Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 31
Offentligt
1575210_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
2. december 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 31), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rejsear-
bejdere.dk.
Spørgsmål nr.1 (L 31):
J.nr. 20150034102
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2015 fra Rejsearbej-
dere.dk, jf. L 31 – bilag 4.”
Endeligt svar:
Rejsearbejdere.dk har spurgt, hvorfor der kun føres tilsyn med virksomheder, der
har mere end to årsværk ansat.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at lovforslaget ikke opererer med, at der kun skal
føres tilsyn med virksomheder med to eller flere årsværk. Jeg er enig i, at der også
kan være helt små virksomheder, der ikke har orden på arbejdsmiljøet. Derfor in-
debærer lovforslaget, at virksomheder med 1 eller flere årsværk fortsat vil kunne
blive udtaget til risikobaseret tilsyn.
Der er også spurgt til, hvorfor virksomhederne varsles. Det er ikke noget nyt, at
virksomhederne varsles, før Arbejdstilsynets kommer på tilsyn. Når virksomheder-
ne varsles, giver det mulighed for, at virksomheden selv kan løse eventuelle ar-
bejdsmiljøproblemer inden tilsynsbesøget. På baggrund af beslutninger truffet af
partierne bag arbejdsmiljøaftalen fra 2011 har Arbejdstilsynet siden 2012 varslet
virksomhederne om, at der bliver gennemført risikobaseret tilsyn inden for 1-4 må-
neder. Med lovforslaget lægges op til, at virksomhederne fortsat bliver varslet mi-
nimum en måned før tilsynet. Tilsynet er fortsat uanmeldt, da virksomhederne ikke
får oplyst dato og tidspunktet for besøget.
Rejsearbejdere.dk kritiserer Arbejdstilsynets hjemmeside, hvad angår visningen af
virksomheder, der er under skærpet tilsyn. Jeg kan oplyse, at det følger af den bre-
de politiske aftale fra foråret 2015 om en styrket arbejdsmiljøindsats, at det fra for-
siden af Arbejdstilsynets hjemmeside vil blive muligt at fremsøge de virksomhe-
der, der på et givet tidspunkt er under skærpet tilsyn. Offentliggørelsen omfatter,
ligesom smileyvisningen, virksomheder, der er registreret med CVR nr.
Med hensyn til forslaget om, at det skal fremgå, hvor mange gule eller røde smi-
leyer en virksomhed har fået over tid, vil jeg gerne slå fast, at hensigten bag smi-
leyordningen er, at den har et forebyggende sigte. Det skal således være attraktivt
for virksomhederne altid at have orden i arbejdsmiljøet, og virksomhederne skal
L 31 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 4/11-2015 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
motiveres til at overholde arbejdsmiljøloven. Derfor skal virksomhederne belønnes
ved at kunne få en grøn smiley – også selvom de tidligere har haft problemer.
Jeg har i øvrigt fra Arbejdstilsynet fået oplyst, at tilsynet løbende arbejder med at
udvikle og forbedre hjemmesiden, således at den bliver nemmere at søge og navi-
gere i.
Rejsearbejder.dk har endvidere en række forslag i relation til straf. Blandt andet fo-
reslås det, at bødeniveauet for store virksomheder hæves. Hertil skal det bemærkes,
at bødeniveauerne med lovforslaget hæves for skærpende og særligt skærpende
omstændigheder, lige som området for særligt skærpende omstændigheder udvides
til også at omfatte sager, hvor flere personer er kommet til skade eller er døde ved
arbejdsulykken samt gentagelsestilfælde. Endvidere medfører lovforslaget, at diffe-
rentiering af bøden efter virksomhedens størrelse – dvs. antal ansatte – også omfat-
ter forhøjelser af bøde på grund af skærpende eller særligt skærpende omstændig-
heder, sådan at det er den samlede bøde, der differentieres. Herved opnås, at bøde-
niveauet for arbejdsmiljøovertrædelser samlet set stiger.
Ved formelle overtrædelser er bødeniveauet på 10.000 kr., uanset virksomhedens
størrelse. Dette ændrer lovforslaget ikke ved. Dette bødeniveau er fastsat i forbin-
delse med en tidligere ændring af arbejdsmiljøloven (lov nr. 597 af 14/06/2011),
hvor der blandt andet blev indført differentierede bøder, og det blev i den forbin-
delse fastlagt hvorledes bøderne skulle differentieres. Der er med den politiske af-
tale fra marts 2015 ikke aftalt en ændring i dette bødeniveau.
Der er allerede i dag mulighed for at fordoble grundbøden ved overtrædelser, der
har medført en alvorlig personskade eller dødsfald. Dette vil også gælde fremover
– også for store virksomheder. Arbejdsmiljøloven indeholder mulighed for at
idømme fængselsstraf for overtrædelse af lovgivningen. Denne mulighed har dog
aldrig været anvendt. Dette skyldes blandt andet, at straf for overtrædelse af ar-
bejdsmiljølovgivningen retter sig mod virksomheden (den juridiske person) og ikke
individer (den fysiske person).
Rejsearbejdere.dk rejser også kritik af de besparelser, der er bebudet med finanslo-
ven. Jeg vil gerne slå fast, at jeg mener, vi helt grundlæggende har et sundt og sik-
kert arbejdsmiljø i Danmark. Arbejdstilsynet har i en årrække været begunstiget af,
at have fået tilført midler til at udføre en ekstraordinær tilsynsindsats. Det har været
kendt, at der var tale om en særlig indsats og en midlertidig bevilling.
Arbejdstilsynet skal i den kommende tid arbejde med at integrere de gode erfarin-
ger fra de særlige tilsynsindsatser i det risikobaserede tilsyn. Desuden skal Arbejds-
tilsynet arbejde med at finde effektiviseringer af fx processer og opgaver, som kan
tilføres den risikobaserede tilsynsindsats. Jeg synes, at vi har fundet en løsning,
hvor vi både fremadrettet får et mere fokuseret tilsyn – og hvor vi skaber klarhed
om tilsynets bevillingsrammer de kommende år.
Rejsearbejdere.dk foreslår, at der tilføres flere midler til indsatsen mod social dum-
ping. I den forbindelse kan det oplyses, at regeringen som en del af finanslovsafta-
len for 2016 sammen med aftaleparterne Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti har aftalt en fornyet prioritering af midlerne afsat til et ob-
ligatorisk sikkerhedskort i byggeriet. Aftaleparterne er i tråd med den tidligere re-
2
L 31 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 4/11-2015 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
gerings erfaringer enige om, at det er vanskeligt at pege på en hensigtsmæssig mo-
del for implementering af et obligatorisk sikkerhedskort. Det er derfor i stedet aftalt
at omprioritere ca. 83 mio. kr. til en række initiativer, som understøtter kontrollen
med ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3