Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 54 Bilag 1
Offentligt
1566555_0001.png
NOTAT
Oktober 2015
Notat om høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse (Omlægning af Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse)
J.nr. 15/07628
AFA/DLC/AMI
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse (Omlægning af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
)
.
Lovforslaget har været sendt i ekstern høring den 2. september 2015 med hørings-
frist den 18. september 2015.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer, m.v.:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsmiljørådet, Arbejdsskadefor-
eningen AVS, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet (BER), Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Fi-
nanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Kommunale so-
cial-, sundheds-og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsforvalt-
ningsjurister, Forskning og Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR- danske
revisorer, Ingeniørforeningen (IDA), Jobrådgivernes Brancheforening, KA Pleje,
KL, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening af Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforening af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for førtidspensionister, Lederfo-
rum, Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt udsatte, SAND - De hjemløses organisation,
SIND, Statsforvaltningerne, Sundhedskartellet, Ældre Sagen.
Af de hørte myndigheder og organisationer har følgende afgivet høringssvar:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådet (Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), LO og FTF, Akademikerne (AC), KL, Lederne), Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg (CFU), Danske Regioner, Danske Universiteter, Danske Æld-
reråd, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening (FA), Forsikring og Pension, Psykiatrifonden, Rigsrevisionen, Stats-
forvaltningen, Ældre Sagen.
Ankestyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danske Universite-
ter, Danske Ældreråd, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Forsikring og Pension,
Statsforvaltningen, Ældre Sagen, har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lov-
forslaget.
De modtagne høringssvar vedlægges.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566555_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Generelle bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) noterer, at administrationen af fonden fremover
bliver varetaget af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
LO og FTF tager til efterretning, at regeringen vurderer, at behovet for en bestyrel-
se og et selvstændigt sekretariat til administration af fonden er reduceret ud fra den
hidtil aftalte udmøntning af midler fra 2016 til og med 2018. LO og FTF finder det
dog samtidig helt afgørende, at arbejdsmarkedets parter fortsat inddrages og har
indflydelse på, hvordan de tilbageværende midler i fonden administreres inden for
de politisk aftalte formål og initiativer.
LO og FTF hæfter sig ved, at det i bemærkningerne til lovforslaget flere steder un-
derstreges, at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fremover skal fortsætte
som en fond, hvor formålene med anvendelsen af midlerne er uændrede. Dette
bakker LO og FTF kraftigt op om, og ser det som et positivt udtryk for, at de tilba-
geværende og endnu ikke disponerede midler skal anvendes på indsatser, der falder
under Fondens formål.
LO og FTF opfordrer til, at regeringen snarest muligt tager initiativ til at indgå af-
tale om udmøntning af opsparingen inden for Fondens formål.
LO henviser til brevet af den 17. januar 2014, fra fondsbestyrelsen til Beskæftigel-
sesministeren, hvor en enig bestyrelse foreslår konkrete initiativer inden for tre ind-
satsområder.
Akademikerne (AC) tager til efterretning, at Fondens bestyrelse erstattes af en føl-
gegruppe. Akademikerne forventer, at arbejdsmarkedets parter i følgegruppen ind-
drages i forbindelse med væsentlige ændringer og beslutninger vedrørende Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse. AC opfordrer til, at der fremadrettet sikres mid-
ler til forebyggelse og fastholdelse af psykisk nedslidning blandt højt uddannede,
som hidtil kun i meget begrænset omfang har været tilgodeset.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) kan tilslutte sig målet om, at fondens
virke forenkles og effektiveres på baggrund af, at der fra 1. januar 2016 vil være et
væsentligt mindre økonomisk råderum til prioritering.
FA kan tilslutte sig, at fondens bestyrelse erstattes af en følgegruppe. Finanssekto-
ren har en naturlig interesse i at bidrage til indsatsen for fastholdelse af seniorer
samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrage til hurtig tilbagevenden til
arbejdsmarkedet efter sygdom. På den baggrund anmoder FA om at blive repræ-
senteret i den nye følgegruppe.
Danske Regioner anfører, at følgegruppen, som får til formål at vejlede Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, er en hensigtsmæssig måde at organisere ar-
bejdet, og Danske Regioner ser frem til at deltage i følgegruppen.
Advokatsamfundet bemærker, at det fremgår af pkt. 8 i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslaget, at et lovudkast har været sendt i høring fra den 1. til den 18.
2
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566555_0003.png
september 2015. Der er ikke angivet nogen begrundelse for, hvorfor udgangspunk-
tet om en høringsfrist på mindst 4 uger er fraveget, og Advokatrådet opfordrer der-
for til, at der i det lovforslag, der fremsættes for Folketinget, redegøres nærmere for
den korte høringsfrist.
Psykiatrifonden anfører, at det i fondens optik er naturligt, at bestyrelsen erstattes
af en følgegruppe, som en konsekvens af, at Fondens midler er disponeret, og der
fremadrettet ikke er brug for samme administration og styring. Psykiatrifonden har
på den baggrund ingen indsigelser mod de foreslåede lovændringer.
Psykiatrifonden mener, at psykiatrien er underrepræsenteret i bestyrelsen/ følge-
gruppen. Hvis der skulle findes midler til nye projekter, vil Psykiatrifonden anbefa-
le en højere grad af inddragelse af organisationer, der kan bidrage med viden og
kompetencer på det mentale sundhedsområde.
Kommentar
Advokatsamfundets henvisninger til den korte høringsfrist, ved den eksterne hø-
ring, giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget. Med henvisning til lov-
forslagets begrænsede kompleksitet, omfang og den videre proces, har det været
vurderingen, at der var behov for at forkorte den eksterne høringsfrist.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Bestyrelsen erstattes af en følgegruppe
DA noterer, at bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse bliver ned-
lagt og bliver erstattet af en følgegruppe med repræsentanter for de samme organi-
sationer, som i dag er repræsenteret i bestyrelsen. DA forventer, at følgegruppen
fortsat får indflydelse på anvendelsen af fondens resterende midler, så udgangs-
punktet er, at Beskæftigelsesministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring, følger følgegruppens vejledning om anvendelsen af fondens midler indenfor
de givne politiske aftaler og rammer for fondens virke.
LO og FTF tager til efterretning, at regeringen vurderer, at behovet for en bestyrel-
se og et selvstændigt sekretariat til administration af fonden er reduceret ud fra den
hidtil aftalte udmøntning af midler fra 2016 til og med 2018. LO og FTF finder det
dog samtidig helt afgørende, at arbejdsmarkedets parter fortsat inddrages og har
indflydelse på, hvordan de tilbageværende midler i fonden administreres inden for
de politisk aftalte formål og initiativer. LO og FTF finder i den forbindelse, at føl-
gegruppens rolle skal præciseres i lovforslaget og i bemærkningerne til dette, såle-
des at følgegruppen – og dermed arbejdsmarkedets parter – ikke blot skal vejlede,
men også reelt inddrages og kan rådgive i beslutninger om løbende omprioriterin-
ger af midler mellem aftalte indsatser (jf. bestyrelsens hidtidige rolle).
KL forudsætter, at følgegruppen vil få en reel rolle som rådgivende i forhold til an-
vendelse af fondens midler, således at udgangspunktet vil være, at Beskæftigelses-
ministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering følger følgegruppens vej-
ledning. KL anfører, at organisationen gerne medvirker til opfyldelse af den vejle-
dende funktion, som følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse får
gennem lovændringen.
Lederne accepterer, at bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er-
stattes af en følgegruppe sammensat med repræsentanter svarende til Fondens be-
3
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566555_0004.png
styrelse i dag. Lederne ønsker imidlertid, at denne følgegruppes funktion præcise-
res, udover at dens formål er ”at vejlede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring”.
Lederne foreslår, at det tydeliggøres, at følgegruppen bør inddrages med jævne
mellemrum, fx ved at:
give Ministeren en fast årlig tilbagemelding på Fondens aktiviteter,
følgegruppen halvårligt får mulighed for at drøfte og foreslå initiativtager til
nye aktiviteter,
følgegruppen orienteres og høres om politiske initiativer relateret til Fondens
virke og økonomi.
Kommentar:
Som et led i omprioriteringer, og den løbende anvendelse af fondens midler, vil der
fra 2016 og frem være et væsentligt mindre råderum til prioritering end hidtil. Med
henvisning til følgegruppens ansvarsområde er det bemærket i lovforslaget, at føl-
gegruppen fremover ikke udarbejder en forretningsplan eller årsberetning. Der vil
ej heller være tale om nye aktiviteter i fonden, idet fondens midler for 2015, 2016,
2017 og 2018 er disponeret efter politisk aftale i finansloven. Derfor er der ikke det
samme behov for at tage stilling til en prioritering af fondens midler. Følgegrup-
pen efter lovforslagets ikrafttrædelse den 1. januar 2016 får den rolle at vejlede
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering med faglig input om administrationen
af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse indtil fondsmidlerne er opbrugt. Føl-
gegruppen kan afholde møder efter behov.
Administrationen overgår til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Datatilsynet bemærker til § 1, nr. 8 og 9 (ændring af §§ 23 og 24 a), at tilsynet ikke
umiddelbart har anledning til at komme med bemærkninger. Tilsynet henviser dog
for en god ordens skyld til et tidligere høringssvar fra 10. december 2012 vedrø-
rende nærværende lov. I dette høringssvar omtaler tilsynet bl.a. hjemmelskravet i
indkomstregisterlovens § 7, stk. 1, og Datatilsynets praksis vedrørende sammenstil-
ling og samkøring i kontroløjemed.
Kommentar:
Datatilsynets henvisninger til tidligere høringssvar giver ikke anledning til æn-
dringer i lovforslaget. Hjemmelskravet i indkomstregisterlovens § 7, stk. 1, er såle-
des opfyldt i den gældende lovs § 24 a, stk. 1 og 2, og med nærværende lovforslags
§ 1, nr. 9, om ændring af disse bestemmelser. Med hensyn til anvendelse af ind-
komstregisteret i kontroløjemed i forbindelse med fondens administrative opgaver
er dette behandlet i bemærkninger til lovforslag L 77 Forslag til lov om ændring af
lov om Forebyggelsesfonden (samling 2012/2013). Der sker med nærværende lov-
forslag ingen ændringer i de pågældende kontrolopgaver ud over at beføjelserne
med forslaget fremover foreslås varetaget af Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering. Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af Fondens orga-
nisering.
Tilsyn med støtten og klageadgang
Rigsrevisionen forudsætter, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering etable-
rer det fornødne grundlag til at sikre god tilskudsforvaltning, når de nuværende be-
stemmelser om bestyrelsens beføjelser samt bestemmelser om sekretariatets admi-
nistration af fondens midler, klagemuligheder m.v., ophæves.
4
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566555_0005.png
Kommentar:
Der er på finansloven tilknyttet en tekstanmærkning til FL-konto 17.51.03. Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse (tekstanmærkning nr. 115). Denne tekstanmærk-
ning giver hjemmel til at fastsætte nærmere retningslinjer for bevillingens anven-
delse, herunder retningslinjer for ydelse af tilskud, regnskab og revision samt om
tilbagebetaling, endelighed og afvisning af ansøgninger.
Styrelsen har således fortsat hjemmel til at fastsætte nærmere regler om admini-
stration af fondens midler. Med henvisning til denne tekstanmærkning vil fondens
midler også kunne administreres i henhold til styrelsens nuværende puljebekendt-
gørelse (BEK nr. 1173 af 8. oktober 2013).
Herudover vil de virksomheder, der er berettiget til at søge fondens midler, blive
orienteret om de fremtidige organisationsændringer på fondens hjemmeside, samt
blive henvist til styrelsens nuværende puljebekendtgørelse (BEK nr. 1173 af 8. ok-
tober 2013).
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ad administrationsbidrag
Rigsrevisionen finder, at udmøntningen af administrationsbidraget på finansloven
er uklar. Rigsrevisionen anbefaler, at grundlaget for beregning af administrations-
bidraget bør tydeliggøres i finanslovsforslaget.
Kommentar:
Anmærkningsteksten om hjemmel til administrationsbidrag er præciseret på fi-
nanslovsforslaget for 2016.
Ad samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
LO og FTF hæfter sig ved, at det i lovbemærkningerne påpeges, at Fondens midler
for 2015, 2016, 2017 og 2018 er disponeret efter politisk aftale i finansloven. Sam-
tidig er fondens bestyrelse blevet oplyst, at regeringen ikke længere anser aftalen af
27. februar 2015 for gældende. LO og FTF anfører, at der hersker på nuværende
tidspunkt urimelig stor usikkerhed om, hvordan de hidtil aftalte midler for 2016-
2018 skal udmøntes.
KL forudsætter, at alle resterende midler i fonden vil blive anvendt til
opfyldelse af fondens formål, både for så vidt angår uforbrugte midler,
fremtidige tilbageførte midler og besparelsen i 2016 ved omlægning af
sekretariatsbetjeningen.
AC anfører, at det er vigtigt, at de midler, der har været afsat til forebyggelse og
fastholdelse, fortsat reserveres til en forebyggelses- og fastholdelsesindsats, og at
arbejdsmarkedets parter involveres i udmøntningen af disse midler.
Rigsrevisionen bemærker, at forslaget bør betragtes som udgiftsneutralt, såfremt de
midler, de spares på administration, anvendes til andet formål i regi af fonden,
f.eks. til uddeling inden for fondens formål.
Kommentar:
5
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget vedrører alene ændringer i administrationen af Fonden for Forebyg-
gelse og Fastholdelse. Lovforslaget er således afkoblet fra spørgsmålet om ud-
møntning af fondens fremadrettede bevilling og opsparing mv.
Høringssvarene fra LO og FTF, KL, AC og Rigsrevisionen giver derfor ikke anled-
ning til ændringer i lovforslaget.
6