Skatteudvalget 2015-16
L 70 Bilag 1
Offentligt
1571569_0001.png
21. november 2015
J.nr. 15-3155177
Resumé af forslag til lov om nedsættelse af NOx-
afgiften, tilretning og senere ophævelse af bundfradra-
get i NOx-afgiftsloven, indførelse af forbrugsregistre-
ring for afgifterne på affaldsvarme og ændring af visse
miljø- og energiafgifter
Lovforslaget har til formål at udmønte en del af finanslovsaftalen for 2016 mellem rege-
ringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Det foreslås, at NOx-afgiften som aftalt nedsættes til 5,0 kr. pr. kg udledt NOx fra den 1.
juli 2016. Det vil forbedre danske virksomheders konkurrenceevne og fastholde danske
arbejdspladser. Det foreslås desuden, at bundfradraget for særligt store udledere samtidig
ophæves. En nedsættelse af NOx-afgiften og samtidig ophævelse af bundfradraget inde-
bærer imidlertid lempelser for alle virksomheder og husholdninger. Det er fortsat regerin-
gens mål at afskaffe NOx-afgiften. Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 360 mio. kr. i 2016 og ca. 700 mio. kr. i 2017. Mindreprovenuet efter til-
bageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 380 mio. kr. i 2017. Ud af den umiddelbare
lempelse på ca. 700 mio. kr. i 2017 skønnes erhvervslivet at opnå en umiddelbar lempelse
på ca. 380 mio. kr., mens husholdningerne skønnes at få en umiddelbar lempelse på ca.
320 mio. kr.
Indtil NOx-afgiften nedsættes og bundfradraget ophæves, foreslås det at tilpasse bund-
fradraget i NOx-afgiften. Europa-Kommissionen har godkendt bundfradraget i NOx-
afgiften som lovlig statsstøtte under forudsætning af, at der altid som minimum betales 20
pct. i NOx-afgift. Danmark er over for Europa-Kommissionen forpligtet til at sikre, at
loven lever op til betingelserne i statsstøttegodkendelsen. På den baggrund foreslås det, at
der skabes hjemmel i loven til at sikre, at der altid som minimum betales 20 pct. i NOx-
afgift, dvs. 20 pct. af afgiften uden bundfradrag.
Det foreslås herudover, at der indføres mulighed for, at virksomheder med et stort var-
meforbrug kan forbrugsregistreres for afgifterne på affaldsvarme på samme vilkår, som er
gældende i forhold til forbrugsregistrering for eksempelvis kulbaseret varme. Forslaget
indebærer en likviditetsmæssig fordel for de berørte virksomheder, herunder for større
gartnerivirksomheder. Der foreslås endvidere foretaget tekniske justeringer i en række
afgiftslove.
Den del af lovforslaget, der vedrører nedsættelse af NOx-afgiften og ophævelse af bund-
fradraget, er samtidig med fremsættelsen sendt i høring med forkortet frist til den 27.
november 2015. Da lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2016, der er ind-
gået den 19. november 2015, har det beklageligvis ikke været muligt at sende lovforslaget
i høring inden fremsættelsen.