Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 66 Bilag 4
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/11989
Ændringsforslag til L 66
til 2. behandlingen af
Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner
(Ændret minimumskrav til mentorindsats, sammenlægning af rammer for mentor og aktiv indsats m.v.)
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
...:
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 96
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk. 3.
En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som i perioder på grund af personlige forhold ikke
aktuelt kan deltage i tilbud efter stk. 2, har ret og pligt til tilbud om mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil
personen kan deltage i tilbud efter stk. 2. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en periode på 6 måneder,
og der skal som minimum være kontakt en gang hver anden uge mellem mentor og personen. Tilbud om
mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis personen i stedet kan påbegynde et tilbud efter stk. 2. Kan personen
efter de 6 måneder fortsat ikke deltage i tilbud efter stk. 2, skal der gives et nyt tilbud om mentorstøtte.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.””
[Præcisering af ret og pligt til mentor til aktivitetsparate kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere
omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
"02. I
§ 118 a, stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres "jf. stk. 3," til: "jf. stk. 4,".”
[Teknisk korrektion]
L 66 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 1
Med aftalen om kontanthjælpsreformen fra 2013 blev mentorstøtte efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats indført som tilbud på samme måde som tilbud om vejledning og opkvalificering,
virksomhedspraktik og løntilskud. Det fremgår af aftalen, at aktivitetsparate ledige skal have ret og pligt til
en mentor i perioder, hvor kommunen vurderer, at de aktuelt ikke kan deltage i øvrig aktiv indsats.
Dette blev udmøntet i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats således, at aktivitetsparate kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, som på grund af personlige forhold ikke er i stand til at gå i gang med deres
første ret og pligt-tilbud om enten vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med
løntilskud, har ret og pligt til tilbud om tilbud om mentorstøtte, indtil de bliver i stand til at kunne deltage i
en af disse 3 tilbudstyper. Mentorstøtten kan gives for en periode på 6 måneder og kan kun afbrydes, hvis
personen i stedet kan påbegynde et af de øvrige tilbudstyper. Hvis personen efter de 6 måneder fortsat
ikke kan deltage i en af de øvrige tilbudstyper, skal der gives et nyt tilbud om mentorstøtte. Der skal efter
de gældende regler være ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Ankestyrelsen har i sit nyhedsbrev nr. 5 fra oktober 2015 fastslået, at dette for så vidt angår
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere alene angår det første ret og pligt-tilbud, som skal gives senest
efter 6 måneder med kontanthjælp. For kontanthjælpsmodtagere, der har overstået deres første ret og
pligt-tilbud, og som ikke kan deltage i tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud, har kommunerne efter de gældende regler mulighed for at give mentorstøtte,
men der er ikke regler om, at det skal gives som et ret og pligt-tilbud med de ovennævnte krav om et halvt
års varighed og ugentlig kontakt.
Det fremgår ikke af aftalen om kontanthjælpsreformen, at denne ret og pligt til mentorstøtte for personer,
der ikke kan deltage i andre former for tilbud, alene skal gælde for det første ret og pligt-tilbud. Det
fremgår heller ikke af bemærkningerne til lovforslaget, L 223. af 23. maj 2013, som udmøntede
kontanthjælpsreformen, at dette skulle være tilfældet. Derimod fremgår det af bemærkningerne til
lovforslaget, at det foreslås, at særligt udsatte kontanthjælpsmodtagere, som ikke har mulighed for at
deltage i almindelige aktive tilbud, skal tilbydes en mentor, jf. pkt. 2.10., således at ingen bliver overladt til
sig selv.
Der er derfor tale om en fejl, når ret og pligt-mentoren ikke er skrevet ind i reglerne for ret og pligt til
efterfølgende tilbud, men alene i reglerne for første ret og pligt-tilbud.
Dette underbygges af, at de økonomiske konsekvenser af mentorordningen ved udmøntningen af
kontanthjælpsreformen blev beregnet med udgangspunkt i målgruppens størrelse (den tidligere match 3-
målgruppe) og en times mentorstøtte pr. uge i 52 uger. Der blev således ikke regnet med, at ret- og pligt-
mentoren kun skulle gælde for første tilbud.
Det foreslås derfor, at reglerne om ret og pligt til mentorstøtte for aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan deltage i andre former for tilbud, ændres, således at det også
omfatter efterfølgende ret og pligt-tilbud, og således at der skal være kontakt til mentor mindst en gang
hver anden uge, således som det også er foreslået ved det første ret og pligt-tilbud i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 1.
L 66 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det vurderes, at ændringsforslaget ikke har økonomiske konsekvenser, idet der i den bagvedliggende
økonomi er taget udgangspunkt i, at ret og pligt-mentor også gælder for gentagne tilbud.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion, som følge af at der foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 118 a, og det
gældende stk. 3 herefter bliver stk. 4. Henvisningen i § 118 a stk. 2, til stk. 3, skal derfor rettelig være en
henvisning til stk. 4.