Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 59 Bilag 1
Offentligt
1567106_0001.png
NaturErhvervstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V.
15. oktober 2015
Friluftsrådets høringssvar til lov om ophævelse af lov om randzoner (j. nr. 15-0121-000024)
Hermed fremsendes Friluftsrådets høringssvar til lov om ophævelse af lov om randzoner med
høringsfrist den 16. oktober 2015.
Det er med stor beklagelse, at Friluftsrådet konstaterer, at regeringen har valgt at gøre op med
de obligatoriske randzoner, der har fungeret siden september 2012. I Friluftsrådet er der be-
kymring over konsekvenser for både vandmiljø, natur og adgangsrettigheder.
Historien bag randzonerne er værd at huske på. I bemærkningerne til lovforslaget er baggrun-
den for randzonerne alene forklaret med et mål om at opfylde EU’s Vandrammedirektiv, hvor
reduktion af kvælstof og fosfor til overfladevand var afgørende. Mens de øvrige elementer i de
oprindelige politiske forhandlinger kun er nævnt en passant. Men historien bag randzonerne
viser, at de skulle mere end ’blot’ at beskytte overfladevandet. De obligatoriske randzoner er en
udløber af aftalen om Grøn Vækst fra 2009 vedtaget under den daværende borgerlige regering.
Aftalen var bl.a. en konsekvens af den kritik, der var tilgået daværende Fødevareminister Eva
Kjer Hansen over ophævelsen af 100.000 ha brakmarker i 2008/2009. I 2012 trådte randzonelo-
ven i kraft og 50.000 ha blev udlagt langs vandløb og søer, som både skulle tjene vandmiljøet og
naturen, desuden havde befolkningen adgang til randzonerne efter adgangsbestemmelserne i
naturbeskyttelsesloven. Senere blev arealet reduceret til 25.000 ha under SR-regeringen.
Adgang
Som rekreativ organisation beklager Friluftsrådet, at en af de få forbedringer af befolkningens
adgang til landbrugslandskabet nu bortfalder. Adgangen til det åbne land er gennem de sidste
årtier blevet ringere og ringere, idet markveje, naturarealer og stier er fjernet til fordel for et
intensivt dyrket landbrug. Det kan vi som samfund ikke være tilfredse med, hvilket også er årsa-
gen til, at Friluftsrådet har kæmpet for randzonerne.
I regeringsgrundlaget nævnes det eksplicit, at befolkningens mulighed for rekreative friluftsop-
levelser er vigtig.
Derfor forventer Friluftsrådet, at miljø- og fødevareministeren fremlægger
klare planer for, hvordan reduktionen af befolkningens adgang til det åbne land ved en op-
hævelse af lov om randzoner vil blive kompenseret af andre tiltag, der sikrer befolkningen ad-
gang til landbrugslandskabet.
Dokumentnummer D15-60009
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
L 59 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1567106_0002.png
Naturareal
Fjernelse af randzonerne vil betyde en reduktion i naturarealet i Danmark svarende til arealet
på Langeland. Som det forklares på side 5 i høringsmaterialet, vil ophævelsen af randzonerne
betyde forringede vilkår for vilde dyr og planter. Randzonerne er måske ikke karakteriseret ved
sjælden og unik natur, men er trods alt natur placeret i et meget intensivt dyrket landbrugs-
landskab. Natur langs markante landskabselementer nemlig vores vandløb og søer. Randzo-
nerne er tilmed værdifulde ledelinjer og korridor for mange arter.
Friluftsrådets vil bede miljø- og fødevareministeren oplyse, hvordan der kompenseres for det
tab af natur, der er en konsekvens af ophævelsen af randzoneloven samt fremlægge visioner
for regeringens fremtidige natur- og miljøindsats.
Vandmiljø
Ophævelsen af randzonerne vil få negative konsekvenser for vandmiljøet. Dette vedgår ministe-
ren også i høringsmaterialet. Det fremgår, at ”ophævelsen
af randzoneloven skulle modsvares af
miljøkompenserende foranstaltninger…”.
Desværre er det ikke kun i forhold til randzonerne, hvor regeringen lemper miljøkravene. En
række udmeldinger fra miljø- og fødevareministeren tegner et billede af en regering der ønsker
at gøre op med mange års indsats for et bedre vandmiljø. Der har således været ytret ønske om
at slække på ambitioner om reduceret ammoniakudledning, varslet et opgør med den såkaldte
overimplementering og senest er der i regeringens lovkatalog varslet en række lovændringer
der vil resultere i en øget belastning af vandmiljøet.
Samtidig forsikrer miljø- og fødevareministeriet, at miljøet ikke skal forringes, og at der vil
komme nye tiltag der kompenserer bl.a. fjernelse af kravet om randzoner. Friluftsrådet er af
den mening, at det vil klæde regeringen at have en ny regulering på plads, før man fjerner den
eksisterende regulering.
Friluftsrådet ser frem til, at ministeren præsenterer planer for, hvor-
dan miljøet skal kompenseres tilfredsstillende for de miljøforringelser der vil ske som følge af
fjernelse af randzonerne, og de øvrige ændringer ministeren lægger op til. Friluftsrådet indgår
gerne i konstruktiv dialog herom, men vil også holde ministeren op på de ambitioner der
fremsættes.
Det er Friluftsrådets håb, at miljø- og fødevareministeren vil lytte til den konstruktive kritik, der
fremkommer, og fremadrettet vil gå i dialog med rekreative og grønne interesser, så vi sikrer et
landskab der både tager hensyn til landbrugsproduktion, befolkningens legitime interesse i at
færdes i landskabet samt natur og miljø.
Venlig hilsen
Lars Mortensen
Formand for Friluftsrådet
Side 2