Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 74 Bilag 2
Offentligt
1577406_0001.png
8. december 2015
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
over
udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindel-
se med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) (L 74)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. november til den 4. december 2015 væ-
ret sendt i høring hos:
3F Sømændene CO-Søfart, A.P. Møller - Mærsk A/S, Abildskou A/S, Advokatrådet, Advo-
katsamfundet, Air Greenland A/S, Alba Turist ApS, Amnesty International, Amnesti Nu,
Arriva Danmark ApS, Assuranceforeningen SKULD, Asylret, Atlantic Airways, BARD – Board
of Airline Representatives in Denmark, Bedsteforældre for Asyl, Besa Trans, Bilfærgernes
Rederiforening, Billund Lufthavn, Brancheforeningen, Brancheforeningen Dansk Kollektiv
Trafik, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Børnerådet, Børns Vilkår, Danish Air Transport,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening,
Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Skibsmæglerforening, Danpilot, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk
Luftfart, Dansk Metals Maritime Afdeling, Dansk Rib Charter Brancheforening, Dansk Soci-
alrådgiverforening, Dansk Tog, Dansk Transport og Logistik, Dansk Turistfart ApS, Danske
Advokater, Danske Busvognmænd, Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabe-
vægelse, Danske Færger, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Den Danske Helsin-
ki-Komité for Menneskerettigheder, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, DI
Transport, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB, Erhvervs-
flyvningens Sammenslutning, Egons Turist & Minibusser A/S, Erhvervsstyrelsen, Espergær-
de Turist ApS, Eurolines Scandinavia ApS, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fiskeri-
ets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Flygtninge Under Jorden, Flygtningenævnet, FOA -
Fag og Arbejde, Focus Advokater, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Rej-
searrangører i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Forsikring & Pension,
Funktionærernes & Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gorrissen
Federspiel, Gråhundbus, NeptunBus, HK Service, HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark, ITD - Brancheorganisatio-
nen for den danske vejgodstransport, Jet Time, John’s Turist og Minibus ApS, Det Juridiske
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Sagsbehandler
Søren Østerby Harbo
Tel.
Mail
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 1423
Side
1/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Fakultet, Karup Lufthavn, Den Katolske Kirke i Danmark, Kirkernes Integrationstjeneste,
Kommunernes Landsforening, Kromann Reumert, Københavns Lufthavne A/S, Københavns
Universitet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ma-
skinmestrenes Forening, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), North Sea Operators
Committee Denmark, Offentlige Ansattes Organisationer, Politiforbundet, Primera Air
Scandinavia, Red Barnet, Rederiforeningen af 2010, Retspolitisk Forening, Retssikkerheds-
fonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samar-
bejdsgruppen om Børnekonventionen, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer,
samtlige byretter, SAS, SAS Head Office, Småøernes Færgeselskaber, SOS mod Racisme,
Star Air, Sun Air of Scandinavia, Sydtrafik, Sø- og Handelsretten, Søfartens Arbejdsmiljør-
åd, Søfartens Ledere, Søfartsraadet, Sønderborg Lufthavn, Søværnets Operative Komman-
do, Thomas Cook, Trafikselskaberne i Danmark, Top Tourist ApS, Træskibs Sammenslut-
ningen, Udlændingenævnet, Udlændingestyrelsen, UNHCR, Vestre Landsret, Ægteskab
Uden Grænser, Østre Landsret, Aalborg Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Amnesty International, Arriva, Bilfærgernes Rederiforening, Branchefor-
eningen Dansk Luftfart, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Busvognmænd, Danske Færger, Danske
Havne, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, DI Transport og Dansk Tog,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB, Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning, Erhvervsstyrelsen, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Flygtningenævnet, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Funktionærernes & Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøer-
nes Landsstyre, Gorrissen Federspiel, HH Ferries Group, HORESTA, Indvandrerrådgivnin-
gen, Institut for Menneskerettigheder, ITD - Brancheorganisationen for den danske vej-
godstransport, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Rederiet Scandlines Danmark
ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SAS, SOS mod Racisme, samtlige byretter, Sydtrafik,
Trafikselskaberne i Danmark, Udlændingenævnet, Udlændingestyrelsen og Østre Lands-
ret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
Advokatrådet
og
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
bemærker, at det på grund af
den korte frist ikke har været muligt at afgive høringssvar til lovudkastet.
Østre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om lovudkastet, og
Dommerfuldmægtigforenin-
gen
oplyser, at foreningen ikke har fundet grundlag for at udtale sig om udkastet.
Amnesty International, byretterne, Danske Regioner, Datatilsynet, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Flygtningenævnet, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Funktionærernes & Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landssty-
re, Rigspolitiet, Udlændingenævnet
og
Udlændingestyrelsen
har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Trafikselskaberne i Danmark
henviser til høringssvaret fra Sydtrafik.
DI Transport,
som
også afgiver bemærkninger på vegne af
Dansk Tog,
henviser til høringssvaret afgivet af
Dansk Luftfart.
Side
2/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.1. Generelle bemærkninger
Arriva, Brancheforeningen, Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederiforening,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Luftfart, Danske Færger, DI Transport og Dansk Tog, ITD -
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
og
SAS
bemærker, at identitets-
kontrol af passagerer ved grænsen er en myndighedsopgave, som ikke bør udføres af
private.
HORESTA
udtrykker forståelse for regeringens bekymring over konsekvenserne af flygt-
ningekrisen og vores nabolandes indførelse af grænsekontrol, men er af den opfattelse, at
indførelse af midlertidig grænsekontrol kan have en negativ effekt for dansk erhvervsliv og
især det danske turismeerhverv.
Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederiforening, Dansk Luftfart, Danske Fær-
ger, DI Transport og Dansk Tog, Rederiet Scandlines Danmark ApS, SAS, Sydtrafik
og
SOS
mod Racisme
anfører, at dokumentkontrol som følge af bestemmelsen om transportøran-
svar vil være til gene for passagererne og må forventes at påvirke trafikafviklingen. SAS
udtrykker ligeledes bekymring for, om indførelse af grænsekontrol og transportøransvar
vil kunne få en spredningseffekt i forhold til andre lande.
Arriva
samt
Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederiforening
sætter spørgsmåls-
tegn ved, om dansk lovgivning kan udstrækkes til f.eks. at gælde syd for den dansk-tyske
grænse.
HH Ferries Group
anfører, at det bør afklares, om svensk indregistrerede skibe
kan omfattes af dansk lovgivning om transportøransvar.
DSB
anfører, at DSB som offentligt ejet virksomhed som et grundlæggende princip ikke
kan udøve en virksomhed, der involverer en risiko for at være i konflikt med dansk eller
udenlandsk lovgivning. DSB vil derfor være nødsaget til at indlede dialog med Transport-
og Bygningsministeriet og DSB’s kontraktparter i Sverige og Tyskland om midlertidigt at
indstille den grænseoverskridende trafik, hvis lovforslaget vedtages.
Gorrissen Federspiel
opfordrer Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet til at tage
stilling til lovforslagets forenelighed med den nordiske paskontroloverenskomst og græn-
seløberoverenskomsten.
Antallet af flygtninge og migranter, der kommer til Europa, presser alle lande, herunder
Danmark, og ændringer navnlig i Tyskland og Sverige vil meget hurtigt kunne føre til, at
presset på Danmark øges voldsomt i form af markant højere indrejsetal og et markant
højere antal asylansøgere.
I lyset af indførelsen af midlertidig grænsekontrol i Sverige, Norge og Tyskland kan det ikke
udelukkes, at det også kan blive nødvendigt for Danmark midlertidigt at indføre grænse-
kontrol ved grænser til andre Schengenlande.
Med det fremsatte lovforslag indføres der en bestemmelse om, at udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren – i overensstemmelse med hvad der gælder i henhold til norsk ret –
kan beslutte, at transportører kan pålægges strafansvar, hvis de bringer udlændinge uden
fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra et andet Schengenland, når der er
indført midlertidig grænsekontrol ved den pågældende grænse. Den svenske regering har
Side
3/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
endvidere fremlagt et forslag om identitetskontrol og transportøransvar. Indførelsen af
identitetskontrollen mv. efter de foreslåede svenske regler er dog ikke afhængig af, om der
i Sverige indføres midlertidig grænsekontrol.
Formålet med lovændringen er at sikre, at transportører – hvis der indføres midlertidig
grænsekontrolkontrol ved en indre Schengengrænse – i praksis foretager en kontrol af
rejselegitimation og visum, inden de pågældende bringes her til landet. Den foreslåede
ordning svarer til den ordning, der i dag gælder for transportører ved passage af ydre
Schengengrænser. Ministeren kan alene beslutte at indføre transportøransvar ved passage
af en indre Schengengrænse, hvis det vurderes, at det er nødvendigt for at sikre en effektiv
midlertidig grænsekontrol. Beslutningen vil endvidere alene kunne opretholdes, så længe
det er nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol, og skal således ophæ-
ves, når denne forudsætning ikke længere måtte være opfyldt.
Hverken den nordiske paskontroloverenskomst eller Grænseoverløberoverenskomsten
regulerer spørgsmålet om, hvorvidt der kan indføres en ordning med transportøransvar.
Dansk Erhverv
kan som udgangspunkt støtte lovforslaget, men bemærker, at der påligger
myndighederne et informations- og rådgivningsansvar, hvis reglerne sættes i kraft.
For
Danske Havne
er det væsentligt, at søfolk fortsat kan tillades indrejse og udrejse efter
reglerne om udstedelse af nødvisum og efter landlovretten.
Dansk Flygtningehjælp
bemærker, at lovforslaget bør beskrive, hvordan transportøran-
svaret finder anvendelse, hvis personer, der bringes over grænsen, søger om asyl i Dan-
mark.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at Danmarks menneskeretlige forplig-
telser over for udlændinge, der kommer til landet, ikke begrænses af, at der gives mulig-
hed for at udvide transportøransvaret over for private selskaber.
SOS mod Racisme
bemærker, at en skærpet grænsekontrol både ved de indre og de ydre
Schengen-grænser indebærer, at asylansøgere må lade sig transportere over grænserne
på farligere vis og i øget omfang gøre brug af menneskesmuglere.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke berører adgangen til at rejse lovligt ind i og ud af Dan-
mark efter gældende ret. Lovforslaget berører desuden ikke asylansøgeres adgang til at
søge asyl i Danmark. Det bemærkes, at den foreslåede ordning svarer til den ordning, der i
dag gælder i forhold til indrejse fra et ikke-Schengenland.
2.2. Bemærkninger om indførelse af midlertidig grænsekontrol
SAS
er af den opfattelse, at det forhold, at afskaffelsen af grænsekontrollen inden for
Schengenområdet er aftalt mellem Schengenlandene, bør føre til, at en genindførelse af
grænsekontrollen også bør være et anliggende mellem og for Schengenlandene.
Dansk Flygtningehjælp
mener, at lovforslaget bør beskrive, hvordan midlertidig grænse-
kontrol skal udøves, herunder at grænsekontrol skal udføres i fuld respekt for grundlæg-
gende menneskerettigheder og retten til at søge asyl. Endvidere stiller flygtningehjælpen
sig tvivlende over for, om et stort antal tilrejsende flygtninge og migranter kan udgøre en
alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed.
Side
4/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
DI Transport
og
Dansk Tog
lægger afgørende vægt på, at enhver form for grænsekontrol
sker inden for rammerne af Schengen-samarbejdet.
DSB
anfører, at regeringen efter lov-
forslaget kan indføre midlertidig grænsekontrol med fire ugers varsel eller øjeblikkeligt,
men at der ikke i Schengengrænsekodeksen er hjemmel til, at grænsevagter eller andre,
herunder DSB, kan udføre kontrol på en anden stats område.
Der lægges med lovforslaget ikke op til ændringer af de gældende regler om indførelse af
midlertidig grænsekontrol ved de indre Schengengrænser. For en gennemgang af betingel-
serne i Schengengrænsekodeksen for indførelse af midlertidig grænsekontrol henvises der
til lovforslagets pkt. 2.1.2.
Når der ved den indre grænse efter artikel 23 i Schengengrænsekodeksen kan indføres
midlertidig grænsekontrol, vurderes det, at der tilsvarende vil kunne indføres regler om
transportøransvar i forbindelse med en sådan grænsekontrol. Det bemærkes i den forbin-
delse, at indførelse af transportøransvar ikke vil stride imod det overordnede princip om
afskaffelse af personkontrollen ved de indre grænser, idet transportøransvaret alene vil
gælde i tilfælde, hvor der i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen er indført en
sådan personkontrol.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og pkt. 7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.3. Bemærkninger til den foreslåede udvidelse af transportøransvaret
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederifor-
ening, DI Transport og Dansk Tog, Rigsadvokaten
samt
SAS
bemærker, at en beslutning
om transportøransvar må forudsætte, at transportøren varsles, således at de har rimelig
tid til at indrette sig på nye strafbelagte forpligtelser. Arriva bemærker i den forbindelse,
at Arriva tidligst kan have et kontrol-setup klar i foråret 2016.
Beslutning om at indføre transportøransvar ved passage af en indre Schengengrænse kan
enten træffes samtidig med, at der indføres midlertidig grænsekontrol, eller efterfølgende,
hvis det viser sig nødvendigt. Beslutning om indførelse af midlertidig grænsekontrol vil
skulle offentliggøres på relevante hjemmesider og på www.retsinfo.dk. Der vil herudover
skulle udsendes en pressemeddelelse herom. Hvis udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren træffer beslutning om at indføre transportøransvar i forbindelse med, at der er
indført midlertidig grænsekontrol, vil denne beslutning skulle offentliggøres på tilsvarende
vis.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har på baggrund af høringssvarene under
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger bemærket, at der vil skulle gives trans-
portøren et varsel, inden ministerens beslutning om at indføre transportøransvar får virk-
ning. Varigheden af varslet vil afhænge af den konkrete situation, herunder hvor presse-
rende behovet for sikring af en effektiv midlertidig grænsekontrol vil være.
2.3.1. Strafansvar
Institut for Menneskerettigheder
foreslår, at transportørernes ansvar til straks at sørge
for udlændingens udrejse eller tilbagerejse i de tilfælde, hvor den pågældende udlænding
søger asyl ved ankomsten til Danmark, afklares, og at konsekvenserne af dette ansvar for
asylansøgere beskrives. Endvidere foreslår instituttet, at transportørens ansvar for blinde
passager afklares.
Side
5/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Rigsadvokaten
anfører, at det kan overvejes, om ministerens beslutning om at pålægge
strafansvar efter den foreslåede § 59 a, stk. 2, i udlændingeloven bør ske ved bekendtgø-
relse. Herudover kan det overvejes at præcisere lovudkastets bemærkninger om, hvem
der er ansvarlig som transportør, hvis en udlænding transporteres til Danmark med bus på
et skib, således at det fremgår klart, om det anførte vedrørende udlændingelovens § 59 a,
stk. 2, også gælder for udlændingelovens § 59 a, stk. 1.
DSB
anfører, at der er risiko for, at DSB ved en vedtagelse og udmøntning af lovforslaget
bringes i en situation, hvor DSB overtræder dansk lovgivning eksempelvis ved at skulle
tage hovedansvaret for, at færgepassagerer krydser den tyske grænse via DSB’s tog om-
bord på færgerne og medansvaret for, at togpassagerer krydser den svenske og tyske
grænse via kørsel med DSB´s samarbejdspartnere, uden at DSB i begge scenarier har haft
mulighed for at kontrollere passagererne.
Danske Busvogmænd
anfører, at en pligt til at kontrollere pas og visum vil fjerne chauffø-
rernes opmærksomhed fra at føre bussen sikkert og pålideligt. Danske Busvognmænd
foreslår desuden, at bødeniveauet fastsættes til maksimalt 1.000 kr. pr. konstateret tilfæl-
de af utilstrækkelig kontrol af rejselegitimation og visum.
Danmarks Skibsmæglerforening
og
Bilfærgernes Rederiforening
anmoder om at få præci-
seret, i hvilke tilfælde en transportør kan ifalde ansvar, hvis en gennemført kontrol burde
have afsløret, at de pågældende udlændinge ikke havde fornøden rejselegitimation og
visum.
ITD - Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
anfører, at det er uklart,
om transportøren skal være engageret i erhvervsmæssig transport af personer, og om den
pågældende transportør blot rent objektivt skal bringe udlændingen til Danmark, eller om
udlændingen skal bringes til landet med transportørens vidende.
Brancheforeningen Dansk Luftfart
samt
DI Transport og Dansk Tog
anfører, at transpor-
tører ved indrejse over de ydre Schengengrænser i praksis ifalder et objektivt ansvar for
transportørerne, idet der pålægges bødeansvar, upåagtet at kontrollen er gennemført
efter bedste evne.
Sydtrafik
anmoder om, at det afklares, om en transportør kan ifalde
strafansvar for handlinger eller undladelser begået af en underleverandør.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 43, stk. 5, at sø- og lufttransportører, der bringer en ud-
lænding her til landet fra et andet Schengenland uden fornøden rejselegitimation og vi-
sum, får pligt til straks at sørge for udlændingens udrejse eller tilbagerejse, hvis udlændin-
gen bliver nægtet indrejse i Danmark, jf. udlændingelovens § 43, stk. 3, 1. pkt.
Den pågældende vil endvidere få pligt til at erstatte statens udgifter ved rømte eller agter-
udsejlede besætningsmedlemmer og blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet eller
luftfartøjet eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 43, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås endvidere, at udlændinge-, integrations- og boligministeren kan træffe beslut-
ning om, at transportører skal kunne pålægges strafansvar efter udlændingelovens § 59 a,
stk. 1, for at bringe udlændinge uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet
over en indre Schengengrænse, hvor der sker kontrol i medfør af Schengen-reglerne.
Side
6/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den foreslåede ordning svarer til den ordning, der i dag gælder i forhold til indrejse fra et
ikke-Schengenland. Ordningen foreslås således at omfatte luftfarts-, bus-, tog- og færge-
drift, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, tilsigtes der med lovforsla-
get ingen ændring af betingelserne i udlændingelovens § 59 a for strafansvar, bødeniveau-
et mv., jf. nærmere herom lovforslagets pkt. 2.1.1.
Det medfører bl.a., at der alene pålægges strafansvar i de tilfælde, hvor der ikke er foreta-
get kontrol og udlændingen ved indrejsen ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation
og visum, eller hvor kontrollen er mangelfuld og således burde have afsløret, at de pågæl-
dende ikke havde fornøden legitimation og visum. Det medfører ligeledes, at der alene vil
skulle rejses tiltale ved gentagne overtrædelser, hvilket eksempelvis vil sige, at der ikke skal
rejses tiltale i enkeltstående tilfælde, hvor en udlænding er bragt til landet uden fornøden
rejselegitimation og visum.
For så vidt angår sanktionsniveauet kan der, som anført i Rigsadvokatens høringssvar,
henvises til Rigsadvokatmeddelelse nr. 7 fra 2006 om udlændingelovens § 59, § 59 a og §
59 b, hvoraf det fremgår, at bødetaksten er satsreguleret til 12.000 kr. pr. person. Der er
ikke med lovforslaget lagt op til at ændre på det aktuelle bødeniveau.
2.3.2. Tilrettelæggelse af kontrollen
Gorissen Federspiel
påpeger, at det er væsentligt for transportørerne, at der er fuld klar-
hed over, hvilken kontrol de skal udføre, og hvilke beføjelser de har i forhold til håndtering
af udlændinge, der ikke opfylder kravene.
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederifor-
ening, Dansk Erhverv, Danske Busvognmænd, DI Transport og Dansk Tog
samt
HH Ferries
Group
har udtrykt ønske om, at der udarbejdes detaljerede og klare retningslinjer for
kontrollen og for, hvilken dokumentation der kan accepteres af de ansvarlige transportø-
rer, ligesom der bør tilbydes uddannelse af eller kurser til de berørte medarbejdere.
Dan-
ske Færger
anfører, at det er uklart, hvad der forstås ved identitetsdokumentation, her-
under om sygesikringsbevis er tilstrækkelig dokumentation.
Danske Speditører
anfører, at det bør fremgå af lovbemærkningerne, at transportørerne
skal tilrettelægge den nødvendige personkontrol under hensyntagen til godstransportens
bevægelighed og fremkommelighed.
HH Ferries Group
og
Sydtrafik
anfører, at det bør præciseres, hvordan transportørerne
skal gennemføre kontrollen, herunder om transportørerne vil blive bistået af myndighe-
derne.
Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv, Dansk Luftfart, Dansk Flygtningehjælp, Danske
Færger, DSB, SAS, SOS mod Racisme, Rederiet Scandlines Danmark ApS
og
Sydtrafik
anfører, at transportørerne vil have vanskeligt ved at ægthedsvurdere rejselegitimation og
udstedte visa.
Sydtrafik
finder det tvivlsomt, om vognmændene er i stand til at foretage
den kontrol, som forudsættes med lovforslaget, og om tysk politi kan eller vil bistå chauf-
førerne i en situation, hvor en passager nægter at forlade bussen på grund af uenighed om
rejsedokumenter mv.
Side
7/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Brancheforeningen Dansk Luftfart, DI Transport og Dansk Tog, SAS samt Sydtrafik
har
udtrykt bekymring for, at personalets afvisninger af flygtninge uden fornøden rejselegiti-
mation kan udvikle sig til en utryg situation for personalet.
Arriva
anfører, at kontrollen vil
ske uden magtbeføjelser, og at det kan være nødvendigt at tilkalde politiet, hvis en passa-
ger nægter at forlade toget. Arriva bemærker desuden, at det vil blive nødvendigt at lade
et eksternt vagt- og sikringsfirma udøve kontrollen.
Indvandrerrådgivningen
og
SOS mod Racisme
forudser, at transportørernes kontrol af
rejsedokumenter vil være diskriminerende, idet den navnlig vil være rettet mod personer
med mørk hud- eller øjenfarve og ikke-dansktalende personer.
Danmarks Rederiforening
og
Bilfærgernes Rederiforening
mener, at det bør præciseres,
at transportøren har ret til at afvise rejsende, herunder danske statsborgere, som har
billet, men som ikke er i besiddelse af gyldig rejselegitimation og visum.
Lovforslaget regulerer ikke spørgsmålet om transportørernes tilrettelæggelse af kontrol-
len.
Kravene til rejselegitimation og visum ved indrejse i Danmark er nærmere reguleret i ud-
lændingelovens § 39 og i regler udstedt i medfør her. Listen over visumpligtige lande samt
listen over anerkendte og ikke-anerkendte rejsedokumenter kan findes på hjemmesiden
nyidanmark.dk. De danske myndigheder vil foranledige, at transportørerne får stillet rele-
vant vejledning om rejselegitimation (typisk pas) og visum til rådighed.
Lovforslaget berører ikke spørgsmålet om transportørens ret til at afvise betalende rejsen-
de. Dette vil bero på den civilretligt indgåede aftale mellem transportøren og den rejsende.
Det bemærkes, at en transportør efter den forslåede ordning ikke kan ifalde strafansvar for
at transportere en dansk statsborger uden rejselegitimation til landet.
2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser
Domstolsstyrelsen
har anført, at lovforslaget må forventes at medføre lidt flere sager ved
domstolene, og at udgifterne forbundet hermed umiddelbart vil blive af begrænset betyd-
ning.
En række høringsparter har anført, at lovforslaget vil kunne indebære betydelige admini-
strative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, og at disse meromkostninger bør
kompenseres af staten.
Ifølge
Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederiforening, Danske Havne, Gorris-
sen Federspiel
samt
HH Ferries Group
bør der stilles ensartede krav til alle operatører af
persontransport fra og til Danmark.
Danske Havne
bemærker, at lovforslaget bør konsekvensanalysereres, og at analysen bør
vurdere proportionaliteten af forslaget i forhold til formålet, og at stikprøve- eller risiko-
baseret kontrol i den forbindelse bør overvejes som alternativ.
Dansk Luftfart, DI Transport
og
SAS
er af den opfattelse, at en indførelse af transportør-
ansvar ikke bør ske automatisk, men bør afvente en nærmere evaluering af grænsekon-
trollens virkning. Dette er en nødvendig forudsætning for at begrænse de byrder, som
forslaget vil indebære for luftfartsvirksomhederne.
Side
8/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Enhver transportør omfattet af lovforslaget risikerer at ifalde strafansvar, hvis transportø-
ren bringer en udlænding uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet over en
grænse, hvor der er indført midlertidig grænsekontrol.
Som det fremgår af pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren beslutning om at bringe udlændingelovens § 59 a, stk. 1, i
anvendelse i forbindelse med, at der er indført midlertidig grænsekontrol ved en indre
Schengengrænse kunne medføre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv. Omfanget af disse konsekvenser vil bl.a. afhænge af, i hvilket omfang den fore-
slåede ordning anvendes.
2.5. Høringsfristen
En række høringsparter har kommenteret den korte høringsfrist.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal bemærke, at det under normale om-
stændigheder ville være mest hensigtsmæssigt, at lovforslaget blev undergivet en sædvan-
lig behandling i Folketinget, og at det blev sendt i høring med en frist på 4 uger.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, kan det i lyset af ind-
førelsen af midlertidig grænsekontrol i Sverige, Norge og Tyskland ikke udelukkes, at det
også kan blive nødvendigt for Danmark midlertidigt at indføre grænsekontrol ved grænser
til andre Schengenlande. På grund af den ekstraordinære situation, hvor Danmark pludse-
lig vil kunne opleve, at presset øges voldsomt i form af markant højere indrejsetal og et
markant højere antal asylansøgere, er der behov for, at lovforslaget behandles hurtigt.
Regeringen har derfor fremsat ønske om, at lovforslaget hastebehandles.
3. Lovforslaget
Der er foretaget en række lovtekniske ændringer og redaktionelle justeringer af lovudka-
stet.
Endvidere er der foretaget følgende ændringer og præciseringer i lovforslagets bemærk-
ninger:
De økonomiske og administrative konsekvenser, som følger af lovforslaget er ind-
sat, jf. pkt. 3, 4 og 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er præciseret i pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at be-
stemmelsen i udlændingelovens § 59a, stk. 1 omfatter luftfartsselskaber og andre
transportører, der transporterer passagerer til Danmark. Transportøransvaret vil
således kunne gøres gældende over for erhvervsmæssig luft-, sø-, tog- og bus-
transport over danske landegrænser. Bestemmelsen omfatter derimod ikke al-
mindelig biltransport, herunder almindelig taxakørsel.
Side
9/10
L 74 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der henvises under pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger til Rigs-
advokatens Meddelelse nr. 7-2006, hvoraf det aktuelle sanktionsniveau fremgår.
Under pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det præciseret, at en
beslutning om at indføre grænsekontrol ved visse grænser, f.eks. en landegræn-
se, ikke automatisk vil medføre, at betingelserne for at indføre grænsekontrol ved
grænser, herunder f.eks. i forhold til lufthavne, er opfyldt.
Det fremgår nu under pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
transportøren skal gives et varsel, inden ministerens beslutning om at indføre
transportøransvar får virkning.
Side
10/10