Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 74 Bilag 9
Offentligt
1578266_0001.png
Til lovforslag nr.
L 74
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 9. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1 Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. december 2015 og var
til 1. behandling den 8. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget.
Dispensation fra bestemmelser i Folketingets
forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller, at
Folketinget dispenserer fra bestemmelserne i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, og § 13, stk. 1, om tidsfrister-
ne for 2. og 3. behandling og om, at 3. behandling finder
sted tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) ønsker, at
spørgsmålet om dispensation bringes til afstemning.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 1. december 2015 dette udkast til udval-
get, jf. UUI alm. del – bilag 47. Den 7. december sendte ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og den 8. december 2015 et notat herom til ud-
valget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk-Nordisk Modstandsbe-
vægelse.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til ud-
valget.
Deputationer
Endvidere har Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 42 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse. Ministe-
ren har besvaret spørgsmål 1-35 og 38. De resterende
spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
partiet længe har efterlyst, at regeringen fremlagde forslag,
der kan forberede de danske myndigheder og det danske
samfund på en eventuel kraftig stigning i asyltallet. På den
baggrund støtter S lovforslaget, idet partiet bemærker, at mi-
nisteren kun har bemyndigelse til at igangsætte transpor-
tøransvaret, hvis der også er indført midlertidig grænsekon-
trol i henhold til Schengenaftalens regler.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer re-
geringen til at indføre midlertidig grænsekontrol ved Konge-
riget Danmarks grænser. Danmark er enormt presset, og der
er ikke grund til at lægge skjul på, at hvis det alene stod til
Dansk Folkeparti, var der allerede indført langt mere kontrol
ved grænserne, og vel og mærke en kontrol, som gav myn-
AX018031
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0002.png
2
dighederne bemyndigelse til at afvise asylansøgere ved
grænsen og dermed henvise dem til at søge asyl i det land,
hvorfra de rejser ind i Danmark, som i mange tilfælde vil
være Tyskland. Dette lovforslag indfører et såkaldt transpor-
tøransvar, som kan træde i kraft, såfremt Danmark indfører
midlertidig grænsekontrol. DF havde dog gerne set, at der
uanset indførelse af midlertidig grænsekontrol, jf. Schengen-
reglerne, var mulighed for at indføre transportøransvar. Med
disse bemærkninger vil DF stemme for lovforslaget
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget er bekymrede for
de alt for mange uklarheder i lovforslaget, som ministeren
fortsat ikke har redegjort for i den forhastede lovproces. På
denne baggrund udtrykker partierne – i lighed med en lang
række høringsparter – skarp kritik af, at dette lovforslag ha-
stes igennem Folketinget uden rimelig tid til høring og ud-
valgsbehandling og uden respekt for god lovgivningsskik og
almindelige demokratiske principper.
Partierne er bekymrede for de retssikkerhedsmæssige
problemer, som rejsende kan udsættes for, når operatører og
transportører bliver pålagt strafansvar for ikke at gennemfø-
re tilstrækkelig kontrol af de rejsendes legitimation.
Samtidig får transportørerne ikke tid eller mulighed for at
uddanne deres personale til den omfattende kontrolopgave,
som normalt varetages af politiet og danske myndigheder.
Det stiller medarbejderne i en urimelig situation. Lovforsla-
get giver heller ikke svar på, hvor og hvordan kontrollen
skal foregå, og partierne frygter derfor et omfattende logi-
stisk kaos, og at uklarhed om håndhævelsen af de foreslåede
regler vil medføre, at de forskellige transportører forvalter
reglerne forskelligt, og at kontrollen dermed bliver vilkårlig.
Partierne mener grundlæggende, at når der er tale om egent-
lig grænsekontrol, bør det være danske myndigheder og
dansk politi, der foretager kontrollen, sådan som det er i
dag. Partierne er opmærksomme på, at situationen i Europa
kan betyde, at der bliver behov for beredskaber i en potenti-
elt ekstraordinær situation. Dog står det fortsat ikke klart,
under hvilke omstændigheder der vil være tale om en ekstra-
ordinær situation. Derfor har EL, ALT, RV og SF stillet æn-
dringsforslag om at indsætte en revisionsklausul i lovforsla-
get. Dette ville give mulighed for, at lovforslaget kunne træ-
de i kraft, samtidig med at en fair og ordentlig lovproces
kunne gennemføres efter grundlæggende demokratiske prin-
cipper med rimelige høringsfrister, tid til udvalgsbehand-
ling, spørgsmål og svar etc. Dette har regeringen ikke ønsket
at imødekomme. Partierne kan ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Ny paragraf
1)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Udlændinge-, integrations- og boligministeren fremsætter
inden den 1. april 2016 forslag om revision af de ændringer
af udlændingeloven, som er indeholdt i denne lov.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en såkaldt revisionsklausul, som in-
debærer, at udlændinge-, integrations- og boligministeren
inden den 1. april 2016 skal fremsætte et lovforslag om revi-
sion af de ændringer af udlændingeloven, som er indeholdt i
lovforslag nr. L 74.
Hensigten med revisionsklausulen er at give mulighed for
en både indholdsmæssig og tidsmæssig reel høring over de
elementer, som er indeholdt i lovforslaget, og som ikke har
været mulig i forbindelse med behandlingen af L 74.
Ændringsforslaget stilles for at sikre en fyldestgørende
lovproces efter almindelige demokratiske procedurer paral-
lelt med indførelsen af hastelovforslaget. På den måde sikres
det, at ministeren har mulighed for at tage redskaberne inde-
holdt i lovforslaget i brug, såfremt Danmark inden den 1.
april 2016 kommer i en så ekstraordinær situation som be-
skrevet i Schengentraktatens artikel 23. Samtidig gennemfø-
res en almindelig lovproces med rimelige høringsfrister og
rimelig tid til udvalgsbehandling og eventuelle ændringsfor-
slag.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
nfmd.
Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Josephine Fock (ALT)
Nikolaj Amstrup (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 74
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
3
Høringssvar fra Amnesty International, fra udlændinge-, integrations-
og boligministeren
4
Høringssvar fra Scandlines, fra udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren
5
Henvendelse af 8/12-15 fra Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
6
1. udkast til betænkning
7
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
8
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om den dialog mellem det svenske erhvervsministerium (Nä-
ringsdepartementet), Skånetrafiken, Øresundståg, Trafikverket, DSB,
SJ og det danske transportministerium, der omtales i artiklen »Id-kon-
troller införs tidigast till jul« bragt i Sydsvenskan den 26/11-15, her-
under hvilke modeller for id-kontrol i øresundstrafikken der har været
overvejet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om en id-kontrol ved de danske grænser til Sverige og Tyskland
på transporter, som involverer DSB, kan foregå helt og holdent uden
for togene, sådan som det er DSB’s ønske, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en id-kontrol ved den 68 kilometer lange tysk-danske lande-
grænse i Sønderjylland kan gennemføres efter den samme model som
ved den svensk-danske grænse ved Øresund, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om DSB og andre transportører skal afvise alle udlændinge, der
ikke har gyldigt pas, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der skal gøres for at sikre, at de personer, der kontrol-
lerer en person, der ønsker at rejse med toget fra Flensborg og nordpå
over den danske grænse, er kvalificeret til at ægthedsvurdere pas, visa
og eventuelt andre id-dokumenter, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilket personale der skal kontrollere, om en person, der øn-
sker at rejse med tog, bus eller færge over grænsen til Danmark, er i
besiddelse af ægte og gyldigt pas, visum og eventuelt andre id-doku-
menter: dansk eller tysk politi, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0005.png
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm., om det tyske forbundspoliti (Bundespolizei) eller andre tyske
myndigheder vil blive involveret i kontrollen af, hvorvidt personer,
der ønsker at rejse med tog fra Flensborg og nordpå over den danske
grænse, har den nødvendige legitimation, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor identitetskontrollen af rejsende på banegården i Flens-
borg konkret skal foregå, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om de forventede længere rejsetider på grænseoverskridende
tog- og busrejser, i tilfælde af at der indføres grænsekontrol ved Dan-
marks grænser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang den danske regering har været konsulteret,
inden den svenske regering besluttede at skabe ny lovhjemmel til en
lukning af Øresundsbroen, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kontakter i 2015 mellem den danske regering og henholdsvis
den tyske forbundsregering og delstatsregeringerne i Schleswig-Hol-
stein og Mecklenburg-Vorpommern om den konkrete håndtering af
indførelse af paskontrol og transportøransvar, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere udtalelserne fra talsmand Matthias Menge fra
det tyske forbundspoliti, Bundespolizeidirektion Bad Bramstedt, i ar-
tiklen »Dänen bereiten befristete Grenzkontrollen vor« bragt den
7/12-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke magtmidler DSB’s personale har under en id-kontrol
i toget, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om DSB vil kunne regne med bistand fra tysk politi til at fjerne
passageren fra toget, inden det passerer den tysk-danske grænse, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er rimeligt at pålægge private firmaer, at deres ansatte
midlertidigt skal foretage denne id-kontrol, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete krav og opgaver der stilles til transportøren
i forbindelse med en midlertidig kontrol, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan et bus- eller færgeselskab skal have et beredskab af
uddannede medarbejdere til at håndtere en eventuel midlertidig græn-
sekontrol, givet, at den type kontrol ikke falder under selskabernes
kerneopgaver, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt, at færgeselskaberne kan på-
lægges et strafansvar, hvis en passager snyder sig til indrejse i Dan-
mark , til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0006.png
6
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Spm. om, hvorfor det ikke konsekvent skal være myndighederne, som
skal løfte den midlertidige grænsekontrol med at udøve myndigheds-
kontrol med indrejsende, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om søtransportøren alene har et ansvar, hvis passageren er gå-
ende eller i bil, da bus- og togtransportøren vil være ansvarlig, hvis
transporten foregår med henholdsvis bus og tog, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem regeringen forestiller sig skal afholde den forventelige
merudgift, der vil være for selskaberne, i fald de skal forestå id-kon-
trol af rejsende, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/12-15 fra Dansk-Nordisk
Modstandsbevægelse, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om forslaget om at indføre grænsekontrol kan tilskynde til, at
flygtninge må gøre brug af menneskesmuglere, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at transportørerne har fuld
klarhed over, hvilken kontrol de kan og skal udføre, og deres beføjel-
ser i forhold til personer, som ikke opfylder identifikationskravene, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om regeringen er enig i, at det er problematisk, at erhvervslivet
pålægges en myndighedsopgave under strafansvar, til udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om forslaget tager højde for, at der kan være blinde passagerer
f.eks. med godstransport, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt, at forslaget rækker langt ud
over rejseselskabers kontrol af almindelig rejsehjemmel, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der sker med udlændinge, som ønsker at søge asyl i
Danmark, men mangler den fornødne legitimation, til udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om forslaget giver hjemmel for DSB til at foretage kontrol i
Tyskland og Sverige, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om transportører vil sætte mindreårige rejsende af færge, bus el-
ler tog, hvis de mangler den fornødne legitimation, til udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan transportørerne skal forholde sig i den situation,
hvor Danmark på den ene side har pligt til at tilbagetage udlændinge,
som er taget til Sverige fra Danmark uden gyldigt pas m.v., men hvor
transportørerne på den anden side med forslaget vil have pligt til at af-
vise på svensk grund at tage den pågældende udlænding med tilbage
til Danmark fra Sverige, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
L 74 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. december 2015
1578266_0007.png
7
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Spm., om der med forslaget lægges op til et uagtsomt eller et forsæt-
ligt ansvar for transportørerne, og hvad strafniveauet for overtrædelse
af transportøransvaret vil være, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem der er erstatningsansvarlig for skader, der måtte blive
forvoldt på transportørerne og/eller materielle skader på transportmid-
let i forbindelse med transportørernes udøvelse af den foreslåede id-
kontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorfor forslaget på den ene side skal hastes igennem Fol-
ketinget, når aktørerne på den anden side oplyser, at de ikke vil være
klar med det fornødne setup til at kontrollere identiteten før tidligst i
foråret 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om taxaselskaber/hyrevogne og disses chauffører ikke er omfat-
tet af de foreslåede regler om transportøransvar, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen er indstillet på at indsætte en revisionsbestem-
melse i forslaget med det formål at give mulighed for en reel både ind-
holdsmæssig og tidsmæssig høring over de elementer, som er inde-
holdt i forslaget, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Spm. om kommentar til kritikken fra det svenske lovråd, der efterføl-
gende har medført, at den svenske regering opgiver forslag om luk-
ning af Øresundsbroen, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren
Spm., om vejgodstransportører med den nuværende ordlyd i forslaget
ikke straffes for uforsætligt at medbringe blinde passagerer, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke typer dokumenter der vil udgøre den fornødne rejse-
dokumentation, og som transportørerne således pålægges at kontrolle-
re, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Spm., om transportøransvaret vil omfatte endagsture over grænserne
arrangeret af et rejseselskab, busselskab m.v., til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren
Spm. om forslagets forhold til Den Nordiske Paskontroloverenskomst,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Spm. om regeringen har modtaget en henvendelse fra delstatsregerin-
gen i Schleswig-Holstein i anledning af de danske planer om at åbne
for grænsekontrol ved den tysk-danske grænse, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren