Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 37 Bilag 4
Offentligt
1564785_0001.png
Finanstilsynet
Juridisk kontor
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til ændring af lov om finansiel virksomhed – hjemmel
for Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter.
Finanstilsynet har den 7. september 2015 sendt ovennævnte lovudkast i høring. Formålet med
lovændringen er ifølge høringsbrevet at give Finanstilsynet hjemmel til at indsamle og offentlig-
gøre priser på finansielle produkter med henblik på at fremme gennemsigtigheden og priskon-
kurrencen på det finansielle marked.
Mybanker takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi skal i denne forbindelse venligst
anmode
Finanstilsynet om at tilføje Mybanker til tilsynets generelle høringsliste på samme måde
som det er tilfældet for andre aktører på det finansielle område, som ikke er organiseret i egen
brancheorganisation eller lignende.
Det fremgår både af høringsbrevet og af lovudkastet, at forslaget til lovændringen udspringer af
den politiske aftale om håndtering af refinansieringsrisiko af 6. februar 2014, hvor følgende
afsnit er medtaget:
”Gennemsigtighed om omkostninger ved boliglån: Regeringen vil tage initiativ til at skabe større
gennemsigtighed om omkostninger ved boliglån mod pant i fast ejendom ydet af realkreditinsti-
tutter og pengeinstitutternes prioritetslån med henblik på at styrke konkurrencen og gøre det
nemmere for forbrugerne at finde det mest fordelagtige boliglån. Forbrugerne skal have de nød-
vendige oplysninger til at vurdere, hvad der er det billigste boliglån. Der etableres en offentlig
hjemmeside, der løbende viser, hvad de faktiske årlige omkostninger (inklusive gebyrer m.v.)
er på boliglån mod pant i fast ejendom ydet af realkreditinstitutterne og pengeinstitutternes
prioritetslån.”
Mybanker finder dette tiltag nyttigt og hensigtsmæssigt med henblik på at fremme gennemsig-
tigheden og priskonkurrencen på boligområdet, så længe det netop angår og begrænses til in-
stitutternes boliglån som anført i den politiske aftale.
Lovudkastet lægger imidlertid op til, at den fornødne lovhjemmel for etableringen af en sådan
offentlig hjemmeside – dvs. prisportal – i Finanstilsynets regi ikke kun skal omfatte boliglån,
som den politiske aftale ellers udtrykkeligt forudsætter og foreskriver, men også skal omfatte
alle andre finansielle produkter.
Det anføres således i lovudkastet (vores fremhævning):
L 37 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 6/11-15 fra Mybanker.dk
”Med henblik på at fremme gennemsigtighed og priskonkurrence for finansielle produkter foreslås det
med lovforslaget at give Finanstilsynet hjemmel til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle pro-
dukter. Dermed får Finanstilsynet mulighed for eksempelvis at etablere og drive en prisportal for boliglån
[
…]
Den foreslåede hjemmel vil fremadrettet også kunne anvendes, hvis det besluttes at etablere an-
dre prisportaler.”
Mybanker finder det således yderst problematisk, at der med udgangspunkt i en politisk aftale
på boligområdet – hvor der forefindes særskilte strukturelle problemer, som
ikke
uden videre
kan overføres til hele den finansielle sektor – indføres en
generel hjemmel
for Finanstilsynet til
at etablere og drive prisportaler vedrørende
alle
finansielle produkter, herunder andre
bankpro-
dukter, forsikringsprodukter
mv.
Mybanker skal i denne forbindelse fremhæve, at der i forvejen findes flere private erhvervsvirk-
somheder, ikke blot Mybanker, hvis forretningsmodel netop består i etablering og drift af pris-
sammenligningsportaler på det finansielle område, og som netop skaber effektiv gennemsigtig-
hed og priskonkurrence på markedet for de omhandlede finansielle produkter til gavn for kun-
derne/forbrugerne.
Der er tale om veldrevne og anerkendte erhvervsvirksomheder i privat regi, som vil blive udsat
for betydelig og ødelæggende
konkurrenceforvridning
ulige vilkår,
såfremt det offentlige i
Finanstilsynets regi beslutter at drive statslige prisportaler for de selvsamme finansielle produk-
ter på fx bankområdet, forsikringsområdet mv.
Mybanker skal derfor
opfordre
til, at lovforslaget justeres, således at den omhandlede lovhjem-
mel begrænses til indsamling og offentliggørelse af priser på området for boliglån.
En sådan justering vil samtidig indebære, at en eventuel efterfølgende udvidelse af hjemmels-
grundlaget og dermed bemyndigelsen til Finanstilsynet til at etablere prisportaler eller lignende
prisoplysningsværktøjer for
andre
finansielle produkter end boliglån vil være underlagt den for-
nødne politiske og demokratiske kontrol af hensyn til de private virksomheders erhvervsmæssige
interesser.
Mybanker undrer sig i øvrigt over, hvorledes det i lovudkastet kan anføres, at lovændringen
”ingen”
økonomiske konsekvenser vil have for erhvervslivet. Som nævnt vil lovændringen alt
andet lige indebære betydelige økonomiske konsekvenser for de allerede eksisterende prissam-
menligningsportaler i privat erhvervsmæssigt regi.
Mybanker
opfordrer
derfor til, at disse økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, herunder
for de etablerede erhvervsvirksomheder, som allerede driver prissammenligningsportaler både
på boligområdet og på det finansielle området i øvrigt, undersøges og beskrives nærmere i lov-
forslaget.
Tilsvarende gælder for de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige, som
ligeledes i lovudkastet angives til
”ingen”,
idet det selvsagt er forbundet med fordyrende mer-
udgifter for det offentlige at indsamle de omhandlede prisoplysninger samt etablere og drive
prisportal(er) i så henseende.
Vi står gerne til rådighed for yderligere dialog om ovennævnte forhold.
L 37 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 6/11-15 fra Mybanker.dk
Med venlig hilsen
Morten Westergaard
Partner