Retsudvalget 2015-16
L 24
Offentligt
1566198_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2015
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2015-0037-0137
1779763
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 24 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvad der vil være det normale strafniveau for en person, der har tilsluttet sig en væbnet styrke af den art, der omtales i den foreslåede paragraf 101 a, men som alene har beskæftiget sig med sanitetsarbejde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke):
”Kan ministeren oplyse, hvad der vil være det normale strafni-
veau for en person, der har tilsluttet sig en væbnet styrke af
den art, der omtales i den foreslåede paragraf 101 a, men som
alene har beskæftiget sig med sanitetsarbejde?”
Svar:
Det foreslås, at normalstrafferammen for overtrædelse af den foreslåede
§ 101 a skal være fængsel indtil 10 år. Dette gælder både for stk. 1 og 2.
Det foreslås endvidere, at straffen for overtrædelse af § 101 a, stk. 1, under
særligt skærpende omstændigheder skal kunne stige til fængsel indtil på
livstid. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde,
hvor den pågældende har deltaget i kamphandlinger.
Det foreslås endvidere, at straffen for overtrædelse af § 101 a, stk. 2, under
særligt skærpende omstændigheder skal kunne stige til fængsel indtil 16
år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor
der er tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter.
Om strafudmålingen i konkrete sager anføres følgende i bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 2:
”Ved udmålingen af den konkrete straf for overtrædelse af stk.
1 kan der bl.a. lægges vægt på varigheden og karakteren af til-
slutningen til den væbnede styrke, herunder for den skærpede
strafferammes vedkommende varigheden og karakteren af den
pågældendes deltagelse i kamphandlinger og følgerne heraf,
herunder om danske soldater er blevet dræbt eller såret i kam-
pe, som den pågældende har deltaget i. Det bemærkes, at den
konkrete straf, også når den skærpede strafferamme finder an-
vendelse, vil kunne udmåles til mindre end strafmaksimum i
normalstrafferammen på fængsel i 10 år. I relation til stk. 2 kan
der ved strafudmålingen tilsvarende bl.a. lægges vægt på va-
righeden og karakteren af hvervningen eller den offentlige til-
skyndelse, herunder hvor mange personer der er blevet hvervet
eller tilskyndet til at tilslutte sig den væbnede styrke, og i hvil-
ket omfang disse har deltaget aktivt i den væbnede konflikt
mod danske styrker.”
Det er domstolene, der i konkrete sager på baggrund af en vurdering af
samtlige omstændigheder i den enkelte sag fastsætter straffen inden for de
2
L 24 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvad der vil være det normale strafniveau for en person, der har tilsluttet sig en væbnet styrke af den art, der omtales i den foreslåede paragraf 101 a, men som alene har beskæftiget sig med sanitetsarbejde, til justitsministeren
foreslåede strafferammer. Dette vil også gælde for sager om personer, der
har overtrådt den foreslåede bestemmelse på den måde, som er beskrevet i
spørgsmålet.
3