Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 31 Spørgsmål 4
Offentligt
1572569_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Beskæftigelsesministeren
25. november 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 31
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø. (Risikobaseret tilsyn, offent-
liggørelse af navne på virksomheder under skærpet tilsyn, skærpelse af straf
og offentliggørelse af arbejdspladsvurdering vedrørende elektromagnetiske
felter m.v.).
Af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Spørgsmål 4
Udvalget anmoder om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til
lovforslaget efter følgende retningslinjer:
1. Bødestørrelserne skal skærpes betydeligt. Der skal være en mekanisme,
hvor der er sammenhæng mellem virksomhedens størrelse og straffen for
overtrædelsen, og bødens skal være af en sådan størrelse, at den er af-
skrækkende og dermed præventiv.
De principper som er gældende for spirituskørsel, overføres til arbejdsmiljølo-
ven. Det betyder, at overtrædelser af påbud som udgangspunkt skal udløse
bøder, men at de optrappes jf. straffene for spirituskørsel. Der skal være en
beregning af straffen, som tager højde for
• virksomhedens omsætning
• antallet af ansatte
• overtrædelsens grovhed samt
• skærpelse i gentagelsestilfælde.
Bødeniveauet skal som et minimum være det dobbelte af de af regeringen
foreslåede samlede bødestørrelser. Bøderne for påført legemsskade og død
skal ligge på ca. �½-1 måneds omsætning.
2. Arbejdsgivere (herunder arbejdsledere), som ved overtrædelse af arbejds-
miljøloven er skyld i, at ansatte påføres legemsskade eller død, straffes efter
straffelovens kapitel 25 om ”Forbrydelser mod liv og legeme”.
3. Arbejdsgivere, som gentagne gange eller i grove tilfælde forbryder sig mod
arbejdsmiljøloven skal kunne fradømmes retten til at drive virksomhed og vir-
ke som arbejdsledere. Forudsætningerne for dette baseres på bødestørrelser-
ne.
4. Når Arbejdstilsynet giver et påbud, skal der indføres en høringsret til de an-
sattes arbejdsmiljørepræsentant. Denne høringsret skal også gælde ved virk-
somhedens tilbagemelding til Arbejdstilsynet om overholdelse af påbuddet.
Dette er særligt vigtigt, når det gælder psykisk arbejdsmiljø. Endvidere skal
der være en kommentarret til arbejdsmiljørepræsentanten, hvis denne ikke
har været til stede under Arbejdstilsynets besøg. Arbejdstilsynet skal under
besøg kunne tale med en ansat, uden at ledelsen kan overhøre samtalen.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 2. december 2015.
Svar bedes sendt elektronisk til [email protected].
På udvalgets vegne
1/2
L 31 - 2015-16 - Spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren
Bent Bøgsted
formand
2/2