Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 49
Offentligt
1574597_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af L 49 Forslag til lov om ændring af lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og for-
skellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i brev
af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
”I rapporten fra analysevirksomheden Qvarts fremgår det, at "de 23
identificerede forbedringsinitiativer kan implementeres i perioden 2017
til 2019 og enkelte initiativer muligvis tidligere". Rapporten opererer så-
ledes med indfasning i 3 tidshorisonter: kort sigt (i løbet af 2017 eller
før); mellemlang sigt (forventet ca. 2018); og lang sigt (forventet 2019). I
rapportens Figur 43 illustreres indfasningen af potentialer for forbed-
ringsinitiativer i et søjlediagram, der viser et potentiale på 49-73 millioner
kr. på kort sigt. Vil ministeren på den baggrund oplyse det beregnings-
mæssige grundlag for, at det i bemærkninger til lovforslaget vurderes, at
der på Finansloven for 2016 kan realiseres et provenu på op til 162 milli-
oner kroner?”
Svar:
Når rapporten opererer med tre tidshorisonter angivet som 2017, 2018
og 2019, er det udtryk for, at rapporten er udarbejdet med henblik på
udmøntning af eud-budgetreguleringen, som først skal finansieres fra
2017 og frem.
Det fremgår imidlertid af ”Aftale mellem regeringen og Socialdemokra-
terne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af ne-
gativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser”, at der skal gennemføres en yderligere styrkelse af
kvaliteten i erhvervsuddannelserne gennem etablering af en pulje på 241
L 49 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om det beregningsmæssige grundlag for, at det i bemærkninger til lovforslaget vurderes, at der på Finansloven for 2016 kan realiseres et provenu på op til 162 millioner kroner, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
mio. kr. i perioden 2016-2020, herunder bl.a. til en udstyrspulje på 150
mio. kr. til erhvervsskolerne, og at puljen finansieres ved at fremrykke
indførelsen af særskilte taxametre for fjernundervisning til finansåret.
2016. Der gennemføres parallelt hermed en forskydning af indfasningen
af erhvervsuddannelsesreformens kvalitetsmidler.
Som det fremgår af høringsnotatet om lov om tilskud til fjernundervis-
ning kræver forbedringsinitiativer ”varierende grader af ændringer i prak-
sis på institutionerne, og indfasningerne er i analysen derfor opdelt i tre
faser: kort, mellemlangt og langt sigt svarende til 1, 2 og 3 års sigt.
Initiativer, der kan implementeres på kort sigt er initiativer, som kræver
ledelsesmæssige beslutninger på institutionerne, og som primært indebæ-
rer at ændre på den eksisterende praksis, fx i hvilken grad undervis-
ningsmaterialer deles på tværs af lærerne på den enkelte institution. Så
godt som alle initiativerne kan realiseres fuldt ud på kort sigt.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby