Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30 Bilag 6
Offentligt
1569722_0001.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Til
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
den 18. november 2015
Vedr. L 30 Forslag til lov om nedsættelse af støtte for
husstandsvindmøller
Spørg ikke hvad klimaet kan gøre for dig – spørg hvad du kan gøre for
klimaet !
- Denne omskrivning af dansk-amerikaneren Ted Sorensens berømte formulering i Præsident John F.
Kennedys indsættelsestale (1961) er præcist det spørgsmål, som vi alle bør stille os selv i de kommende
årtier.
Lokal og regional selvforsyning med ikke-fossile energi-teknologier er et af de helt centrale mål, som vi
sammen skal realisere, hvis vi Globalt skal styre fri af meget ødelæggende og selvforstærkende
klimaændringer; nye økonomiske kriser, endnu flere fejlslagne stater, endnu flere flygtninge osv.
Den danske decentrale husstandsvindmølle er en nøgleteknologi i dette kursskifte, som åbner mulighed for
at borgere, lokalsamfund og erhverv i landdistrikerne kan blive langt mere selvforsynende med vedvarende
energi. Dermed er det en af de centrale teknologier der kan løfte Verdens millioner af landsbyer ud af olie-
og kul-alderen.
Danmark er Verdens førende vindkraft-nation, siden de første smedemestermøller (husstandsvindmøller)
startede det danske vindmølleeventyr for over 40 år siden, har vi oparbejdet unik viden og et enestående
innovationsmiljø. Denne vidensproduktion er i de seneste år blevet omsat i stadig større vindmøller. Men
selvom de små møller ikke kan blive mere effektive ved at blive stadig større, så er der et stort potentiale for
også at optimere de små møller.
Det som den danske husstandsvindmølle branche konkret anmoder energiforligspartierne og regeringen
om er, at opsætte realistiske mål for den danske hustandsvindmøllebranche frem mod 2020. Kravene går
begge veje, opstilles der helt urealistiske politiske mål og begrænsninger kvæler man branchen.
Hvilket vi
klart mener er den triste konsekvense af en vedtagelse af L 30, i den foreliggende form.
Omvendt rammer vi indenfor skiven, betyder det øget beskæftigelse i landdistrikterne, en øget
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 18/11-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1569722_0002.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
teknologieksport og en øget lokal ikke-fossil selvforsyning ikke mindst fra fritliggende ejendomme i det
åbne land og i nærheden mindre landbysamfund.
3 centrale mål som både den nuværende og den forrige regering er enige om.
Disse mål kan ikke reduceres til alene en PSO-besparelse på 0,001 øre pr. kWh i 2016 jf. L 30.
1
Konkret foreslår vi følgende:
Den danske husstandsvindmøllebranche har fra siden den 15. november 2012, da det blev besluttet at
afvikle den daværende nettomålerordning for alle decentrale VE-teknologier, ventet på, at en ny
støttemodel skulle blive godkendt af Europa-kommission. Først den 11. februar 2015 blev den nye
støttemodel sat i kraft.
Branchen er omsider ved at komme igang igen, hvorefter L 30 igen lukker støttemodellen den 21. oktober
2015.
Det er et selvstændig mål, at der fremadrettet skabes stabile og realistiske rammebetingelser for branchen,
den praktiserede stop-go-stop-politik er ødelæggende for, at de danske husstandsvindmølleproducenter får
et nogenlunde stabilt hjemmemarked, der igen er forudsætningen for at teknologi- og produktudvikling og
dermed for lavere priser per produceret kWh og et tilhørende eksportpotentiale.
For ikke at lave endnu en hasarderet straksopbremsning, foreslår vi følgende for 2016:
1. At der fastlægges en realistisk PSO-reduktion per kWh i 2016
2. At kvoten fastsættes til minimum 5-8 MW i 2016
3. At støtteperioden ikke forkortes for de møller der opsættes i 2016
Ad 1.
I alle andre sammenhænge lægger regeringen meget vægt på ikke at overimplementere EU-
lovgivningen. Opsiger Danmark ensidig statstøttegodkendelse SA.37122 (2013/N) af 28. oktober 2014, vil
det være udtryk for en overimplementering af gællende EU-ret, alene med det formål at spare 0,001 øre per
kWh i PSO i 2016.
I §1 stk. 10 i Lov nr. 744 af 1. juni 2015 kan:
- Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
produktionsomkostninger for energiproduktion til elektricitet fra anlæg omfattet af §§ 35 a, 35 b og 41, og
om, hvordan disse skal opgøres.
1
PSO- besparelsen anslåes i 2016 i lovbemærkninger til samlet at blive på 0,4 mio. kr. ud af en forventet
PSO-betaling på 7,6 mia. kr. (2015) og en aktuel PSO-betaling på 21,4 øre pr. Kwh (2015) = 0,005%
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 18/11-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1569722_0003.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
På baggrund af disse opgørelser af de realiserede produktionsomkostninger, har ministeren mulighed for at
nedsætte PSO-betaling per kWh. Ministeren har således allerede hjemmel til at nedsætte støtten, men det
er afgørende at det sker ud fra en opgørelse af de faktiske produktionsomkostninger, ikke ud fra et eller
andet tilfældigt beløb.
Branchen mener at det vil være naturlig at nedsætte støtten, hvis Energinet.dk opgørelse kan påvise at der
er sket en overkompensation jf. EU's statstøtteregler. En sådan ændring af satserne forudsætter ikke en
måske langvaring ny godkendelse af støttemodellen, hvilket man kan frygte kan blive konsekvensen af L 30.
Da Danmark lige har fået godkendt det støtteniveau der var gældende frem til den 21. oktober 2015, er der
behov for at ministeren udnytter lovhjemlen til at fremskaffe dokumentation jf. Lov nr. 744, så lovgivningen
forholder sig til praksis.
Ad 2.
Det er afgørende at det danske husstandsvindmøllemarked har en vis størrelse. Mange producenter
har investeret i tillid til den politiske aftale af 22. januar 2013 - samtidig med at de ikke har haft kendskab til
den hemmelige politiske aftale af 18. december 2014. Men hvis det begyndende danske markedet klapper
sammen i 2016, både fordi der kun afsættes 1 MW og fordi den samlede PSO-støtte forringes med omkring
50%, så har disse investeringer og denne produktudvikling været forgæves.
For at sikre et marked er der behov for at der afsættes en pulje på minimum 5 MW i 2016, hvilket
modsvares af f.eks. 100 25 kW-møller og 250 10 kW-møller. Ikke noget stort marked, men tilstrækkeligt til
at branchen og beskæftigelsen kan udvikle sig og fremtidssikres. I betragning af, at den tidligere Energi- og
Klimaminister havde en vision om at der på havet opsættes en nye kæmpevindmølle, om ugen, året rundt i
30 år. Hvor hver af disse møller kan få en effekt på 5 MW eller mere, er det en beskeden vision, at opsætte
en husstandsvindmølle i Danmark om dagen i 2016.
Usikkerheden om PSO-ordningens forenelighed med EU-traktaten og Europa Kommissionens nye
guidelines, tilsiger også at der afsættes en større pulje i 2016. Da en del af disse møller først vil blive opsat i
2017 pga. den ofte lange godkendelsestid i kommunerne (planloven).
Vi skal også foreslå, at de husstandsvindmøller der opsættes til en garanteret mindstepris på 60 øre per kWh
ikke er omfattet af kvotebegrænsningen.
Ad 3.
Forkortes støtteperioden fra 20 til 12 år, forkortes den periode hvor der er en garanteret mindstepris
på f.eks. 60 per kWh (2015-priser) tilsvarende. Grundlæggende handler det om risiko-deling. Der er ikke
mange der med nogen sikkerhed ved hvad spot-markedsprisen på vind-el er om 12 år. Men ved at holde
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 18/11-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1569722_0004.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
fast i en garanteret mindstepris, minimerer man politisk private borgeres investerings-risiko ift. til bl.a.
fremtidige lovændringer.
Usikkerheden omkring el-spotprisen i årene 2028-2036 kan også få stor betydning for dem der overvejer at
investere i en husstandsvindmølle i 2016. Indtil den 21. oktober 2015 var der aftalt en garantipris i de første
20 år af møllens levetid. Branchen mener at det er uheldigt hvis Danmark ensidigt opsiger dette princip, da
det kan blive vanskelig at overbevise Europa Kommissionen fremadrettet om at det er en fornuftig model,
hvis Danmark allerede har afskrevet sig den.
Da det er reduktionen fra 20 til 12 år, der afgørende ændrer vilkårene for husstandsvindmøller aftalt i 2016,
skal vi opfordre energiforligspartierne og regeringen om ikke at realisere denne beskedne PSO-besparelse i
årene 2028-2036.
Støttemodellen fra 2017-2020
Ministeren begrundelse for ikke at inddrage branchen i udformingen af støtteordningen i perioden 2017-
2020 er en minimal risiko for hamstring i 2016. Denne risiko er ganske begrænset, da alle
husstandsvindmøller skal forhåndsgodkendes af Energinet.dk.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller mener imidlertid at der er grund til nøje at afstemme branchen
viden, med regeringen og energiforligspartiernes mål. En mekanisk nedsættelsen af støtte-niveauet år for
år, skal være begrundet i en realistisk vurdering af innovationspotentialet. I denne sammenhæng er det ikke
hensigtsmæssigt at sammenligne solceller med husstandsvindmøller. Solceller er elektronik,
husstandsvindmøller er mekanik. Dermed er prisreduktionen per kWh også forskellig.
Folketinget kan godt vedtage modellen i L 30 for perioden 2017-2020, men det giver ikke meget mening.
Relativ hurtigt vil det blive klart for alle at de mekaniske produktivitetsgevinster på møller - der netop ikke
bliver mere effektive ved at blive meget større - ikke kan realiseres i praksis, som der er lagt op til med L 30.
Begrundelsen for disse produktivitetsgevinser er også en hel anden end de produktionsdata incl.
teknologiforbedringer som Energistyrelsen har indmeldt til Europa Kommissionen for perioden frem til
2022 (SA.37122).
I Branchen vil vi meget gerne etablere en reel og åben dialog både når det gælder mål og midler. Vi er
meget enige om, at et af de politiske mål er en høj grad af selvforsyning.
Men rammer for denne selvforsyning er afgørende for hvordan den danske vindmøllebranche vil udvikle sig
og det handler om meget andet end PSO. Det handler også om hvordan rammebetingelserne på
eksportmarkederne er og må forventes at udvikle sig, det gælder i første omgang i Europa.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 18/11-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1569722_0005.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Konkret handler det bl.a. om de danske planlovsbegrænsninger, hvor der i praksis stilles krav om at møllen
skal være placeret indenfor højst 25 meter fra ejendommen. I mange tilfælde vil en anden placering være
mere optimal og i langt de fleste tilfælde vil det være muligt uden at det er til gene for nogen, f.eks. naboer.
Man kunne også inddrage udenlandske erfaringer som f.eks. de tyske energi-koorperationer, hvor borgere,
lokale virksomheder og lokale håndværkere går sammen om at etablere et selvforsyningslaug.
Branchen er således lidt uforstående for at Danmark laver sin helt egen hjemmestrikkede model, når vi med
fordel kunne indarbejde elementer fra de bedste af de udenlandske modeller. De markeder som
modellerne åbner op for er også retningsgivende for innovationen i branchen. Ved også at innovere ift.
eksportmarkeder, vil antallet af nye arbejdspladser i landdistrikterne kunne øget betydeligt.
Ministeren har på et åbent samråd oplyst, at der om 3 måneder foreligger en længe efterlyst analyse af PSO-
modellens fremtid. Husstandsvindmøllebranchen er naturligvis meget interesseret i at deltage i denne
debat, da det har stor betydning for hvilke støttemodeller der er mulige fra 2017-2020. Også derfor undre
det os meget, at Folketinget uden en egentlig analyse, allerede nu, vil vedtage en model der rækker helt
frem til 2020.
Vi håber meget, at man vil tage disse synspunkter med I det videre arbejde med L 30.
Med venlig hilsen
Morten V. Petersen
Formand
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV