Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 44
Offentligt
1575107_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. december 2015
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPDPT
Sagsnr.: 1407030
Dok. nr.: 1829495
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. november stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 44 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtil-
syn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)) til sundheds- og ældreministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor de anslåede økonomiske konsekvenser for det
offentlige i forbindelse med L 44 er nedjusteret med 6,4 mio. kr. i perioden 2015
2018 i forhold til både det oprindelige lovforslag, L 179, der blev fremsat 26. marts
2015 og den satspuljeaftale på sundhedsområdet for 2015-2018, som blev indgået
23. oktober 2014? Vil ministeren herunder redegøre for, hvorfor de permanente mid-
ler fra 2018 er nedjusteret med 500.000 kroner årligt fra 6 mio. kr. til 5,5 mio. kr.? ”
Svar:
Jeg kan oplyse, at de økonomiske beregninger, som satspuljeaftalen for 2015-2018 er
baseret på, tog udgangspunkt i de økonomiske forudsætninger, der blev aftalt mel-
lem det tidligere Ministerium for børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold og
KL i forbindelse med DUT-forhandlingerne om lov om socialtilsyn. Beregningerne tog
ligeledes udgangspunkt i, at et fremsat lovforslag kunne træde i kraft med virkning i
hovedparten af 2015.
Lovforslag L 179 blev imidlertid først fremsat den 26. marts 2015, hvorfor ikrafttræ-
delsesdatoen blev sat til den 1. januar 2016 under hensyntagen til socialtilsynenes
behov for at forberede sig til opgaven. Denne ikrafttrædelsesdato er fastholdt med
fremsættelsen af lovforslag L 44. Som følge heraf skal KL ikke kompenseres fuldt ud i
2015, men alene have midler til indledende organisatorisk og faglig kapacitetsopbyg-
ning samt tilpasning af eksisterende IT-systemer, så socialtilsynene kan håndtere op-
gaven fra lovens ikrafttræden den 1. januar 2016.
Derudover kan jeg oplyse, at de anslåede økonomiske konsekvenser for det offentlige
i forbindelse med lovforslag L 44 tager udgangspunkt i den aftale om økonomisk
kompensation (DUT-aftale), som KL og det tidligere Ministerium for Sundhed og Fo-
rebyggelse indgik under behandlingen af lovforslag L 179.
Ved fremsættelsen af L 179 måtte de anslåede økonomiske konsekvenser nødvendig-
vis tage udgangspunkt i de afsatte satspuljemidler, idet der ikke lå en færdigforhand-
let DUT-aftale med KL. Ved fremsættelsen af L 44 lå der imidlertid en færdigforhand-
let DUT-aftale med KL, hvorfor de anslåede økonomiske konsekvenser for det offent-
lige tager udgangspunkt heri.
DUT-aftalen med KL er et udtryk for begge parters vurdering af de økonomiske kon-
sekvenser ved lovforslaget, og de afsatte permanente midler afspejler vurderingen af
L 44 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor de anslåede økonomiske konsekvenser for det offentlige i forbindelse med lovforslaget er nedjusteret med 6,4 mio. kr. i perioden 2015-2018 i forhold til både det oprindelige lovforslag, L 179, der blev fremsat 26. marts 2015 og den satspuljeaftale på sundhedsområdet for 2015-2018, som blev indgået 23. oktober 2014, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
omkostningsniveauet fremadrettet. Der er således ikke tale om en nedjustering, men
om en konkretisering af de økonomiske konsekvenser.
KL tager i deres høringssvar vedr. lovforslag L 44 forbehold for de økonomiske konse-
kvenser af lovforslaget og forventer, at det følger principperne for DUT. På baggrund
heraf har Sundheds- og Ældreministeriet igangsat nye DUT-forhandlinger med KL.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Dennis Pihl Thomsen