Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30 Bilag 15
Offentligt
1583413_0001.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Til
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
18.12.2015
Ikke hensigtsmæssigt ?
Den faktiske udbygning af husstandsvindmøller har i gennemsnit været på ca. 2 MW
årligt set over de seneste 6 år. Jeg mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt at
fastsætte puljebegrænsningen i 2016 til det dobbelte. (ministerens besvarelse af spm.
16, L 30)
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller har fået aktindsigt i de notater der ligger til
grund for L 30 (vedhæftet). I disse notater har Energistyrelsen på
intet tidspunkt
foretaget en
faglig analyse af det hensigtigsmæssige i at reducere markedet for husstandsmøller i Danmark
til 1 MW om året.
Man har ikke forholdt sig til hvad det vil betyde for beskæftigelsen i Danmark, for
eksportmulighederne eller til det forhold, at man i den politiske aftale af 22. januar 2013
korrekt erkender, at prisfaldet på husstandsvindmøller ikke er det samme som for solceller –
en erkendelse der så på ingen måde afspejler sig i den kraftigt reducerede PSO-støttemodel.
Man han kun udarbejdet en primitiv beregning af en mulig ganske beskeden PSO-besparelse.
I Energistyrelsens notat af 11. december 2014 blev forligskredsen stillet en ordentlig
lovproces i udsigt. Justitsministeriet har i vejledning om lovkvalitet (side 55), bl.a. beskrevet
det sådan:
Det er vigtigt at have klarhed over, hvilken indstilling de myndigheder og
organisationer mv, som vil blive berørt af en lovregulering, har til det påtænkte
lovforslag.
Dette er bl.a. væsentligt for det pågældende ministeriums vurdering af, om
lovudkastet ud fra tekniske og indholdsmæssige synspunkter kan anses for egnet og
herunder forventes at »holde« i praksis, og for Folketingets bedømmelse af, om
lovforslaget kan anses for rimeligt og hensigtsmæssigt.
Det er også et selvstændigt
mål at sikre, at de berørte parter inddrages i udarbejdelsen af lovgivning, som
vedrører deres forhold.
En helt afgørende forudsætning for bedømmelsen af lovforslagets forhold til praksis er, at
ministeren forholder sig til den forventede prisudvikling for danske husstandsvindmøller
(2016-2020). Ministeren har på
intet tidspunkt
ønsket at korrigere de priser per installeret
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 15: Henvendelse af 18/12-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1583413_0002.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
kW, som regeringen selv har indmeldt til Europa Kommissionen i 2013/14 og da ministeren
oplyser i besvarelsen af spørgsmål 16, at: »Støtten til elektricitet fra husstandsvindmøller
nedsættes ikke, fordi der er foretaget en vurdering af, at der foreligger overkompensation«, er
det nærliggende at antage, at ministeren
heller ikke
har foretaget en vurdering af, om der er
en sammenhæng mellem den nye støttemodel og priserne på husstandsvindmøller. Hvis
lovforslaget ikke afspejler en forventning om dramatiske prisfald på husstandsvindmøller, må
det begrundes i ønsket om et meget højere egetforbrug.
MEN dette afspejler sig ikke i de beregninger som Energistyrelsen har udarbejdet, i det
materiale som forligskredsen fik udleveret den 15. september 2015. Her er forusætningen for
beregningerne af nedsættelsen af støtten, at nettoafregningen stabilt er på 40 pct. frem til
2020. Det samme fremgår af svaret på spørgsmål 10, her er nettoafregningen også stabil i
perioden 2016-2019. Selvom formålet med loven er at øge egetforbruget !
Men hvis ministeren IKKE fagligt kan begrunde et prisfald på husstandsvindmøller frem mod
2020 og hvis de beregninger Energistyrelsen fremlægger forudsætter et uændret egetforbrug,
så er der kune en mulighed tilbage –
med L 30 er der ikke noget marked for
husstandsvindmøller i Danmark.
Det ville forligskredsen have kunne konstatere, hvis man havde fået forelagt beregninger af
f.eks. tilbagebetalingstiden og en faglig og saglig begrundelse for de forudsætninger der var
lagt til grund.
Men sådanne beregninger foreligger ikke. Det er ikke en del af beslutningsgrundlaget (!!!)
Puljen i 2016
Når Brancheforeningen for hustandsvindmøller argumenterer for at der afsættes en pulje på 4
MW i 2016, er det dels begrundet i at Danmark vil miste arbejdspladser (virksomheder vil
lukke), dels i at hjemmemarkedet skal have en hvis størrelse, hvis investeringerne i
produktionsapparatet skal udnyttes og dels i at vi ikke kender støttemodellen efter 2017, da
den end ikke vil blive anmeldt til Europa Kommissionen før de krav som Kommissionen
stiller til PSO-modellen er afklaret. Husstandsvindøller der er anmeldt i 2016, kan derfor
produceres og opsættes i 2017. Hvilket kan udjævne en mulig stop-go-stop politik.
En 1 MW pulje alene i 2016, vil betyde en kraftigt straksopbremsning og en
overimplemetering af den kun et år gamle EU-statsstøttegodkendelse. Da ministren oplyser at
der ikke er foretaget en vurdering af om der foreligger overcompensation, er det alene et
dansk politisk valg om man vil afvikle den danske husstandsvindmølle branche.
Er det det vi skal forstå ved at det ikke er hensigtsmæssigt ?
Altså at forligspartierne for ganske få millioner kan opretholde flere hundrede arbejdspladser i
provinsen og sikre beboere og virksomheder i det åbne land en mulighed for en klimavenlig
energiproduktion?
Regeringen har indført et håndværkerfradrag som flere har anslået koster en million kr. per
arbejdsplads – og som ikke kan anvendes til at opsætte en husstandsvindmølle – hvilket vi
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 15: Henvendelse af 18/12-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1583413_0003.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
iøvrigt også mener er en overimplementering af EU-reglerne. For en brøkdel af dette, har man
nu mulighed for at sikre mange og stadig flere nye arbejdspladser i landdistrikterne.
Med venlig hilsen
Morten V. Petersen
Formand
Kommentar til de vedhæftede dokumenter:
Det fremgår af den politiske aftale af 22. januar 2013 om støtte til husstandsmøller
1
, at:
Der skulle udarbejdes en analyse af vilkårene for husstandsvindmøllerne. Da
husstandsmøller ikke i samme omfang som solceller har oplevet kraftige prisfald.
Der gennemføres i 2015 en revurdering af støttesatsen.
Når den samlede udbygning med nye husstandsmøller overstiger 2,5 MW drøftes evt.
justeringer af afregningsreglerne.
Der er således aftalt en revurdering af støttesatsen i 2015,
men der er
ikke
aftalt en pulje på
1 MW om året.
1 MW puljen introduceres
første gang
i et fortroligt notat fra Energistyrelsen
til Klima-, Energi- og Bygningsministeriet dateret den 18. september 2014. Hvor det indstilles
– i en skarp parantes - at 1 MW loftet hurtigt forelægges SR-regeringens økonomiudvalg til
godkendelse.
Energiforligspartierne bliver første gang præsenteret for 1 MW loftet og den nye kraftigt
reducerede støttemodel 2016-2020 i et fortroligt notat fra Energistyrelsen dateret den 11.
december 2014. Det fremgår af notatet at:
Ordningen påbegyndes indført hurtigst muligt under hensyntagen til anmelde til EU-
kommissionen, en grundig lovproces og på den anden side hensynet til berettigede
forventninger for husstandsmølleejerne.
Der fastsættes et loft over den fremadrettede udbygning på 1 MW pr. år i perioden
2016-2019...
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/politik/dansk-klima-energipolitik/politiske-aftaler-paa-
energiomraadet/aftale_stoette_husstandsmoeller.pdf
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 15: Henvendelse af 18/12-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1583413_0004.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at forligskredsen behandler den nye kraftigt
reducerede støttemodel på et møde den 18. december 2014.
Den 15. september 2015 får forligskredsen igen udlevret et fortroligt notat med uændret
indhold.
Heller ikke her foreligger der en bedømmelse af realismeniveauet i støttemodellen frem mod
2020.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller er ikke før fremsættelsen af lovforslaget blevet
bekendt med hvilke overvejelser –
eller mangel på samme
– der er lagt til grund for L 30.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV