Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 47
Offentligt
1576084_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. december 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSDPE
Sagsnr.: 1504756
Dok. nr.: 1830853
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 47 Forslag til lov om ændring af lov om social service (Målretning af
de forebyggende hjemmebesøg)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at udsatte borgere, der pr.
brev bliver kontaktet med tilbud om forebyggende hjemmebesøg, tager aktivt stilling
til tilbuddet og reagerer på det, så kommunen ikke kommer til at overse en udsat
borgers behov, og hvorledes kan dette lade sig gøre uden større økonomiske om-
kostninger?”
Svar:
Med lovforslaget forpligtes kommunerne fremover til at tilbyde borgere i alderen 65
til 79 år, som er i risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, be-
hovsbestemte forebyggende hjemmebesøg. Det gælder fx borgere, som er i en van-
skelig livssituation, eller som har været igennem belastende livsforandrende begi-
venheder som fx tab af ægtefælle, borgere med et overforbrug af alkohol, borgere
der bliver udskrevet fra hospitalet, borgere med sansetab og borgere, der er isoleret i
særlig grad.
Det fremgår af lovforslaget, at det fortsat er den enkelte kommunalbestyrelse, der
træffer beslutning om tilrettelæggelsen og administration af de forebyggende hjem-
mebesøg. Det er tillige den enkelte kommunalbestyrelse, der træffer beslutning om,
hvordan den vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige risikogrup-
per. Der vil samtidig blive fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen mindst en gang
årligt skal udarbejde kvalitetsstandarder for de forebyggende hjemmebesøg og i den
forbindelse bl.a. fastlægge, hvordan kommunalbestyrelsen vil målrette og tilrette-
lægge indsatsen i forhold til de særlige risikogrupper.
Det er forudsat i lovforslaget, at tilbuddet om et forebyggende hjemmebesøg fortsat
skal ske ved direkte henvendelse til borgeren svarende til, hvad der gælder i dag. Det
fremgår af den nuværende vejledning til serviceloven vedrørende forebyggende
hjemmebesøg, at direkte henvendelse til borgeren fx kan ske pr. telefon eller brev.
Det er op til kommunalbestyrelsen at tage stilling til, hvor ofte borgeren skal kontak-
tes, hvilken kontaktform kommunen vil benytte sig af, og hvordan kommunen vil op-
retholde kontakten. Kommunalbestyrelsen kan fx vælge at informere borgeren om
tilbuddet pr. brev og efterfølgende ved en telefonopringning. Det afgørende er, at
der skal fremsættes et konkret tilbud om besøg til den enkelte borger, samt at borge-
ren informeres om formålet med og indholdet i tilbuddet.
L 47 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan kommunen kan være sikker på, at den enkelte ældre har modtaget tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Som det fremgår af lovforslaget, vil Sundhedsstyrelsen blandt andet udarbejde en
guide med viden om, hvilke målgrupper det vil være relevant at opspore samt opspo-
ringsmetoder til identificering af ældre med behov for et behovsbestemt forebyg-
gende hjemmebesøg.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Signe Dilling-Pedersen