Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 26 Bilag 1
Offentligt
1553402_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Sagsnr. 2015 - 3963
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension, lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love
CAL
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. januar og 1. juli 2016
Anna Sofie Sørensen
72205137
[email protected]
Baggrund for loven
Med lovforslaget foreslås en række ændringer i reglerne for ATP og LD m.v.
Med Solvens II-direktivet ændres investeringsreglerne for forsikringsselskaber.
ATP og LD er ikke direkte underlagt reglerne i Solvens II-direktivet, men har læn-
ge investeret ud fra svarende investeringsregler. Lovforslaget indeholder en har-
monisering af investeringsreglerne i lov om ATP og LD med de foreslåede ændrin-
ger for alle pensionsvirksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed som
følge af implementeringen heri af Solvens II-direktivet.
Henset til muligheden for at fremme den økonomiske udvikling ved forbedring af
infrastrukturen samt den ikke uvæsentlige tidsbesparelse for borgere og samfundet,
der opnås herved, er der et ønske for pensionsvirksomhederne om at kunne fremme
investeringer i infrastruktur.
Det foreslås, at lov om offentlighed i forvaltningen ikke skal finde anvendelse på
ATP’s og LD’s investeringsvirksomhed. Dette skyldes et ønske om at beskytte
ATP’s og LD’s økonomiske interesser i forbindelse med investeringer.
En udvidelse af lov om ATP vedrører endvidere muligheden for, at ATP via en
udenlandsk dattervirksomhed kan levere forsikringsformidling og andre ydelser,
bortset fra formueforvaltning, til visse udenlandske virksomheder.
Ved tidligere lov fik LD en af ATP uafhængig bestyrelse bestående af 7 personer.
Der blev ikke vedtaget regler om kønsmæssig sammensætning af bestyrelsen, som
dermed ønskes imødekommet ved ændring af lov om LD, således at der indføres
regler om en afbalanceret kønsmæssig sammensætning af bestyrelsen.
Lovforslaget indeholder endvidere en mulighed for, at ATP og LD – på samme
måde som den øvrige pensionssektor – kan flytte ejendomme internt i koncernen
uden at skulle betale en variabel tinglysningsafgift på 0,6 pct. af ejerskiftesummen
L 26 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
ved f.eks. samling af ejendomme i et ejendomsdatterselskab med henblik på drifts-
optimeringer.
For at undgå en utilsigtet økonomisk belastning af virksomheder, der ikke er om-
fattet af momsloven eller lov om lønsumsafgift m.v., foreslås det, at der indføres en
mulighed for at undtage disse fra pligten til at betale finansieringsbidrag. Forslaget
vedrørende finansieringsbidraget indebærer en række mindre ændringer i de love,
der omhandler de ydelser og ordninger, som finansieringsbidraget vedrører.
Lovforslagets formål
Lovforslaget har til formål at ændre lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
Lønmodtagernes Dyrtidsfond med de foreslåede ændringer for alle pensionsvirk-
somheder omfattet af lov om finansiel virksomhed som følge af implementeringen
af Solvens II-direktivet. Lovforslaget har desuden til formål at udvide ATP og
LD’s mulighed for at investere i og drive infrastruktur i lighed med et forslag for
forsikringsselskaber samt mulighed for at investere i datterselskaber, der har til
formål at forvalte alternative investeringsfonde.
Lovforslaget har tillige til formål at sikre fortrolighed omkring ATP og LD’s inve-
steringsaktiviteter, hvorved disse bliver ligestillet med en række andre institutioner
og virksomheder, der udøver lignende investeringsvirksomhed, og som allerede er
undtaget fra offentlighed.
For at kunne tilrettelægge investeringer på den administrativt mest enkle og hen-
sigtsmæssige måde har lovforslaget til formål at ændre tinglysningsafgiftsloven, så-
ledes at ATP og LD ikke vil være forpligtet at betale en variabel tinglysningsafgift
på 0,6 pct. af ejerskiftesummen ved f.eks. samling af ejendomme i et ejendomsdat-
terselskab med henblik på driftsoptimeringer. ATP og LD sidestilles dermed med
øvrige pensionskasser og selskaber m.v., der ved omstruktureringer ved tilførsel af
ejendomme til et 100 pct. ejet datterselskab alene skal betale en fast afgift på 1.660
kr.
Et element i lovforslaget har til formål at sikre, at private virksomheder, der driver
virksomhed, som ikke medfører registrering efter momsloven eller lov om løn-
sumsafgift m.v., ikke utilsigtet bliver forpligtet til at betale bidrag til finansieringen
af ATP-bidrag af blandt andet arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barsel-
dagpenge, når virksomheden bliver omfattet af momsloven i forbindelse med ind-
køb af mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger (computerchips), spille-
konsoller, tablet-pc'er og bærbare computere. Ændringen vil særligt have betydning
for f.eks. private grundskoler, friskoler og private museer. For ikke utilsigtet at be-
laste disse institutioner økonomisk foreslås det, at der indføres en mulighed for at
undtage disse fra pligten til at betale finansieringsbidraget.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Den primære målgruppe for lovforslaget er ATP og LD. Herudover er målgruppen
private virksomheder, der driver virksomhed, som ikke medfører registrering efter
momsloven eller lov om lønsumsafgift m.v. Det gælder i høj grad private grund-
skoler, friskoler og private museer.
2
L 26 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
På baggrund af ovennævnte vurderes det overordnet set, at lovforslaget ikke inde-
holder nogen ligestillingsmæssige konsekvenser idet der reelt er tale om en række
ændringer og præciseringer af teknisk karakter, der hverken direkte eller indirekte
indeholder kønsmæssige aspekter.
Det skal dog bemærkes, at ændringen af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
hvorefter man indfører regler om en afbalanceret kønsmæssig sammensætning af
bestyrelsen kan medføre mindre forskydninger i balancen mellem mænd og kvin-
der i bestyrelsen, såfremt dette skønnes sagligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3