Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 63 Bilag 3
Offentligt
1575015_0001.png
Til
Børne- og Undervisningsudvalget
og
Udvalg for Landdistrikter og Øer
med kopi til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Omø, den 2.12 2015
Vedr. ”Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Bedre rammer for
skoletilbud på 27 småøer)”
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker hermed at henlede udvalgsmedlemmernes
opmærksomhed på flere problematiske punkter i det fremsatte lovforslag.
Vi finder det således fortsat forkert, at ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ved fremlæggelsen
af lovforslaget
ikke
har taget indholdet fra vores (og flere andre organisationers) høringssvar i betragtning
på følgende punkter:
Kommunernes ret til godkendelse af filialens oprettelse, jf. lovforslagets §1: §36d, stk.3, 3)
Elevtal på filialen tæller med i den frie grundskoles klassetrins- og elevtalskrav, jf. lovforslagets §1:
§36d, stk. 5
At man efter skoleåret 2019-2020 fastholder ansøgningsfristen til den 15. august året før, jf.
lovforslagets §1: §36d, stk. 2 og §3d, stk. 3 og §2, stk.2
Lovforslaget er problematisk på disse punkter, og idet vi henviser til vores høringssvar af 7.10, begrunder vi
også punkterne herunder.
Kommuners ’godkendelsesret’
Sammenslutningen af Danske Småøer mener fortsat at lovforslaget navnlig på dette punkt –
stik imod
intentionen med lovforslaget
- netop tilskynder kommuner til at nedlægge folkeskoletilbud på småøerne:
En kommune, der lige har besluttet at nedlægge et folkeskoletilbud på en småø (oftest pga. økonomi), bør
ikke samtidig være den part, der skal godkende oprettelsen af skoletilbuddet som filial af en fri grundskole.
Kommunen pålægges en ny økonomisk udgift ved friskoletilbuddet.
Det vil altid være en besparelse for kommunen blot at nedlægge folkeskoletilbuddet på øen og derpå
undlade at godkende oprettelsen af en filial af en fri grundskole: altså nedlægge ethvert skoletilbud på
småøen. I lovforslaget er det præciseret at økonomiske hensyn ikke må stå alene som begrundelse for evt.
at afvise et skoletilbud, men da de nærmere kriterier ikke er defineret – de skal afgøres lokalt - ser vi ikke
en reel betydning i denne præcisering!
Vi vil her også påpege at kommunens andel på 100% af tilskuddet til frie grundskoler, må forventes at være
en
mindre
udgift end den, kommunen måtte have ved at opretholde et givent folkeskoletilbud på en småø.
Dette alene er et incitament for at lukke en kommunal småøskole.
Det er da glædeligt at kommunerne får muligheden for at yde et driftstilskud til en friskolefilial, men det
forekommer at være en urealistisk mulighed for en trængt kommune, der netop har besluttet at nedlægge
et eksisterende folkeskoletilbud på øen.
Vi mener fortsat at kommunernes godkendelsesret skal slettes fra lovforslaget.
1
L 63 - 2015-16 - Bilag 3: Henvendelse af 2/12-15 fra Sammenslutningen af Danske Småøer
1575015_0002.png
Elevtalskrav og klassetrinskrav for den frie grundskole på fastlandet
I høringsnotatet er spørgsmålet om hvorfor
filialens
elever ikke tæller med i fastlandsskolens elevtal ikke
besvaret fra ministeriets side, hvilket vi finder mangelfuldt.
Vi står derfor fortsat uforstående overfor at elever i et skoletilbud på en småø
ikke
tæller med ved
beregningen af klassetrinskravet eller i mindsteelevtalskravet for den del af den frie grundskole, der ligger
på fastlandet. Det er dybt urimeligt – både for fastlandskolen og for filialen, som vi også har begrundet det i
vores høringssvar.
Filialen bliver i alle andre sammenhænge betragtet som en del af fastlands-friskolen. Det giver ingen
mening at elever ikke tæller med i dennes elevtal.
Eleverne i filialen på småøerne skal naturligvis tælles med i fastlands-friskolens elevberegninger.
Fristen for ansøgning den 15. august for oprettelse af filial til det efterfølgende skoleår
Der gives i lovforlaget dispensation for fristen til og med skoleåret 2019/2020 – hvor fristen er 1. maj forud
for skoleårets start.
Det ser vi som et udtryk for at man i ministeriet har delvis forståelse for problematikken i denne frist, som
ikke harmonerer med kommunernes (ofte meget korte) frist for at opsige et givent folkeskoletilbud på
øerne. Der kan derfor opstå et ’hul’ mellem en folkeskole og et friskolefilial på øen i et år eller mere –
hvilket ville være fatalt for ø-skolens overlevelse.
Fristen bør bortfalde helt - også efter skoleåret 2019/2020
Vi finder således desværre fortsat at lovforslaget har en
indbygget tilskyndelse til at nedlægge et givent
folkeskoletilbud på en småø.
Kommunen vil altid kunne sige, at der er et almindeligt folkeskoletilbud i
kommunen, som øboere kan benytte sig af. Man har jo selv valgt at bo på en ø – er et argument vi ofte
møder, men det fordrer ikke fastholdelse af børnefamilier og ny tilflytning, at skoletilbuddet nedlægges!
Kommunerne er ofte trængte og har med lovforslaget fået en ’undskyldning’ for at lukke den kommunale
småøskole.
Endelig finder Sammenslutningen af Danske Småøer det glædeligt at ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling har indført en undtagelse fra klassetrinskravene og elevtalskravet for den eksisterende fri
grundskole på Fur. Vi så gerne at det omfattede eventuelt
kommende
frie grundskoler på småøerne, der i
givet fald vil stå i samme situation som Fur Friskole: i kraft af at være en ø, er der et begrænset opland at få
elever fra.
Vi finder det ligeledes glædeligt at lovforslaget nu giver børn fra fastlandet mulighed for at gå i en fri
grundskole/filial af fri grundskole på en småø.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8, Omø
4230 Skælskør
2