Skatteudvalget 2015-16
L 69
Offentligt
1579590_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3097916
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 69 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Nedsættelse
af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 1. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren
1579590_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2015 fra Det Økologiske
Råd, jf. L 69 – bilag 3.
Svar
Det skal indledningsvis bemærkes, at der ved besvarelsen her alene er kommenteret på
Det Økologiske Råds bemærkninger til nedsættelsen af registreringsafgiften. I forhold til
Det Økologiske Råds bemærkninger om nedsættelsen af NOx-afgiften henvises til svaret
på SAU L 70 (2015 – 16)– spørgsmål 1.
Det Økologiske Råds bemærkninger til nedsættelsen af registreringsafgiften
Det Økologiske Råd anfører, at nedsættelsen af registreringsafgiften tilskynder til at købe
flere og større biler, som alt andet lige vil have et større brændstofforbrug. Den forudsat-
te adfærdseffekt dækker således over, at folk køber flere og dyrere biler samt bruger mere
benzin og diesel.
Det Økologiske Råd anfører endvidere, at sænkningen af afgiften skal ses i sammenhæng
med, at afgiften allerede er faldet stærkt siden omlægningen 2007. Da faldt det årlige pro-
venu med ca. 10 mia. kr. i takt med EU's skærpede krav til nye bilers brændstofforbrug.
Det betyder, at man i dag giver afgiftsrabatter til ca. 90 pct. af de nye biler, som om de var
særligt brændstofbesparende.
Hertil bemærkes
Nedsættelsen af registreringsafgiften må forventes at øge CO2-udledningen via flere
biler og hermed et større forbrug af benzin og diesel. CO2-udledningen fra vejtrans-
porten skønnes med betydelig usikkerhed at blive øget med i størrelsesordenen 2.000
tons CO2 årligt, som følge af flere nye personbiler. Efterhånden som ændringen slår
igennem på hele bilparken, skønnes CO2-effekten at udgøre i størrelsesordenen 30.000
tons årligt. Effekten er således begrænset set i forhold til transportsektorens samlede
CO2-udledning, idet den ifølge Energistyrelsens ”Energistatistik 2013” i 2013 udgjorde
14.090.000 tons CO2.
Dyrere og større biler behøver endvidere ikke føre til en øget CO2-udledning i absolut-
te termer, idet flere af de større biler i dag kan køre langt på literen. Samtidig betyder
reduktionen, at det bliver billigere at vælge en bil, som er dyrere, fordi den har en god
brændstoføkonomi.
Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning bør CO2-reduktioner ske der, hvor det er
mest omkostningseffektivt. CO2-skyggeprisen (samfundsøkonomisk pris for at udlede
1 ton mindre CO2) på bilområdet er varierende, men er generelt høj. Dvs. omkost-
ningseffektive reduktioner af CO2-udledningen bør i udgangspunktet ske gennem
andre kanaler end via bilbeskatningen.
Med det nuværende skattesystem overstiger bilafgifterne i gennemsnit de eksterne
omkostninger forbundet med kørsel. Det Miljøøkonomiske Råd vurderede således i
Side 2 af 3
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren
1579590_0003.png
deres rapport fra februar 2013, at den nuværende personbilbeskatning er godt dobbelt
så høj som de negative eksterne omkostninger. Mens de mindste og mest brændstofef-
fektive biler betaler en afgift, der nogenlunde svarer til de eksterne omkostninger, beta-
ler familiebilerne og især de mere luksusprægede biler en afgift, der overstiger de eks-
terne omkostninger, hvilket netop kan henføres til den høje afgiftssats på 180 pct.
Nedsættelsen af registreringsafgiften giver således anledning til en samfundsøkonomisk
effektivitetsgevinst, uanset at CO2-udledningen fra vejtransporten øges.
I forhold til omlægningen af bilafgifterne i 2007 og indførelsen af fradrag og tillæg for
brændstoføkonomi, så er det rigtigt, at stadigt flere biler får stadigt større fradrag, og at
mere end 90 pct. af de nye personbiler får fradrag i afgiften. Det afspejler, at nye bilers
brændstoføkonomi er blevet markant forbedret siden omlægningen og dermed, at deres
gennemsnitlige CO2-udledning er reduceret. Krav på EU-niveau til nye bilers CO2-
udledning må forventes at have bidraget til denne udvikling, men fradrag og tillæg i regi-
streringsafgiften betyder givetvis også, at bilkøberne vælger en mere brændstoføkonomisk
bil, end de ellers ville have gjort.
Skatteministeriet skønner, at fradragene for personbiler har medført en umiddelbar re-
duktion i provenuet fra registreringsafgiften på omkring 4 mia. kr. i 2014.
Side 3 af 3