Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 74
Offentligt
1578899_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 10. december 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 43 ad L 74 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 43:
Er den stadige brug af sætningen ”Lovforslaget regulerer ikke spørgsmålet om transportø-
rernes tilrettelæggelse af kontrollen” i svarene på spørgsmål 2, 3, 6, 7, 17, 21, 29 og 30 og
de gentagne henvisninger til det meget kortfattede svar på spørgsmål 2 udtryk for, at
regeringen ønsker lovforslaget vedtaget uden at have overblik over, hvilke konkrete kon-
sekvenser det vil få på busterminaler og banegårde, i tog og busser, på skibe og ved lande-
grænser, samt over, hvordan ansatte i transportselskaber, politifolk og andre skal agere
for at håndhæve lovforslagets bestemmelser, og om det overhovedet lader sig håndhæve i
praksis?
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at transportører – hvis Danmark indfører midlertidig græn-
sekontrol, og udlændinge-, integrations- og boligministeren træffer beslutning om at på-
lægge transportøransvar – vil kunne pålægges strafansvar, hvis transportøren ikke gen-
nemfører den fornødne kontrol med henblik på at sikre, at de ikke bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum over grænser, der er omfattet af den midlertidi-
ge grænsekontrol.
Den foreslåede ordning svarer til den ordning, der gælder i dag i forhold til transportører,
som bringer udlændinge til Danmark fra et ikke-Schengenland, jf. udlændingelovens § 59
a, stk. 1.
Udlændingelovens § 59 a, stk. 1, blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 686 af 17. okto-
ber 1986 og sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 788 af 14. december 1988. Baggrunden for
indførelsen af bestemmelsen var bl.a., at det havde vist sig, at et meget stort antal asylan-
søgere var indrejst via Københavns Lufthavn enten uden at være i besiddelse af fornødent
visum eller med falske danske visa stemplet i passene. Der blev i lyset heraf indført en
adgang til at straffe luftfartsselskaber og andre transportører, der medtager passagerer til
Danmark, hvis de pågældende ikke var i besiddelse af fornøden rejselegitimation og vi-
sum, jf. pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 4 af 7. oktober 1986.
Lov nr. 686 af 17. oktober 1986 regulerede – ligesom dette lovforslag – ikke spørgsmålet
om transportørernes tilrettelæggelse af kontrollen.
10. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1675
Side
1/2
L 74 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om, hvad den stadige brug af sætningen Lovforslaget regulerer ikke spørgsmålet om transportørernes tilrettelæggelse af kontrollen i svarene på spørgsmål 2, 3, 6, 7, 17, 21, 29 og 30 er udtryk for, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Jeg har dog bl.a. på baggrund af høringssvar fra transportørerne om bl.a. administrative og
økonomiske konsekvenser af transportøransvaret fremsat et ændringsforslag, som i dag
blev vedtaget ved 2. behandlingen af lovforslaget.
Der indsættes herefter en bestemmelse i lovforslaget, hvorefter udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren senest i folketingsåret 2017-18 skal fremsætte forslag om revision
af § 1, nr. 2 og 3, om transportøransvaret. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
Folketinget senest i folketingsåret 2017-18 får lejlighed til at vurdere, om bestemmelserne
om transportøransvar eventuelt har virket efter hensigten.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2