Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 59 Bilag 1
Offentligt
1567107_0001.png
Dato
Side
12. oktober 2015
1 af 2
NaturErhvervstyrelsen
Center for Ressourcer, Jura
Email:
[email protected]
Høring over forslag til lov om ophævelse af randzoneloven. J. nr. 15-0121-000024
Landbrug & Fødevarer har modtaget høringsmaterialet vedrørende forslag til Lov om ophævelse af
lov om randzoner. Nedenfor følger vores bemærkninger til lovforslaget.
Indledningsvist skal det siges, at Landbrug & Fødevarer altid har været stærke modstandere af
obligatoriske randzoner langs vandløb og søer i det åbne land. Det er derfor med stor tilfredshed, at
vi med dette lovforslag kan se et endeligt ophør af kravet om obligatoriske randzoner.
Vores utilfredshed angående randzoneloven har været fokuseret på det mangelfulde faglige
grundlag, som loven hviler på, indgrebet i den private ejendomsret, den tilknyttede
kompensationsordning samt selve administrationen af loven.
I forhold til det faglige grundlag, som den nuværende randzonelov hviler på, har forskere fra Århus
Universitet i 2015 i to notater beskrevet, at den hidtidige fastsatte kvælstofeffekt på op til ca. 1.100
tons årligt må anses for usikker, og er baseret på ekspertskøn uden væsentligt datagrundlag. Det
fremgår bl.a. af notaterne, at de lokale hydrologiske forhold er afgørende for kvælstofeffekten. Det
er glædeligt, at regeringen er enig med Landbrug og Fødevarer i, at randzoneloven er udtryk for en
omkostningsfuld reguleringsmodel, hvis effekt er tvivlsom.
Landbrug & Fødevarer finder, at der både skal godtgøres,
hvor
der er behov for indsats og
hvilken
indsats, der er nødvendig for at opnå den ønskede tilstand i vandmiljøet. I bemærkningerne til
lovforslaget anføres, at der i forbindelse med vandområdeplanerne for 2015-2021 vil blive taget
stilling til evt. kompenserende foranstaltninger for fosfor- og kvælstofeffekterne med henblik på
sikring af, at Danmark lever op til EU-direktivforpligtelserne, herunder særligt vandrammedirektivet.
I Landbrug & Fødevarer finder vi det bydende nødvendigt, at der i dette arbejde ses på
alle
presfaktorer
og ikke alene fokuseres ensidigt på kvælstof, idet andre forhold er medbestemmende
for at opnå god økologisk tilstand i vandmiljøet.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der fortsat skal være mulighed for, at den enkelte
landmand kan vælge at bibeholde sine udlagte randzoner på frivilligt grundlag og anvende disse til
opfyldelse af krav med et miljømæssigt sigte, hvis den pågældende landmand finder, at det er
driftsmæssigt hensigtsmæssigt. Det fremgår, at dette både gælder i forhold til miljøfokusområder,
som en del af de grønne krav i reglerne om direkte betalinger til landbrugere, og sidenhen som
alternativ til efterafgrøder, der er fastsat i medfør af gødskningslovens §§ 18-19, jf. bekendtgørelse
om plantedække og om dyrkningsrelaterede tiltag.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at landbrugere frivilligt kan anlægge randzoner, hvor dette
viser sig hensigtsmæssigt og omkostningseffektivt, med henblik på at opfylde de grønne krav i
reglerne om direkte betalinger og snarest muligt som alternativ til efterafgrøder. Det er i den
L 59 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1567107_0002.png
Side 2 af 2
forbindelse nødvendigt, at det er gennemskueligt og meningsfuldt hvilke betingelser, som gælder i
forhold til at få godskrevet udlæg af randzoner under de to forskellige regelsæt.
Landbrug & Fødevarer vil i den forbindelse – og med sigte på evt. brug af frivillige randzoner som
virkemiddel i en kommende målrettet regulering – opfordre ministeren til at inddrage viden om, hvor
det, ud fra et miljø- og naturmæssigt perspektiv, er hensigtsmæssigt at udlægge frivillige randzoner,
således at det ikke alene begrænses af en zone på op til 20 meter, i medfør af gødskningslovens
§§ 18-19, jf. bekendtgørelse om plantedække og om dyrkningsrelaterede tiltag. Det er herunder
vigtigt at inddrage de lokale hydrologiske forhold som bl.a. er påpeget af Århus Universitet.
Vi opfodrer desuden til, at randzoner, der udlægges efter gødskningslovens regler også kan indgå
som miljøfokusområder (såkaldte MFO-randzoner), som en del af de grønne krav i reglerne om
direkte betalinger til landbrugere. På den måde skabes den nødvendige logik og sammenhæng
mellem miljøreglerne, som landmanden skal leve op til.
Det anføres under bemærkningerne til loven, at op til 25.000 ha natur ikke vil blive etableret ved
ophævelse af randzoneloven, og at den forudsete effekt af randzonerne som grønne korridorer, vil
blive mindsket som konsekvens af ophævelse af loven. Det anføres dog videre, at ca. 7.000 ha af
randzonearealerne fortsat vil være beskyttet natur efter naturbeskyttelseslovens § 3. Det
forekommer således ikke korrekt at anføre, at der kommer til at mangle 25.000 ha natur. Hertil
kommer, at randzonerne fortsat anvendes som et frivilligt virkemiddel, hvor dette måtte være
meningsfuldt for landmanden. Det er Landbrug & Fødevarers klare vurdering, at de steder, hvor der
fremadrettet vil være et ophør med udlæg af randzoner, er steder, hvor dyrkningsforholdene er
gunstige, og hvor potentialet for udlæg af særlige værdifulde naturarealer er ringe, idet arealerne
her typisk er drænet og har været dyrket før randzoneloven.
Det anføres endvidere, i bemærkningerne til loven, at de obligatoriske randzoner var forudsat at
skulle reducere pesticidbelastningen på planter og dyr i vandmiljøet bl.a. ved at fungere som
bufferzoner omkring beskyttede naturtyper søer og vandløb. Ud over det forhold, at en større del af
randzonerne forsat vil være beskyttet natur efter naturbeskyttelseslovens § 3, og/eller fortsætte
som frivillige randzoner, finder Landbrug & Fødevarer, at den reducerende effekt i forhold til
pesticider er begrænset, da der under godkendelsesordningen af pesticider allerede gælder et krav
om afstand til vandløb og søer på 2, 5, 10, 25 og 50 meter til vandløb, afhængigt af det konkrete
middel og dets toksikologi m.v. Ophævelse af randzonekravet burde derfor ikke gøre nogen forskel
i vandmiljøet, da beskyttelsen af vandområdet allerede følger af krav til anvendelsen.
Med venlig hilsen
Nikolaj Ludvigsen
Chefkonsulent
Vand & Natur
D +45 3339 4458
M +45 5118 3318
E [email protected]