Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 66 Bilag 1
Offentligt
1571597_0001.png
Lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2015-16
Fremsat den 20. november 2015 af Beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner
(Ændret minimumskrav til mentorindsats, sammenlægning af rammer for mentor og aktiv indsats m.v.)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, som ændret ved §
35 i lov nr. 994 af 30. august 2015 og § 2 i lov nr. 1000 af
30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 93, 2. pkt.,
og i
§ 96 c, 2. pkt.,
ændres »ugentlig kon-
takt« til: »kontakt en gang hver anden uge«.
2.
I
§ 118, stk. 1,
ændres »jf. stk. 5,« til: »jf. stk. 6,«.
3.
§ 118, stk. 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en
kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for per-
soner omfattet af § 2, nr. 2, og personer omfattet af § 2, nr.
12, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate.
Stk. 5.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 6, refunderer
staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter
kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31
b, stk. 2.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
4.
I
118, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »jf. stk. 6,« til: »jf.
stk. 7,«.
5.
I
§ 118 a, stk. 1,
ændres »som nævnt i stk. 2,« til: », jf.
stk. 3,«.
6.
I
§ 118 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 3, refunderer
staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter
kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 4-7.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
7.
§ 121 a
ophæves.
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013,
som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 790 af 28. juni 2013, § 7 i
lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8 i lov nr. 1610 af 26. december
2013, § 11 i lov nr. 720 af 25. juni 2014, § 6 i lov nr. 1486
af 23. december 2014, § 30 i lov nr. 174 af 24. februar 2015
og senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
ændres »kontanthjælps-,« til: »kon-
tanthjælpsmodtagere (ved aktivering efter kapitel 10 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun refusionsberetti-
gede udgifter, jf. § 118 i samme lov), aktivering af«, efter
»modtagere af uddannelseshjælp« indsættes: »(ved aktive-
ring efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
dog kun refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme
lov)«, og efter »jobrettet uddannelse,« indsættes: »refusions-
berettigede udgifter til mentorstøtte, jf. § 118 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats,«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på tilbud
om mentorstøtte, der er bevilget før den 1. januar 2016. For
sådanne tilbud finder de hidtil gældende regler anvendelse.
BE006562
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/11989
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1. Indledning
Der bruges årligt omkring 4 mia. kr. på aktive indsatser til
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere i beskæftigelsessy-
stemet, herunder mentorstøtte.
Det indgår i finanslovsaftalen for 2016, at der skal ske en
målretning af indsatsen, der tilvejebringer en offentlig be-
sparelse på 400 mio. kr. Samtidig understøttes et mere virk-
somhedsrettet fokus i indsatsen.
Indledning
Lovforslagets indhold
Ændret minimumskrav til mentorindsats
Gældende ret
Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
Gældende ret
Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye ramme
Gældende ret
Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændret minimumskrav til mentorindsats
Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye ramme
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
Målretningen skal ses i lyset af, at der generelt er positive
effekter af en virksomhedsrettet indsats, mens der ikke er
dokumentation for generelle positive effekter af øvrig vej-
ledning og opkvalificering.
Elementerne i lovforslaget er følgende:
Ændret minimumskrav til mentorindsats. Minimumskravet
til mentorindsatsen for udsatte kontanthjælpsmodtagere lem-
pes. Der er i dag et krav om, at personer, som får mentor-
støtte, fordi de ikke kan deltage i andre aktive tilbud, skal
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0003.png
3
have kontakt til mentor minimum én gang hver uge. Det
foreslås, at dette minimumskrav ændres til én gang hver an-
den uge. Dermed reduceres intensiteten i kravet om ret og
pligt til mentor for målgruppen, mens proceskravet til kom-
munernes tilrettelæggelse af mentorindsatsen lempes.
Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og
opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate.
Den statslige refusion af kommunernes driftsudgifter til øv-
rig vejledning og opkvalificering afskaffes for jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate ud-
dannelseshjælpsmodtagere, samt jobparate og åbenlyst ud-
dannelsesparate integrationsydelsesmodtagere uden for inte-
grationsprogrammet. I dag medfinansierer staten 50 pct. af
kommunernes driftsudgifter til øvrig vejledning og opkvali-
ficering efter 2 års hjælp inden for et rådighedsbeløb. For-
slaget vil mindske incitamentet til iværksættelse af øvrig
vejledning og opkvalificering, og dermed styrkes kommu-
nernes fokus på virksomhedsrettede tilbud.
Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt re-
duktion af den nye ramme. Den særskilte ramme for refu-
sion af kommunernes udgifter til mentorstøtte foreslås op-
hævet. I stedet foreslås refusionen af kommunernes mentor-
udgifter omfattet af de to rådighedsbeløb for kommunernes
driftsudgifter til aktivering. Det vil understøtte, at kommu-
nerne i højere grad prioriterer indsatser, der er afstemt efter
lokale forhold og den enkeltes behov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændret minimumskrav til mentorindsats
2.1.1. Gældende ret
Efter § 93 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som blev
indført i forbindelse med kontanthjælpsreformen, har aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere, der på grund af personli-
ge forhold ikke aktuelt kan deltage i tilbud om vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik og nytteindsats, eller
ansættelse med løntilskud, ret og pligt til tilbud om mentor-
støtte. Det samme er efter § 96 c tilfældet for aktivitetspara-
te uddannelseshjælpsmodtagere, som på grund af personlige
forhold ikke aktuelt kan deltage i de nævnte tilbud.
Ifølge disse to bestemmelser gælder dette også for aktivitets-
parate integrationsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet
af integrationsprogrammet efter integrationsloven, og som
dermed er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter disse gældende regler skal tilbuddet om mentorstøtte
gives for en periode på 6 måneder, og der skal som mini-
mum være ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Tilbud om mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis personen i
stedet kan påbegynde et tilbud om vejledning og opkvalifi-
cering, virksomhedspraktik og nytteindsats, eller ansættelse
med løntilskud.
2.1.2. Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås at ændre de gældende bestemmelser i lovens §§
93 og 96 c, således at minimumskontakten til mentor for
personer, som ikke kan deltage i andre aktive tilbud, lempes
fra, at der skal være kontakt mellem mentor og personen mi-
nimum én gang om ugen til et krav om kontakt minimum én
gang hver anden uge.
Med forslaget gøres tilbud om mentorstøtte mere fleksibelt.
Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at tilbyde yderlige-
re mentorstøtte, hvis de vurderer, at det er hensigtsmæssigt.
Kommunerne får med forslaget større frihed til at tilrette-
lægge kontakten med udgangspunkt i den enkeltes behov for
mentorstøtte.
2.2. Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og
opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
2.2.1. Gældende ret
Efter § 118, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
refunderer staten inden for et rådighedsbeløb 50 pct. af en
kommunes udgifter for dagpengemodtagere, kontanthjælps-
modtagere, ledige selvforsørgende og uddannelseshjælps-
modtagere, samt integrationsydelsesmodtagere, som er om-
fattet af loven, når udgiften blandt andet angår tilbud om
vejledning og opkvalificering efter kapitel 10, herunder del-
tagerbetaling.
Der ydes dog efter lovens § 118, stk. 3, ikke refusion for en
kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, om or-
dinær uddannelse (uddannelser, der har hjemmel i lov, som
udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod beskæf-
tigelse på arbejdsmarkedet) til jobparate kontanthjælpsmod-
tagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate in-
tegrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, i de første 9 måneder på kon-
tanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra
første henvendelse til kommunen om hjælp. Tilbud efter §
32 a om læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus m.v. er
dog omfattet af § 118, stk. 1.
Der ydes efter lovens § 118, stk. 4, heller ikke refusion for
en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, om
øvrig vejledning og opkvalificering (uddannelser og kurser,
der ikke er omfattet af nr. 1, samt særligt tilrettelagte projek-
ter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannel-
sesforløbet, danskundervisning og korte vejlednings- og af-
klaringsforløb) til jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsy-
delsesmodtagere, som er omfattet af loven, i de første 24
måneder på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrati-
onsydelse fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
2.2.2. Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås at ændre de gældende regler i lovens § 118, stk.
4, om refusionen af udgifter til øvrig vejledning og opkvali-
ficering for jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0004.png
4
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobpa-
rate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsydelsesmod-
tagere, der er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, således at refusionen afskaffes helt for disse målgrup-
per.
Kommunerne vil fortsat kunne hjemtage refusion for deres
udgifter til ordinær uddannelse efter de hidtil gældende reg-
ler.
Der er i dag omkring 1.900 jobparate kontanthjælpsmodta-
gere og knap 500 åbenlyst uddannelsesparate uddannelses-
hjælpsmodtagere, der er fuldtidsaktiverede i øvrig vejled-
ning og opkvalificering.
Jobparate og åbenlyst uddannelsesparate er de grupper
under kontanthjælpssystemet, der forventes hurtigst muligt
at komme enten i job eller uddannelse. Undersøgelser peger
på, at virksomhedsrettede indsatser, som f.eks. virksomheds-
praktik i lovens kapitel 11, har bedst effekt i forhold til at få
ledige i beskæftigelse. Samtidig har en effektanalyse af nyt-
teindsatsen udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet vist, at
afgangsraten fra uddannelseshjælp mere end fordobles, når
åbenlyst uddannelsesparate deltager i og gennemfører en
nytteindsats.
Med forslaget vil kommunernes incitament til at anvende
andre tilbudstyper end øvrig vejledning og opkvalificering,
herunder særligt virksomhedsrettede tilbud, blive øget rela-
tivt set. Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at give øv-
rig vejledning og opkvalificering i de situationer, hvor det
vurderes hensigtsmæssigt, selv om det sker uden refusion.
2.3. Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt
reduktion af den nye ramme
2.3.1. Gældende ret
Efter § 121 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct. statsrefusion af
kommunernes udgifter til mentorer efter lovens kapitel 9 b
til personer, der er omfattet af målgrupperne i § 2, nr. 3-10
og 12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med henblik på
at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud,
ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær an-
sættelse. Målgrupperne omfatter aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, revalidender, sygedagpengemodtagere,
førtidspensionister, fleksjobvisiterede og personer i fleksjob,
nyuddannede handicappede, personer under 18 år, som har
behov for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats,
ledige selvforsørgende, uddannelsesparate og aktivitetspara-
te uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og ud-
dannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfat-
tet af loven. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en perio-
de på op til 6 måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion af kommunernes ud-
gifter til mentorer efter § 31 b, stk. 2, til alle personer, der er
omfattet af én af lovens målgrupper i § 2, som udskrives fra
psykiatrisk indlæggelse, og som har ret til mentor i op til 3
måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst
6 måneder i alt. Målgrupperne i § 2 er – ud over de i afsnit-
tet ovenfor nævnte – dagpengemodtagere, jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere, jobparate integrationsydelsesmodtage-
re, der er omfattet af loven, og personer, der modtager res-
sourceforløbsydelse.
Efter § 121 a, stk. 2, udmelder beskæftigelsesministeren
hvert år en ramme for udgifter til tilbud om mentorstøtte til
hver kommune på baggrund af årets finanslov. Der bliver
således udmeldt en øvre ramme for, hvor store udgifter
kommunerne kan hjemtage refusion for. Der bliver til brug
for kommunernes budgetlægning udmeldt en foreløbig ram-
me på baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme
på baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter § 118, stk. 1-4, refunderer staten inden for et rådig-
hedsbeløb som udgangspunkt 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter til aktivering m.m. for personer, der er omfat-
tet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13, dvs. dagpengemodta-
gere, jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
ledige selvforsørgende, uddannelsesparate og aktivitetspara-
te uddannelseshjælpsmodtagere og integrationsydelsesmod-
tagere, der er omfattet af loven.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118, stk. 5,
som antallet af personer, der er omfattet af lovens § 2, nr.
1-3, 12 og 13, herunder personer, der deltager i tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 eller 6 ugers job-
rettet uddannelse efter kapitel 8 a, men ikke personer, der
deltager i tilbud om uddannelsesløft efter § 33 a og uddan-
nelse inden for den regionale uddannelsespulje efter § 33 b,
ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele kroner, som
fastsættes på årets finanslov. Beskæftigelsesministeren of-
fentliggør senest den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det
kommende finansår.
Efter § 118, stk. 6, offentliggør Beskæftigelsesministeriet
endvidere en opgørelse over det antal bruttoledige helårsper-
soner omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, som kommunen skal
lægge til grund for beregningen af rådighedsbeløbet.
Efter § 118 a, stk. 1, refunderer staten inden for et rådig-
hedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter til aktivering
m.m. for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, (revalidender
inkl. forrevalidender), personer, der er omfattet af § 2, nr. 5,
(sygedagpengemodtagere), hvis personen er visiteret til ka-
tegori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om sygedag-
penge, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, (fleksjobvi-
siterede), og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov
om aktiv socialpolitik.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118 a, stk.
2, som antallet af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 5,
(revalidender og sygedagpengemodtagere) herunder perso-
ner, der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, (flek-
sjobvisiterede), og som modtager ledighedsydelse efter § 74
i lov om aktiv socialpolitik eller deltager i 6 ugers jobrettet
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0005.png
5
uddannelse efter § 73 b, jf. stk. 3, ganget med driftsloftet i
form af et beløb i hele kroner, som fastsættes endeligt på
årets finanslov. Beskæftigelsesministeren offentliggør senest
den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det kommende finansår.
Efter § 118 a, stk. 3, offentliggør Beskæftigelsesministeriet
en opgørelse over det antal bruttoledige helårspersoner om-
fattet af § 2, nr. 4, 5 og 7, som kommunen skal lægge til
grund for beregningen af rådighedsbeløbet.
Der er således to forskellige rådighedsbeløb for refusion af
udgifter til aktivering m.m. til de to forskellige grupperinger
i henholdsvis §§ 118 og 118 a.
2.3.2. Den foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås, at den særlige mentorramme i § 121 a afskaf-
fes, og at kommunerne i stedet vil skulle hjemtage refusion
af deres udgifter til mentorstøtte inden for de to rådigheds-
beløb for refusion af udgifter til aktivering m.m. til de to
forskellige grupperinger i henholdsvis §§ 118 og 118 a. Det
foreslås samtidig, at driftsloftet over aktiveringsudgifterne
til ledighedsafhængige målgrupper reduceres svarende til en
forventet reduktion af bruttoudgifterne med 146 mio. kr. år-
ligt.
Det foreslås således, at den gældende § 121 a om, at der in-
den for en udmeldt ramme ydes 50 pct. statsrefusion af
kommunernes udgifter til mentorer efter lovens kapitel 9 b
til visse af lovens målgrupper, ophæves.
Det foreslås endvidere at flytte refusionen af udgifter til
mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, 8-10,
12 og 13, dvs. aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, ny-
uddannede handicappede, personer under 18 år, som har be-
hov for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats, le-
dige selvforsørgende, uddannelsesparate og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og ud-
dannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfat-
tet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt personer,
der er omfattet af § 31 b, stk. 2, ind under rådighedsbeløbet
for refusion af udgifterne til aktivering m.m. i § 118.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser i alt
Mio. kr. 2016-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Kommune
Heraf DUT
Heraf budgetgaranti
2016
-400
-257
-143
-258
116
Forslaget betyder, at staten inden for rådighedsbeløbet re-
funderer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorudgifter
til de nævnte målgrupper. Der foreslås ingen ændringer i
måden, hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende § 118,
stk. 5, opgøres. Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at
udgifterne til refusion af mentorudgifterne flyttes ind under
rådighedsbeløbet, og reduceret som følge af den foreslåede
rammereduktion. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 om de
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-
ge.
Det foreslås endvidere, at udgifter til mentorstøtte til perso-
ner, der er omfattet af § 2, nr. 4-7, flyttes ind under rådig-
hedsbeløbet for refusion af udgifterne til aktivering m.m. i §
118 a, således at staten inden for rådighedsbeløbet refunde-
rer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorudgifter til
målgrupperne. Der foreslås ingen ændringer i måden, hvor-
på rådighedsbeløbet efter den gældende § 118 a, stk. 2, op-
gøres. Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at udgifter-
ne til refusion af mentorudgifterne flyttes ind under rådig-
hedsbeløbet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Budgetreguleringen af mentorstøtte og indsats for kontant-
hjælpsmodtagere indeholder tre delelementer: 1) Ændret mi-
nimumskrav til mentorindsats, 2) Afskaffelse af refusion af
udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobparate
og åbenlyst uddannelsesparate og 3) Sammenlægning af
rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye
ramme.
Forslaget skønnes årligt at indebære samlede offentlige min-
dreudgifter for staten og kommunerne på 400 mio. kr., jf. ta-
bel 1. Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne. Lovforslaget har herudover ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
2017
-400
-254
-146
-256
110
2018
-400
-254
-146
-255
109
2019
-400
-254
-146
-255
109
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0006.png
6
Anm. : Der er mindre afvigelser mellem summerne og de enkelte beløb grundet afrunding.
3.1. Ændret minimumskrav til mentorindsats
Minimumskravet til mentorindsatsen for udsatte kontant-
hjælpsmodtagere lempes. Kravet om kontakt mellem mentor
og aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpmodtagere
og aktivitetsparate integrationsydelsesmodtagere, som er
omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der på
grund af personlige forhold ikke er i stand til at deltage i øv-
rige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, æn-
dres fra at være mindst én gang om ugen til et krav om kon-
takt mindst en gang hver anden uge.
Forslaget skønnes at indebære mindreudgifter på 110 mio.
kr. årligt. Grundet den skitserede overgangsbestemmelse i
Tabel 2. Ændret minimumskrav til mentorindsats
Mio. kr. 2016-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Kommune
Heraf DUT
2016
-90
-45
-45
-45
2017
-110
-55
-55
-45
2018
-110
-55
-55
-45
2019
-110
-55
-55
-45
2016 i § 3 om, at aftaler om ret og pligt til mentorstøtte, som
kommunerne har indgået med personer før 1. januar 2016,
fortsætter med uændret intensitet i den resterende del af den
aftalte (op til) 6 måneders periode, skønnes der at være af-
løbsudgifter i 2016 på 20 mio. kr. Den skønnede besparelse i
2016 udgør derfor 90 mio. kr.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekvenser
af forslaget fordelt på stat og kommuner.
3.2. Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og
opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
Den statslige refusion af driftsudgifter ved aktivering i øvri-
ge vejledning og opkvalificeringsforløb, jf. § 32, stk. 1, nr.
2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afskaffes for job-
parate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsespa-
rate uddannelseshjælpmodtagere, samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere uden for
integrationsprogrammet. I dag medfinansierer staten 50 pct.
af kommunernes driftsudgifter til øvrig vejledning og op-
kvalificering efter 2 års hjælp inden for et rådighedsbeløb.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekvenser
af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel 3. Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate
Mio. kr. 2016-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Kommune
Heraf DUT
2016
-144
-103
-41
102
2017
-144
-103
-41
102
2018
-144
-103
-41
102
2019
-144
-103
-41
102
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0007.png
7
Heraf budgetgaranti
-143
-143
-143
-143
3.3. Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt
reduktion af den nye ramme
Med henblik på at målrette aktiveringsindsatsen yderligere,
foreslås mentorrammen lagt sammen med bevillingerne til
driftsudgifter ved aktivering under rådighedsbeløb. Derudo-
ver reduceres den del af driftsudgifterne ved aktivering, som
vedrører de konjunkturafhængige målgrupper, med 146 mio.
kr. Som følge af at mentorudgifterne indgår, øges driftslof-
terne, mens reduktionen af driftsudgifterne samtidigt også
reducerer driftsloftet vedrørende de konjunkturafhængige
målgrupper, og dermed rådighedsbeløbene indenfor hvilken
kommunerne kan få 50 pct. refusion af deres udgifter. Grun-
det overgangsbestemmelsen for mentorstøtte i 2016, jf. af-
snit 3.1., reduceres driftsudgifterne med yderligere 20 mio.
kr. i 2016.
Den del af kommunernes mentorudgifter, der er omfattet af
reglerne om statslig refusion, foreslås omfattet af budgetga-
rantien.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekvenser
af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel 4. Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye ramme
Mio. kr. 2016-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Kommune
Heraf DUT
Heraf budgetgaranti
2016
-166
-109
-57
-315
259
2017
-146
-96
-50
-303
253
2018
-146
-96
-50
-302
253
2019
-146
-96
-50
-302
253
Anm. : Der er mindre afvigelser mellem summerne og de enkelte beløb grundet afrundning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i høring i perioden fra den 20. novem-
ber 2015 til 25. november 2015 hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag, Arbejdsmiljørådet, Arbejds-
skadeforeningen AVS, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER),
Centralorganisationernes Fællesudvalg - CFU, Dansk Er-
hverv, Danske Handicaporganisationer - DH, Dansk Indu-
stri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Vejlederforening,
Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske Regioner, Data-
tilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområ-
det, Det Centrale Handicapråd, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Dan-
mark, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsforvalt-
ningsjurister, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Fri-
villigrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
Brancheforening, KA Pleje, KL, Kooperationen, Landsfor-
eningen af Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforenin-
gen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA), Landsforenin-
gen for førtidspensionister, Lederforum, Lægeforeningen,
Produktionsskoleforening, Pension Danmark, Psykiatrifon-
den, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede uddannelser, Rådet for So-
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0008.png
8
cialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND,
Statsforvaltningerne, Sundhedskartellet, VEU-rådet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kom-
muner og regioner
Stat:
2016: 257 mio. kr.
2017: 254 mio. kr.
2018: 254 mio. kr.
2019: 254 mio. kr.
Kommuner
2016: 143 mio. kr.
2017: 146 mio. kr.
2018: 146 mio. kr.
2019: 146 mio. kr.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervs-
livet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for borger-
ne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Stat:
2016: 0 mio. kr.
2017: 0 mio. kr.
2018: 0 mio. kr.
2019: 0 mio.kr.
Kommuner
2016: 0 mio. kr.
2017: 0 mio. kr.
2018: 0 mio. kr.
2019: 0 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
somhedspraktik og nytteindsats eller ansættelse med løntil-
skud.
Tilbuddet om mentorstøtte skal gives for en periode på 6
måneder, og der skal som minimum være ugentlig kontakt
mellem mentor og personen.
Efter gældende regler i lovens § 96 c, skal aktivitetsparate
uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere - bort-
set fra uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere,
der er omfattet af integrationsprogrammet efter integrations-
loven - som i perioder på grund af personlige forhold ikke
kan deltage i tilbud som nævnt i § 96 b, have tilbud om
mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan deltage i
tilbud efter § 96 b. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i lovens § 93 om ret og pligt til første
tilbud har aktivitetsparate kontanthjælps- og integrationsy-
delsesmodtagere – bortset fra kontanthjælps- og integrati-
onsydelsesmodtagere, der er omfattet af integrationspro-
grammet efter integrationsloven – som i perioder på grund
af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud efter §§ 92 og
94, ret og pligt til tilbud om mentorstøtte. Tilbud efter §§ 92
og 94 er tilbud om enten vejledning og opkvalificering, virk-
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0009.png
9
periode på 6 måneder, og der skal som minimum være
ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Mentorstøtten skal hjælpe og støtte personen med henblik
på, at personens livssituation stabiliseres i en sådan grad, at
pågældende bliver i stand til at deltage i den relevante ind-
sats. For så vidt angår målgrupperne i lovens § 93 skal der
være tale om en arbejdsrettet indsats og for så vidt angår
målgrupperne i § 96 c skal der være tale om en uddannelses-
rettet indsats. Mentoren skal løbende mødes med personen,
f.eks. hjemme hos personen eller i forbindelse med en akti-
vitet e.l. Kontakten kan også, hvis særlige omstændigheder
taler herfor, ske på anden vis, f.eks. telefonisk. For at sikre,
at formålet med mentorstøtten opfyldes, er det dog vigtigt,
at der løbende er så konkret kontakt, at der opbygges en
støttende relation mellem mentor og personen.
Det foreslås at ændre minimumskravet i § 93 til tilbud om
mentorstøtte til aktivitetsparate kontanthjælps- og integrati-
onsydelsesmodtagere under lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, der på grund af personlige forhold ikke er i stand til
at deltage i øvrige tilbud, således at der som minimum skal
være kontakt mellem mentor og personen én gang hver an-
den uge i stedet for som i dag minimum én gang om ugen.
Det foreslås ligeledes at ændre minimumskravet i § 96 c til
tilbud om mentorstøtte til aktivitetsparate uddannelses-
hjælps- og integrationsydelsesmodtagere under lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, der på grund af personlige for-
hold ikke er i stand til at deltage i øvrige tilbud, således at
der som minimum skal være kontakt mellem mentor og per-
sonen én gang hver anden uge i stedet for som i dag mini-
mum én gang om ugen.
Da der er tale om et minimumskrav, vil jobcentrene fortsat
have mulighed for at tilbyde yderligere mentorstøtte, hvis de
vurderer, at det er hensigtsmæssigt. Kommunerne får med
forslaget større frihed til at tilrettelægge kontakten med ud-
gangspunkt i den enkeltes behov for mentorstøtte.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
punkt 2.1.
Til nr. 2
Den gældende § 118, stk. 1, indeholder en henvisning til §
118, stk. 5, om opgørelse af rådighedsbeløbet. Da der med
den foreslåede ændring i § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 5, så
det gældende stk. 5 bliver stk. 6, foreslås den gældende hen-
visning til stk. 5 ændret til en henvisning til stk. 6. Der er
tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 3
Forslaget til § 118, stk. 4
Efter gældende regler i § 118, stk. 1, refunderer staten inden
for et rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter for
personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13,
når udgiften blandt andet angår tilbud om vejledning og op-
kvalificering efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling.
Efter gældende regler i § 118, stk. 3, yder staten dog ikke re-
fusion for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1,
nr. 1, såkaldt ordinære uddannelser, bortset fra tilbud om læ-
se-, skrive-, regne- og ordblindekurser og realkompetence-
vurdering efter § 32 a, til jobparate kontanthjælpsmodtagere
og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsy-
delsesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, i de første 9 måneder på kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra første henven-
delse til kommunen om hjælp.
Derudover yder staten efter gældende regler i § 118, stk. 4,
ikke refusion for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32,
stk. 1, nr. 2, såkaldt øvrig vejledning og opkvalificering,
herunder bl.a. særligt tilrettelagte projekter, til jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate ud-
dannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst ud-
dannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er om-
fattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i de første 24
måneder på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrati-
onsydelse fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Det foreslås at nyaffatte § 118, stk. 4, således, at der slet ik-
ke ydes refusion af kommunernes udgifter til tilbud om øv-
rig vejledning og opkvalificering efter gældende lovs § 32,
stk. 1, nr. 2, for jobparate kontanthjælpsmodtagere og åben-
lyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt
jobparate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsydel-
sesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats.
Definitionen af jobparate kontanthjælpsmodtagere og åben-
lyst udannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere fremgår
af § 2 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det fremgår heraf, at en person er jobparat, hvis personen
vurderes at være i stand til at påtage sig et ordinært arbejde,
som gør pågældende i stand til at forsørge sig selv inden for
tre måneder, og at en person er åbenlyst uddannelsesparat,
hvis personen vurderes ikke at have nogen barrierer i for-
hold til at kunne påbegynde uddannelse på ordinære vilkår.
Med forslaget målrettes tilbuddene til disse målgrupper mod
virksomhedsrettede tilbud, hvor effekten af indsatsen er
størst i forhold til at få målgrupperne i job eller uddannelse.
Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at give øvrig vej-
ledning og opkvalificering i de situationer, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt, selvom det sker uden refusion.
Det bemærkes, at kommunerne efter forslaget fortsat vil
kunne hjemtage refusion for ordinær uddannelse efter lo-
vens § 32, stk. 1, nr. 1, jf. de gældende refusionsregler i lo-
vens § 118, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
punkt 2.2.
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0010.png
10
Forslaget til § 118, stk. 5
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en ud-
meldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter
til mentorer efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved ind-
gåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2,
nr. 3-10 og 12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med
henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktivi-
teter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller
ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en
periode på op til 6 måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den ud-
meldte ramme af kommunernes udgifter til mentorer efter §
31 b, stk. 2, til alle personer, der er omfattet af en af lovens
målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæg-
gelse, og som har ret til mentor i op til 3 måneder forud for
udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for
udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på bag-
grund af årets finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre
refusionsramme, for hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af
forslag til finanslov og en endelig ramme på baggrund af
den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i § 118, stk. 1-4, refunderer staten in-
den for et rådighedsbeløb, som udgangspunkt 50 pct. af en
kommunes driftsudgifter til aktivering m.m. for personer,
der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118, stk. 5,
som antallet af personer, der er omfattet af lovens § 2, nr.
1-3, 12 og 13, herunder personer, der deltager i tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 eller 6 ugers job-
rettet uddannelse efter kapitel 8 a, men ikke personer, der
deltager i tilbud om uddannelsesløft efter § 33 a og uddan-
nelse inden for den regionale uddannelsespulje efter 33 b,
ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele kroner, som
fastsættes på årets finanslov. Beskæftigelsesministeren of-
fentliggør senest den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det
kommende finansår.
Efter gældende regler i § 118, stk. 6, offentliggør Beskæfti-
gelsesministeriet endvidere en opgørelse over det antal brut-
toledige helårspersoner omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13,
som kommunen skal lægge til grund for beregningen af rå-
dighedsbeløbet.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 5 i § 118, hvorefter udgif-
ter til mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr. 3,
8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk. 2, flyttes ind under rådigheds-
beløbet for refusion af driftsudgifterne til aktivering m.m. i
§ 118, således at staten inden for rådighedsbeløbet refunde-
rer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte og
driftsudgifter til aktivering m.m. til de nævnte målgrupper.
De nævnte målgrupper omfatter aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, nyuddannede handicappede, personer
under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæfti-
gelsesrettet indsats, ledige selvforsørgende, uddannelsespa-
rate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt
aktivitetsparate og uddannelsesparate integrationsydelses-
modtagere, der er omfattet af lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats samt personer omfattet af målgrupperne i lovens
§ 2, som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har
ret til tilbud om mentorstøtte i op til 3 måneder forud for ud-
skrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Der foreslås ingen ændringer i måden, hvorpå rådighedsbe-
løbet efter den gældende § 118, stk. 5, som med forslaget
bliver til stk. 6, opgøres.
Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at udgifterne til
refusion af mentorudgifterne flyttes ind under rådighedsbe-
løbet, og reduceret som følge af den foreslåede rammere-
duktion. Der henvises i øvrigt til de økonomiske bemærk-
ninger.
Det er fortsat sådan, at hvis den ledige skifter målgruppe,
herunder f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen kunne op-
retholde den indgåede aftale om mentorstøtte for den rester-
ende aftaleperiode og modtage refusion også for denne peri-
ode. Således har kommunen mulighed for efter behov at la-
de mentoren følge personen videre i f.eks. ordinær beskæfti-
gelse eller uddannelse med refusion, og således at personen
sikres støtte og hjælp i overgangsperioden.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr.
7, hvorefter den gældende § 121 a foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
punkt 2.3.
Til nr. 4
Den gældende § 118, stk. 5, indeholder en henvisning til §
118, stk. 6. Da der med den foreslåede ændring i § 1, nr. 3,
indsættes et nyt stk. 5, så det gældende stk. 5 bliver stk. 6,
foreslås den gældende henvisning til stk. 6 ændret til en hen-
visning til stk. 7. Der er tale om en teknisk konsekvensæn-
dring.
Til nr. 5
Den gældende § 118 a, stk. 1, indeholder en henvisning til §
118 a , stk. 2, om opgørelse af rådighedsbeløbet. Da der med
den foreslåede ændring i § 1, nr. 5, indsættes et nyt stk. 2, så
det gældende stk. 2 bliver stk. 3, foreslås den gældende hen-
visning til stk. 2 ændret til en henvisning til stk. 3. Der er
tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 6
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en ud-
meldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter
til mentorer efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved ind-
gåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2,
nr. 3-10 og 12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med
henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktivi-
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0011.png
11
teter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller
ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en
periode på op til 6 måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den ud-
meldte ramme af kommunernes udgifter til mentorstøtte ef-
ter § 31 b, stk. 2, til alle personer, der er omfattet af en af
lovens målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk
indlæggelse, og som har ret til mentor i op til 3 måneder for-
ud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i
alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for
udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på bag-
grund af årets finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre
refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af
forslag til finanslov og en endelig ramme på baggrund af
den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i § 118 a, stk. 1, refunderer staten in-
den for et rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter
til aktivering m.m. for personer, der er omfattet af lovens §
2, nr. 4, personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, hvis personen
er visiteret til kategori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i
lov om sygedagpenge, og personer, der er omfattet af § 2,
nr. 7, og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om
aktiv socialpolitik.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118 a, stk.
2, som antallet af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 5,
herunder personer, der deltager i tilbud om ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12, og personer, der er omfattet af §
2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov
om aktiv socialpolitik eller deltager i 6 ugers jobrettet ud-
dannelse efter § 73 b, jf. stk. 3, ganget med driftsloftet i
form af et beløb i hele kroner, som fastsættes endeligt på
årets finanslov. Beskæftigelsesministeren offentliggør senest
den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det kommende finansår.
Efter gældende regler i § 118 a, stk. 3, offentliggør Beskæf-
tigelsesministeriet en opgørelse over det antal bruttoledige
helårspersoner omfattet af § 2, nr. 4, 5 og 7, som kommunen
skal lægge til grund for beregningen af rådighedsbeløbet.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 118 a, hvorefter ud-
gifter til mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr.
4-7, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion af drifts-
udgifterne til aktivering m.m. i § 118 a, således at staten in-
den for rådighedsbeløbet refunderer 50 pct. af en kommunes
udgifter til mentorudgifter til målgrupperne. De nævnte mål-
grupper omfatter revalidender, sygedagpengemodtagere,
førtidspensionister og fleksjobvisiterede.
Der foreslås ingen ændringer i måden, hvorpå rådighedsbe-
løbet efter den gældende § 118 a, stk. 2, som med forslaget
bliver stk. 3, opgøres.
Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at udgifterne til
refusion af mentorudgifterne med forslaget flyttes ind under
rådighedsbeløbet. Der henvises i øvrigt til de økonomiske
bemærkninger.
Det er fortsat sådan, at hvis personen skifter målgruppe, her-
under f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen kunne opret-
holde den indgåede aftale om mentorstøtte for den resteren-
de aftaleperiode og modtage refusion også for denne perio-
de. Således har kommunen mulighed for efter behov at lade
mentoren følge personen videre i f.eks. ordinær beskæftigel-
se eller uddannelse med refusion, og således at personen sik-
res støtte og hjælp i overgangsperioden.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr.
7, hvorefter den gældende § 121 a foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
punkt 2.3.
Til nr. 7
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en ud-
meldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter
til mentorer efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved ind-
gåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2,
nr. 3-10 og 12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med
henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktivi-
teter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller
ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en
periode på op til 6 måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den ud-
meldte ramme af kommunernes udgifter til mentorstøtte ef-
ter § 31 b, stk. 2, til alle personer, der er omfattet af en af
lovens målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk
indlæggelse, og som har ret til mentor i op til 3 måneder for-
ud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i
alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for
udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på bag-
grund af årets finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre
refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af
forslag til finanslov og en endelig ramme på baggrund af
den vedtagne finanslov.
Det foreslås, at § 121 a ophæves.
I stedet for refusion inden for en mentorramme foreslås re-
fusion af udgifterne til mentorstøtte til de målgrupper, som
kommunerne i dag får refusion for efter § 121 a, lagt ind
under de to rådighedsbeløb for refusion af udgifter til akti-
vering m.m. i henholdsvis § 118 og § 118 a.
Refusion af udgifter til mentor til målgrupperne i lovens § 1,
nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk. 2, foreslås lagt ind
under rådighedsbeløbet i § 118.
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0012.png
12
Refusion af udgifter til mentor til målgrupperne i lovens § 1,
nr. 4-7, foreslås lagt ind under rådighedsbeløbet i § 118 a.
Forslaget skal således ses i sammenhæng med lovforslagets
§ 1, nr. 3 og 6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
punkt 2.3.
Til § 2
Den kommunale budgetgaranti indebærer, at kommunerne
under ét kompenseres for udviklingen i de kommunale ud-
gifter på visse områder, herunder udgifter til kontant- og ud-
dannelseshjælp. Kompensationen sker via en regulering af
bloktilskuddet.
Efter gældende regler i lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner er kommunernes mentorudgif-
ter ikke omfattet af budgetgarantien.
Efter gældende regler i § 14 i samme lov gælder budgetga-
rantien for kommunernes driftsudgifter ved aktivering af
modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, sygedagpenge
og ledighedsydelse samt revalidender, hvor udgifterne er
omfattet af statens regler om refusion.
For kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere betyder det, at
der er refusion og dermed budgetgaranti af kommunernes
driftsudgifter ved aktivering af alle aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 3, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, og alle uddannelses- og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 12 og 13, i
samme lov, bortset fra de åbenlyst uddannelsesparate.
For jobparate kontanthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 2,
og åbenlyst uddannelsesparate uddannelsesmodtagere (del
af målgruppe i § 2, nr. 12) ydes der ikke refusion af kommu-
nernes driftsudgifter ved aktivering efter § 32, stk. 1, nr. 1,
såkaldt ordinær uddannelse, de første 9 måneder på kontant-
hjælp eller uddannelseshjælp fra første henvendelse til kom-
munen om hjælp. Der ydes heller ikke refusion for disse
målgrupper af kommunernes driftsudgifter ved aktivering
efter § 32, stk. 1, nr. 2, såkaldt øvrig vejledning og opkvali-
ficering, de første 24 måneder på kontanthjælp eller uddan-
nelseshjælp fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Disse ikke-refusionsberettigede udgifter er ikke budgetga-
ranterede.
Det foreslås, at refusionsberettigede udgifter til mentorstøtte
indsættes i § 14, stk. 2, nr. 5, og mentorudgifter omfattes
dermed af den kommunale budgetgarantiordning. Det er en
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr. 3 og 6, hvorefter
kommunernes mentorudgifter foreslås lagt sammen med be-
villingerne til refusion af kommunernes driftsudgifter ved
aktivering. De af kommunernes driftsudgifter ved aktivering
af kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere, som er omfat-
tet af statens regler om refusion, er også omfattet af budget-
garantien.
Derudover foreslås det, at det kommer til at fremgå af § 14,
stk. 2, nr. 5, i udligningsloven, at alene kommunernes refusi-
onsberettigede driftsudgifter ved aktivering af kontant-
hjælpsmodtagere efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats er omfattet af budgetgarantien. Det er en følge
af den foreslåede ændring i § 1, nr. 3, om, at der ikke ydes
refusion af kommunernes driftsudgifter ved aktivering af
jobparate kontanthjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1, nr. 2.
Hidtil har kommunernes driftsudgifter ved aktivering af
denne målgruppe efter 24 måneder været omfattet af budget-
garantien, men med den foreslåede ændring er der ikke læn-
gere en 24 måneders regel. Der er dog fortsat en 9 måneders
regel, således at kommunernes driftsudgifter ved aktivering
af de jobparate kontanthjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1,
nr. 1, er budgetgaranterede efter de første 9 måneder på kon-
tanthjælp. Med disse komplekse refusionsregler findes der
derfor behov for at indsætte denne præcisering om, at alene
refusionsberettigede udgifter er omfattet af budgetgarantien.
Endelig foreslås der tilsvarende ændring vedrørende uddan-
nelseshjælpsmodtagere. Dvs. at det kommer til at fremgå af
§ 14, stk. 2, nr. 5, i udligningsloven, at alene kommunernes
refusionsberettigede driftsudgifter ved aktivering af uddan-
nelseshjælpsmodtagere efter kapitel 10 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats er omfattet af budgetgarantien. Den
foreslåede ændring i § 1, nr. 3, omfatter nemlig også aktive-
ring af åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmod-
tagere efter § 32, stk. 1, nr. 2. For denne målgruppe har der
således også været en 24 måneder regel for refusion, og der-
med budgetgaranti, der med den foreslåede ændring ophø-
rer. Tilsvarende er der fortsat en 9 måneders regel ved akti-
vering af de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere efter § 32, stk. 1, nr. 1. For denne målgruppe er
der således samme behov for en præcisering af, hvilke ud-
gifter der er omfattet af budgetgarantien.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 93, 2. pkt., og § 96 c, 2. pkt., i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, har virkning for nye aftaler om ret og pligt til
mentorstøtte, der indgås mellem jobcentret og personen efter
lovens ikrafttræden den 1. januar 2016.
Allerede indgåede aftaler om ret og pligt til mentorstøtte,
som kommunerne har indgået med personer før den 1. janu-
ar 2016, fortsætter i den resterende del af 6-månedersperio-
den med kontakt mellem mentor og personen mininum én
gang om ugen. Kommunernes refusion af udgifter til ment-
orstøtte omfattes dog, jf. stk. 1, af de nye refusionregler som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3 og 6.
Skal personen efter afslutning af 6-månedersperioden med
ret og pligt til mentorstøtte have et nyt tilbud om ret og pligt
til mentorstøtte, skal der som minimum være kontakt én
gang hver anden uge mellem mentor og personen i overens-
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0013.png
13
stemmelse med dette forslags lempelse af krav om ret og
pligt til mentor, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0014.png
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, som
ændret ved § 35 i lov nr. 994 af 30. august 2015
og § 2 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 93.
En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som i
perioder på grund af personlige forhold ikke aktuelt
kan deltage i tilbud efter § 92, har ret og pligt til tilbud
om mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan
deltage i tilbud efter § 92. Tilbud om mentorstøtte skal
gives for en periode på 6 måneder, og der skal som mi-
nimum være ugentlig kontakt mellem mentor og perso-
nen. Tilbud om mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis
personen i stedet kan påbegynde et tilbud efter § 92.
Kan personen efter de 6 måneder fortsat ikke deltage i
tilbud efter § 92, skal der gives et nyt tilbud om ment-
orstøtte.
§ 96 c.
En person, der er omfattet af § 2, nr. 13, og som
i perioder på grund af personlige forhold ikke kan del-
tage i tilbud efter § 96 b, har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan del-
tage i tilbud efter § 96 b. Tilbud om mentorstøtte skal
gives for en periode på 6 måneder, og der skal som mi-
nimum være ugentlig kontakt mellem mentor og perso-
nen. Tilbuddet kan kun afbrydes, hvis personen i stedet
kan påbegynde et tilbud efter § 96 b. Kan personen ef-
ter de 6 måneder fortsat ikke deltage i tilbud efter § 96
b, skal der gives et nyt tilbud om mentorstøtte.
§ 118.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 5, refunde-
rer staten 50 pct. af en kommunes udgifter for perso-
ner, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13, når
udgiften angår
1) tilbud efter kapitel 10, herunder
1.
I
§ 93, 2. pkt.,
og i
§ 96 c, 2. pkt.,
ændres »ugent-
lig kontakt« til: »kontakt en gang hver anden uge«.
2.
I
§ 118, stk. 1,
ændres »jf. stk. 5,« til: »jf. stk. 6,«.
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0015.png
15
deltagerbetaling, jf. dog stk. 2-4 og §§ 122 a og 122
b
2) undervisningsmaterialer efter §§ 76 og 77
3) udgifter i forbindelse med partnerskabsaftaler efter
§ 81 a,
4) godtgørelse efter § 83,
5) 6 ugers selvvalgt uddannelse, deltagerbetaling og
kost og logi efter kapitel 8 a og
6) opkvalificering efter § 99 til personer, der ansættes
uden løntilskud
Stk. 2.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en
kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2,
for personer omfattet af § 2, nr. 1.
Stk. 3.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en
kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1,
men dog udgifter til tilbud efter § 32 a for personer
omfattet af
1) § 2, nr. 2, i de første 9 måneder på kontanthjælp fra
første henvendelse til kommunen om hjælp og
2) § 2, nr. 12, som vurderes åbenlyst uddannelsespara-
te i de første 9 måneder på uddannelseshjælp fra
første henvendelse om hjælp til kommunen.
Stk. 4.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for
en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1,
nr. 2, for personer omfattet af
1) § 2, nr. 2, i de første 24 måneder på kontanthjælp
fra første henvendelse til kommunen om hjælp og
2) § 2, nr. 12, som vurderes åbenlyst uddannelsespara-
te i de første 24 måneder på uddannelseshjælp fra
første henvendelse om hjælp til kommunen.
Stk. 5.
Rådighedsbeløbet opgøres som antallet af per-
soner, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, herun-
der personer, der deltager i tilbud efter kapitel 12 eller
6 ugers jobrettet uddannelse efter kapitel 8 a, men ikke
personer, der deltager i tilbud efter §§ 33 a og 33 b, jf.
stk. 6, ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele
kroner, som fastsættes på årets finanslov. Beskæftigel-
sesministeren offentliggør senest den 1. juli et foreløb-
igt driftsloft for det kommende finansår.
3.
§ 118, stk. 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
4.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for
en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr.
2, for personer omfattet af § 2, nr. 2, og personer
omfattet
af § 2, nr. 12, som vurderes åbenlyst uddannelsespa-
rate.
Stk. 5.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 6, refun-
derer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til
mentorstøtte efter kapitel 9 b for personer, der ved
indgåelse af
aftale om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3, 8-10,
12 og 13, og § 31 b, stk. 2.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
4.
I
118, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »jf. stk. 6,«
til: »jf. stk. 7,«.
Stk. 6...
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0016.png
16
§ 118 a.
Inden for et rådighedsbeløb som nævnt i stk. 2
refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter for
personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, personer, der er
omfattet af § 2, nr. 5, hvis personen er visiteret til kate-
gori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om syge-
dagpenge, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og
som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om ak-
tiv socialpolitik, når udgiften angår
1) tilbud efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling,
2) 6 ugers jobrettet uddannelse, deltagerbetaling og
kost og logi efter § 73 b,
3) undervisningsmaterialer efter §§ 76 og 77,
4) udgifter i forbindelse med partnerskabsaftaler efter
§ 81 a,
5) godtgørelse efter § 83 og
6) opkvalificering efter § 99 til personer, der ansættes
uden løntilskud.
5.
§ 118 a, stk. 1,
ændres »som nævnt i stk. 2,« til: »,
jf. stk. 3,«.
6.
I
§ 118 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 3, refun-
derer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til
mentorstøtte efter kapitel 9 b for personer, der ved
indgåelse af aftale
om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 4-7.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§ 121 a.
Inden for en udmeldt ramme, jf. stk. 2, refun-
derer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til ment-
orstøtte efter kapital 9 b for personer, der ved indgåelse
af aftale om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3-10,
12 og 13, og § 31 b, stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en
ramme til hver kommune på baggrund af årets finans-
lov.
7.
§ 121 a
ophæves.
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 790 af
28. juni 2013, § 7 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8 i
lov nr. 1610 af 26. december 2013, § 11 i lov nr. 720
af 25. juni 2014, § 6 i lov nr. 1486 af 23. december
2014, § 30 i lov nr. 174 af 24. februar 2015
og senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer:
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0017.png
17
§ 14...
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes som summen af
1)
det foregående års tilskud med tillæg eller fradrag
som følge af engangsreguleringer og op- og efterre-
guleringer,
1.
I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
ændres »kontanthjælps-,« til:
»kontanthjælpsmodtagere (ved aktivering efter kapi-
tel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog
kun refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme
lov), aktivering af«, efter »modtagere af uddannel-
seshjælp« indsættes: »(ved aktivering efter kapitel
10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun
refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme
lov)«, og efter »jobrettet uddannelse,« indsættes:
»refusionsberettigede udgifter til mentorstøtte, jf. §
118 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,«.
2)
regulering for den forventede pris- og lønudvikling
i den kommunale sektor fra det foregående år til til-
3) skudsåret,
kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af
ændringer i udgifts- og opgavefordelingen mellem
4) staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret,
kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af
ændringer i den statslige regulering af kommuner-
5)
nes virksomhed i tilskudsåret,
kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af
udviklingen i kommunernes reale udgifter til kon-
tanthjælp, integrationsydelse, ledighedsydelse, res-
sourceforløbsydelse (som led i et ressourceforløb
eller jobafklaringsforløb), aktivering af kontant-
hjælps-, integrationsydelses-, ledighedsydelses- og
ressourceforløbsmodtagere, revalidering, udgifter
til uddannelseshjælp, aktivitetstillæg og udgifter til
aktivering af modtagere af uddannelseshjælp,
driftsudgifter til aktivering af sygedagpengemodta-
gere, som er visiteret til kategori 2 eller 3, jf. § 12,
stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om sygedagpenge, modtage-
re af den midlertidige arbejdsmarkedsydelse og for-
sikrede ledige samt driftsudgifter i forbindelse med
jobrettet uddannelse, jobrotationsydelse, kommuna-
le udgifter til danskundervisning til udlændinge og
undervisning i danske samfundsforhold og dansk
kultur og historie samt kontanthjælp, integrations-
ydelse og aktivering efter integrationslovens kapitel
4-5, kommunale udgifter til den særlige uddannel-
6) sesydelse og driftsudgifter til finansiering af uddan-
nelse, aktivering samt udgifterne til befordring for
personer, der er omfattet af lov om uddannelsesord-
ning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,
kommunale udgifter til kontantydelse efter lov om
kontantydelse og udgifter til aktivering og befor-
dring til modtagere af kontantydelse, førtidspension
og erhvervsgrunduddannelse i tilskudsåret og
L 66 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571597_0018.png
18
beløb i henhold til § 7 i lov om nedsættelse af stats-
tilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på
tilbud om mentorstøtte, der er bevilget før den 1. ja-
nuar 2016. For sådanne tilbud finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.