Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 85 Bilag 1
Offentligt
1586196_0001.png
Transport- og Bygningsministeriet
Selskabskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København
22-10-2015
15/164/7 DAR/LRE
høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om
DSB (Vilkår for udlån af tjenestemænd)
Offentligt Ansattes Organisationer, OAO, har den 25. september 2015 fra Transport- og Bygnings-
ministeriet, modtaget udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (Vilkår for udlån af tjene-
stemænd). OAO har følgende bemærkninger til høringen:
OAO kan ikke tiltræde, at DSB tjenestemændenes sikkerhed og beskyttelse i forhold til ud-
lån til private virksomheder forringes. Det er opfattelsen, at den nuværende § 15 i lov om
DSB lægger en fornuftig ramme for, hvad der med rimelighed kan pålægges en tjeneste-
mand.
DSB og Tjenestemandsorganisationerne har gennem en lang årrække haft tradition for, at
indgå rammeaftaler for frivillige udlån, som den enkelte tjenestemand herefter har kunnet
tilslutte sig via en individuel aftale.
Tjenestemandsorganisationerne har herigennem i samarbejde med DSB kunne sikre, at ba-
sale tjenestemandsvilkår blev beskrevet i aftalerne, ligesom der gennem erfaringerne med
udlånene også har kunnet tages højde for en række specifikke forhold som DSB, organisati-
onerne og tjenestemændene er stødt på i håndteringen af udlånene.
At der er afsagt en Højesteretsdom på det kommunale tjenestemandsområde – afsagt un-
der nogle helt særlige betingelser - bør på ingen måde kunne fastlægge retstilstanden i for-
bindelse med udlån for statens tjenestemænd generelt.
En fjernelse af § 15 i DSB loven stiller således DSB tjenestemændene i en situation, hvor
retstilstanden i udlånssituationen kan være højst usikker, og hvor resultatet kan være, at
virksomheden vil udfordre de få holdepunkter, som fremgår af den pågældende højeste-
retsdom, og som følge heraf vil det være nødvendigt at føre en række retssager for løbende
at afklare retstilstanden.
Såfremt lovforslaget vedtages, som fremlagt, bør der derfor i § 14 præciseres, hvilke tjene-
stemandsrettigheder, der som minimum skal sikres bevaret/opretholdt under et eventuelt
udlån til en ikke statslig virksomhed.
OAO er af den opfattelse, at tjenestemændenes forhold i forbindelse med udlån skal beskri-
ves og sikres fastholdt, når det omhandler følgende:
N
IELS
H
EMMINGSENS
G
ADE 12. - DK-1153
K
ØBENHAVN
K
[T
+ 45 3370 1300
[F
+ 45 3370 1333
[W
WWW.OAO.DK
[E
[email protected]
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586196_0002.png
Ansættelsesmyndigheden, ansættelsesområde, løn, lønudvikling, stillingsbetegnelse, forven-
tet og muligt karriereforløb (sikring af avancementsmuligheder med bevarelse af tjeneste-
mandsansættelsen), tjenestemandspension og tjenestemandspensionsvilkår, disciplinærsy-
stemet, hæftelse for løn, pensionsbidrag, pension, rådighedsløn, til enhver tid gældende
tjenestemandsaftaler samt fremtidige CFU forlig, mulighed for at søge tilbage til ansættel-
sesvirksomheden, medarbejderrepræsentation, valgbarhed til bestyrelser, tillidsrepræsenta-
tion, situationen såfremt den private virksomhed sælges/fusioneres herunder med uden-
landsk virksomhed.
Vedrørende § 15 og tjenestemænd der er overgået til ansættelse i DSB S-tog.
Såfremt der er tjenestemænd, der har accepteret ansættelse i DSB S-tog i forbindelse med
etableringen af DSB S-tog, bør det sikres at rettigheder, beskrevet i loven, ikke forringes
ved at § 15 eventuelt udgår af loven.
Til § 19
Det bør præciseres, at de nævnte lovgivninger også gælder for sager om udlånte tjenestemænd
fra DSB.
Med venlig hilsen
Dan Richardsen
cc. HK Trafik & Jernbane og Dansk Jernbaneforbund
2