Skatteudvalget 2015-16
L 71
Offentligt
1580251_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, selskabsskattelo-
ven og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes konsolideringsfradrag og overførselsreg-
len for fonde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 10. december 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at redegøre for den model for overdragelse af virksomheden til almennyttige fonde uden beskatning, der er anført i afsnittet Samspil i høringssvaret fra danske fonde (bilag 2), til skatteministeren
1580251_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den model for overdragelse af virksomheden til almennyt-
tige fonde uden beskatning, der er anført i afsnittet ”Samspil” i høringssvaret fra danske
fonde (bilag 2), hvor det anføres: ”idet der allerede er mulighed for at overdrage virksom-
heder til almennyttige erhvervsdrivende fonde uden beskatning, såfremt overdragelsen
sker fra et holdingselskab”.
Svar
Den mulighed for at overdrage virksomheder til almennyttige erhvervsdrivende fonde
uden beskatning, som der henvises til i spørgsmålet og i høringssvaret fra danske fonde,
kan ifølge praksis finde anvendelse, hvor et holdingselskab overdrager sit datterselskab til
en fond, der har almennyttige eller almenvelgørende formål.
Det er en betingelse, at gaven ikke kan anses for ydet for direkte eller indirekte at tilgode-
se andre interesser end hovedaktionærens ideelle interesse i at fremme den modtagende
fonds almennyttige eller almenvelgørende formål. En erhvervsdrivende fond, som ikke
(også) har et almennyttigt formål, har ikke mulighed for at anvende den ovenfor beskrev-
ne model. Fonde, der udelukkende er erhvervsdrivende, vil således ikke kunne anvende
modellen.
Det bemærkes, at et selskab som udgangspunkt ikke vil være skattepligtigt ved afståelse af
et datterselskab. Gaver, der ydes til en fonds grundkapital, vil endvidere ikke være skatte-
eller afgiftspligtige for fonden, medmindre der er tale om en såkaldt familiefond – dvs. en
fond, i hvis vedtægter der tillægges medlemmer af bestemte familier fortrinsret til udde-
linger fra fonden eller fortrinsret til at indtage bestemte stillinger mv., jf. § 7 i lov om
fonde og visse foreninger og § 8 i lov om erhvervsdrivende fonde.
Det skal endvidere bemærkes, at praksis for anvendelsen af den ovenfor beskrevne model
beror på konkrete afgørelser fra bl.a. Højesteret, Skatterådet og Ligningsrådet. Det vil
derfor i hvert enkelt tilfælde skulle vurderes, hvorvidt betingelserne for at benytte den
beskrevne model er opfyldt, herunder i hvilket omfang den modtagende fonds formål er
almennyttigt eller almenvelgørende, samt om hovedaktionæren i selskabet har en direkte
eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i ydelsen af gaven.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 12 til L 71, FT 2015-16.
Side 2 af 2