Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 47
Offentligt
1576067_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 4. december 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSDPE
Sagsnr.: 1504756
Dok. nr.: 1834829
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 47 Forslag til lov om ændring af lov om social service (Målretning af
de forebyggende hjemmebesøg)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren oplyse, hvordan henvendelsen til de ældre vedr. tilbud om forebyg-
gende hjemmebesøg konkret skal ske – er det via brev, E-Boks, telefon, mail eller an-
det?”
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen på spørgsmål nr. 1 vedr. L 47 (målretning af de fore-
byggende hjemmebesøg), så er det den enkelte kommunalbestyrelse, der træffer be-
slutning om tilrettelæggelsen og administration af de forebyggende hjemmebesøg.
Dette ændrer lovforslaget ikke ved.
Det er forudsat i lovforslaget, at tilbuddet om et forebyggende hjemmebesøg skal ske
ved direkte henvendelse til borgeren svarende til, hvad der gælder i dag. Det fremgår
af den nuværende vejledning til serviceloven vedrørende forebyggende hjemmebe-
søg, at direkte henvendelse til borgeren fx kan ske pr. telefon eller brev. Det er op til
kommunalbestyrelsen at tage stilling til, hvor ofte borgeren skal kontaktes, hvilken
kontaktform kommunen vil benytte sig af, og hvordan kommunen vil opretholde kon-
takten. Kommunalbestyrelsen kan fx vælge at informere borgeren om tilbuddet pr.
brev og efterfølgende ved en telefonopringning.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Signe Dilling-Pedersen