsnotatet, side 4, 5. og 6. dot i Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger:
”Den konkrete tilrettelæggelse af arbejdet hos den private virksomhed vil skulle
afgøres på baggrund af en aftale mellem DSB og den nye virksomhed.”
DSB vil således skulle indgå en aftale med den private virksomhed. Det vil med andre
ord fremgå af en skriftlig aftale mellem DSB og den private virksomhed, hvad arbejdet
omfatter og hvilke vilkår der gælder for medarbejderne….”.
Dansk Jernbaneforbund håber ikke, at dette er udtryk for, at den danske aftalemodel, hvor
arbejdsmarkedets parter aftaler løn- og ansættelsesvilkår, ikke skal gælde for tjeneste-
mændene
Hidtil har der også været tale om tre-parts-forhandlinger – DSB, den nye virksomhed og
Dansk Jernbaneforbund